به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، در این جلسه که در ارگ انجام شد، روی وضعیت موجوده و پلان آیندۀ نصب فابریکه قطعات پیش ساخت، طرزالعمل بورد تنظیم خدمات ترافیکی شهر کابل و طرح توسعه شهر میمنه بحث و تبادل نظر صورت گرفت.
سید سعادت منصور نادری در رابطه به کارهای انجام شده بخاطر فعالیت فابریکه قطعات پیش ساخت ساختمانی و ظرفیت تولیدی فابریکه مذکور به اساس قرارداد و میکانیزم تطبیقی پروژه های ساختمانی عامه با استفاده از عناصر تولیدی پیش ساخت، معلومات مفصل ارائه کرد.
وزیر شهرسازی به منظور تسریع روند فعالیت فابریکه مذکور پیشنهاد کرد که یک کمیته مشترک متشکل از وزارت های شهرسازی و مسکن، مالیه، اقتصاد، معارف و صحت عامه به منظور شناسایی و اولویت بندی پروژه های تعلیمی و صحی برای سال مالی ۱۳۹۷ ایجاد گردد.
سید سعادت منصور نادری گفت که با ایجاد این فابریکه روند کارهای ساختمانی در افغانستان تسریع می یابد و ما می توانیم در یک روز یک مکتب هشت صنفی را اعمار کنیم.
عبدالباقی پوپل معین اداره مستقل ارگان های محل، از طرح ایجاد فابریکه مذکور استقبال کرده گفت که در حال حاضر ۱۲۰ ولسوالی کشور دارای ساختمان نمی باشند که با فعالیت این فابریکه می توانیم به این مشکل نقطه پایان بگذاریم. وی پیشنهاد کرد که برای انتقالات قطعات پیش ساخت باید یک سیستم ترانسپورتی در نظر گرفته شود و امنیت آن نیز تامین گردد.
داکتر نجیب الله مجددی از طرح ایجاد فابریکه قطعات پیش ساخت استقبال کرده گفت: از اینکه قطعات تولید شدۀ ساختمانی فابریکه کم وزن می باشند، در مناطق زلزله خیز نتیجۀ خوبی را در قبال خواهد داشت.
الهام عمر هوتکی رئیس ادارۀ انکشاف زون پایتخت گفت که قیمت قطعات پیش ساخت بلند است و باید در زمینه کاهش آن اقدام شود.
داکتر اسدالله حنیف بلخی وزیر معارف گفت که با ایجاد این فابریکه مشکل وزارت معارف از نگاه کمبود ساختمان مکاتب رفع می گردد و ما بیشتر می توانیم به شاگردان و معلمین توجه نمائیم. وی افزود که به تعداد ۱۷ هزار مکتب در سراسر کشور موجود است که ۵۰ در صد آن فاقد ساختمان می باشد.
اکلیل حکیمی وزیر مالیه گفت: از اینکه چهار ماه به سال مالی جدید باقی مانده است، از وزارت شهرسازی می خواهم تا پیشنهاد مشخص خویش را در این عرصه ارائه نماید، تا در مورد بودجه فابریکه مذکور تصمیم گرفته شود.
وی افزود: فابریکه مذکور به تنهایی نیازمندی های ما را از نگاه تولید قطعات پیش ساخت مرفوع نمی تواند، در این بخش باید به سکتور خصوصی نیز سهم داده شود و همچنان در زمینه حفظ و مراقبت آن نیز توجه صورت گیرد.
وزیر شهرسازی در این رابطه گفت که در ابتدا سکتور خصوصی حاضر نشد، اما اکنون شرکت حبیب گلزار و بنیاد بیات حاضر به سرمایه گذاری می باشند. وی افزود که ترانسپورت، حفظ و مراقبت نیز در نظر گرفته شده است و نرخ آن تخمینی بوده که می شود در رقابت با سکتور خصوصی کمتر شود.
رئیس جمهوری غنی در این خصوص گفت که فابریکه مذکور باید تا آغاز سال تعلیمی جدید به بهره برداری سپرده شود و تعداد مکاتبی که قرار است اعمار گردد، مشخص شوند.
رئیس جمهور افزود که راجع به تولید، مونتاژ و انتقال قطعات پیش ساخت نیز پلان های واضح و مشخص اتخاذ گردد و در سال اول، تمرکز بیشتر ما روی اعمار مکاتب باشد.
وی خاطرنشان کرد که سکتور خصوصی در این عرصه رقابت کند و دولت باید پیش قدم شود تا راه را به سکتور خصوصی باز نماید و همچنان نیازمندی های وزارت های معارف، صحت عامه و ارگان های محل نیز معلوم شود.
رئیس جمهور غنی، از خان جان الکوزی معاون اتاق تجارت خواست تا نیازمندی های شان را در عرصه ساختمانی، ارائه کنند و چگونگی سرمایه گذاری در زمینه تولید مواد ساختمانی داخل کشور نیز مشخص گردد.
رئیس جمهور به مدیریت زمان در این خصوص تاکید کرده گفت که تاخیر در بهره برداری این فابریکه صورت نگیرد. وی افزود که شماری از ولسوالی ها ساختمان ندارند و از قطعات پیش ساخت تولید شدۀ این فابریکه برای اعمار تعمیرات متذکره استفاده شود.
رئیس جمهور کشور از وزارت شهرسازی خواست تا نقشه واضح برای هر ولسوالی داشته باشد و در این نقشه ها سهولت های لازم بخاطر ساخت میدان های تفریحی و ورزش را برای جوانان نیز در نظر داشته باشند.
طرزالعمل بورد تنظیم خدمات ترافیکی شهر کابل از سوی نصرالله ستانکزی رئیس بورد مشورتی امور عدلی و حقوقی ریاست جمهوری ارائه گردید.
وی گفت که بر مبنای این طرزالعمل که دارای ده ماده می باشد، صلاحیت های امور خدماتی مدیریت عمومی ترافیک شهر کابل از وزارت امور داخله به شاروالی کابل انتقال می یابد.
عبدالله حبیب زی سرپرست شاروالی کابل گفت که جدول زمان بندی در این خصوص آماده شده است و همچنان وظایف شاروالی کابل مشخص گردیده و در یک پروسه الکترونیکی و برنامه سیستماتیک به پیش می رود.
وزیر مالیه گفت که سیستم آسان خدمت نتیجه داده است و باید جز همین پلان باشد و همچنان عواید خدماتی به شاروالی کابل و سایر عواید به بودجه ملی انتقال یابد.
حمیدالله طهماسی سرپرست وزارت ترانسپورت گفت: از اینکه یونیفورم ترافیک پذیرفته شده است، باید تغییر نکند و همچنان منابع عایداتی شاروالی مشخص شود.
ستانکزی گفت که پولیس ترافیک مربوط وزارت داخله است و خدمات آنان مربوط شاروالی کابل می شود و یونیفورم شان تغییر نمی کند.
رئیس جمهور غنی گفت که انتقال صلاحیت های امور خدماتی مدیریت عمومی ترافیک شهر کابل از وزارت امور داخله به شاروالی کابل، یک تجربه جدید است و در این خصوص باید مدت زمان انتقال مشخص شود و ارزیابی واضح صورت بگیرد.
رئیس جمهور خاطرنشان کرد که پروگرام تعلیم و تربیه نیز در نظر گرفته شود، زیرا حوادث ترافیکی و تلفات جانی ناشی از آن بیشتر شده است.
وی همچنان گفت که آسان خدمت نیز شامل این طرزالعمل شود، عواید شاروالی و وزارت مالیه تفکیک گردد و مدیریت پرسونل از طریق سیستم بیومتریک تطبیق شود.
متعاقباً طرح توسعه شهر میمنه از سوی انجنیر جاوید کیوان شاروال شهر میمنه به جلسه شورای عالی توسعه شهری، ارائه گردید.
سید سعادت منصور نادری وزیر شهرسازی و مسکن گفت که ما در دو نیم ماه آینده، کنفرانس ملی شهری را برگزاری می کنیم و در زمینه ایجاد هماهنگی های بیشتر میان شاروالان و سایر ارگان های مربوطه صحبت خواهیم کرد.
رئیس جمهور غنی ضمن اینکه دستآوردهای شاروالی شهر میمنه را در عرصه های مختلف از جمله ازدیاد عواید و دادن سهم بیشتر به طبقه اناث، مورد ستایش قرار داد، گفت که در میان شاروالی ها و سایر ادارات باید در عرصه های برق و آب رسانی و همچنان خدمات مخابراتی هماهنگی وجود داشته باشد.
رئیس جمهور به وزیر مالیه هدایت داد تا بودجه تشویقی به شاروالی های موفق را که مقدار آن از صد تا پنجصد هزار دالر می شود، بسپارد و همچنان به دارالانشای شورای عالی توسعه شهری هدایت داد تا در هر جلسه، دو شاروال را به منظور استماع مشکلات و پیشنهادات شان و دریافت راه حل ها، دعوت نمایند.
انتهای پیام/
برای اطلاع از آخرین اخبار افغانستان به کانال تلگرامی ما بپیوندید