روزنامه انگلیسی ایندیپندنت درمطلبی به بررسی موضوع تبعیض علیه اقلیت شهروندان شیعه عربستان و ناتوانی این کشور در اجرای طرح اتحاد در جهان اسلام پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از پایگاه اینترنتی ایندیپندنت؛ هنگامی که «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا در نخستین سفر خارجی خود به عربستان رفت، مقامات ارشد ریاض تلاش‌های گسترده‌ای برای ترویج طرح اتحاد در جهان اسلام انجام دادند. یکی از نمونه‌های آن دعوت بیش از ۱۰۰ تن از سران کشور‌های اسلامی به اجلاس ریاض بود. این در حالی است که بسیاری از منتقدان معتقدند، سعودی‌ها همواره در اجرای ایده اتحاد در جهان اسلام ناموفق بوده اند. آن‌ها ائتلاف سعودی را عامل بحران در یمن معرفی می‌کنند. عده‌ای نیز پا را فراتر نهاده و با پیش کشیدن ناآرامی‌های «عوامیه» از شهر‌های شرقی عربستان که پادشاهی سعودی در پوشش رسانه‌ای رویداد‌های آن بسیار محافظه کارانه عمل کرده، ناتوانی این کشور در اجرای طرح اتحاد در جهان اسلام را برجسته کرده اند.

«عوامیه» شهری ۴۰۰ ساله در استان شرقی قطیف است. در این شهر حدود ۳۰ هزار نفر سکونت دارند که اکثریت قریب به اتفاق آن‌ها شیعه هستند. پس از تنش‌های ماه مه سال جاری در این استان، سرویس‌های امنیتی سعودی ضمن محاصره گسترده این شهر، با اعمال زور از خروج ساکنان این شهر جلوگیری می‌کنند. گزارش‌ها حاکی از آن است که در درگیری‌های چند ماه اخیر، دست کم ۲۵ نفر از اهالی این شهر در درگیری‌ها جان خود را از دست داده اند. اندک تصاویر منتشر شده از این شهر بیانگر صحنه‌ای همانند شهر‌های جنگ زده سوریه است.

از حرف تا عمل سعودی‌ها در اجرای طرح اتحاد در جهان اسلام

با این حال، اطلاعات بدست آمده از شهر عوامیه قابل تایید نیست. ورود نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی به این شهر بدون تاییدیه دولت عربستان ممنوع است. رسانه‌های خارجی در اکثر موارد با ممنوعیت ورود به این شهر مواجه هستند و رسانه‌های داخلی عربستان نیز مجاز به انتشار اخبار مربوط به این شهر شیعه نشین نیستند. همچنین پیام‌های منتشر شده از این شهر در شبکه‌های اجتماعی به شدت رصد می‌شود. تنها تصاویر منتشر شده از این شهر خانه‌ها و مغازه‌های تخریب شده و زخم‌های ناشی از تک تیرانداز‌ها است.

یک معترض مسلح که هم اکنون خارج از این شهر به سر می‌برد درباره شرایط اسف بار مردم این شهر توضیح داد.

این معترض ضددولت عربستان گفت: اعتراض من مسالمت آمیز بود. مردم عوامیه صلح طلب هستند. با این حال، دولت عربستان تصمیم گرفت با زدن برچسب تروریست به اهالی این شهر، آن‌ها را در فهرست افراد تحت تعقیب قرار دهد. ما در پی اصلاحات هستیم و همین باعث شد کل شهر در محاصره قرار بگیرد.

محاصره عوامیه از سه ماه پیش آغاز و تمامی مسیر‌های منتهی به آن مسدود شده است. نیرو‌های امنیتی سعودی در جستجوی یافتن گروه‌های به اصطلاح تروریستی با بولدوزر و دیگر تجهیزات به تخریب سازه‌های این شهر قدیمی پرداخته اند.

ریاض مدعی است معترضان مسلح عوامیه وابسته به گروه‌های تروریستی بوده و به دنبال توطئه در عربستان و نابودی حکومت پادشاهی هستند.

ناآرامی‌های عوامیه از سال ۲۰۱۱ آغاز شد. مردم این منطقه خواستار پایان دادن به تبعیض علیه اقلیت شهروندان شیعه بودند. این رویه پس از اعدام «شیخ نمر باقر النمر»، رهبر شیعیان عربستان تشدید شد و همچنان ادامه دارد.


انتهای پیام/

 

آیا عربستان برای ایجاد اتحاد میان مسلمانان موفق بوده است؟

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۰۷:۲۹ ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
مرگ بر آل سعود خبث؛مرگ بر شیوخ بی شعور وبی بصیرت سعودی،مرگ بر وهابیت انگلیسی که مانندخنجر زهرآگین برقلب جهان اسلام نشسته.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۴۵ ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
نه حق جهان اسلام نه بهتره بگید حق جهان عرب چون اینا با خودشون با هم دشمنن نمیدونن با خودشون چند چندن
هر جا پول منفعت باشه طرف اونن یعنی خدا خودش میدونسته اینا ادم بشو نیستن اسلام رو از عربستان شروع کرده بلکه یه بویی از ادمیت ببرند اما سر پیغمبر و اهل بیتشم بلا اوردن.. ببین چقدر عقب افتاده هستند چندین قرن داره میگذره تو هیچی اینا پیشرفت نکردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۳۱ ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
مرگ بر آل سعود خونخوار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۲ ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
یعنی چه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۱ ۱۴ مرداد ۱۳۹۶
آل سعود بزرگترین خیانت را در حق جهان اسلام مرتکب شده اند
آنان خائن الحرمین هستند.
آخرین اخبار