مراسم آیینی قوچ گذار روستای برده کلات در استان خراسان رضوی باحضور پر شور مردم و گردشگران برگزار شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از مشهد؛ سید اصغر موسوی تبارفرماندار شهرستان کلات گفت: خدارا شاکر هستیم که در یک حرکت مردمی و خودجوش توانستیم و بایک ایده محلی در کلان مجموعه هفته گردشگری و بازشناسی میراث فرهنگی در روستا‌های مختلف شاهد یک حرکت بسیار زیبا از طرف دهیاری روستای برده و شورای اسلامی و همراهی مردم روستا در بحث مراسم آیینی قوچ گذار هستیم.

وی افزود: امروز رئیس اداره راه شاهد راه نامناسب روستا بود و تا ۱۵ شهریور ماه جاده هموار و مناسب خواهد شد و امیدواریم بتوانیم تا یکی دو سال آینده این راه را نیز آسفالت کنیم.

موسوی تبار گفت: از محل توسعه متوازن واز محل اعتبارات یک میلیارد تومان به بحث آسفالت جاده‌های منتهی به روستا‌ها اختصاص یافته البته این موضوع به اعتبارات بیشتری نیاز دارد. اسفالت به روستای ارتکند رسید و امیدواریم بتوانیم ظرف یک سال و نیم اینده روستای برده را نیز آسفالت کنیم.

وی افزود: روستای برده هر سال برنامه قوچ گذار را اجرا می‌کند، اما امسال مورد اقبال قرار گرفت و انتظار داریم در روستا‌ها به مراسمان آیینی بیشتر توجه شود. جان مایه این مراسم مردم روستا و دهیاری روستا بوده است. برگزاری مراسمات آیینی و ماندگار کردن ان‌ها بسیار کار مهم و ارزشی است و امیدواریم شاهد برگزاری پر شور اینگونه مراسمات در سطح استان و شهرستان کلات باشیم.

فرماندار کلات گفت: امیدواریم بتوانیم بسیاری از روستا‌های کلات را به عنوان روستای هدف گردشگری معرفی کنیم.

مراسم آیینی قوچ گذار در روستای برده کلات برگزارشد، آیینی که به گفته کارشناسان میراث فرهنگی از دهه‌های گذشته و از دوره اشکانی و سامانی در بین گله داران مرسوم بوده است.

انتهای پیام// ز.‌ی



مراسم آیینی قوچ گذار روستای برده کلات در خراسان رضوی برگزار شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.