مهم‌ترین بناهای تاریخی چهارمحال بختیاری مورد مرمت قرار گرفتند

معاون میراث فرهنگی استان چهارمحال بختیاری از مرمت مقبره آصف شاعر نامدار استان خبر داد.

به گزارش حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی؛ مهم‌ترین بناهای تاریخی استان چهارمحال بختیاری مورد مرمت قرار گرفت.

«مصطفی هادی‌پور» معاون میراث فرهنگی استان چهارمحال بختیاری از تعمير و مرمت مقبره آصف، شاعر نامدار شهر فرخشهر در استان چهارمحال و بختياری خبر داد.

وی افزود: عملیات اجرایی صورت‌ گرفته در مقبره آصف در حالی از سال 87 آغاز شده که این عملیات مرمتی شامل مرمت ديوارهای اطراف بنا و پشت‌بام‌سازی (شیب‌بندی و ایزولاسیون)، ساخت درب فلزی ورودی و اجرای ازاره‌‌‌‌‌های سنگی، تهیه، ساخت و نصب پایه‌های فلزی و سازه‌ گنبد و دیوارهای حایل و محافظ می‌شود.

به گفته وی، عمليات مرمتی مقبره آصف با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و 200 میلیون ریال اجرا ‌شده ‌است.

میرزامحمد معروف به کربلایی‌میرزا متخلص به آصف از شاعران و عرفای نامدار شهر فرخشهر است، این شاعر نامدار از مفاخر ارزنده و مداح اهل ‌بیت(ع) در این دیار به شمار می‌رود.

قلعه تاریخی اسفندیارخان بختیاری هم مرمت شد

معاون میراث ‌فرهنگی استان چهارمحال ‌‍و بختیاری همچنین در بخشی دیگر از سخنان خود از تعمير و مرمت قلعه تاریخی فرخشهر با اعتباری بالغ ‌بر یک میلیارد و 300 میلیون ریال از محل اعتبارات ملی خبر داد.

وی افزود: قلعه تاریخی فرخشهر داخل شهر واقع شده است و بنای این قلعه تاريخی مربوط به اواخر دوره قاجار و متعلق به اسفندیارخان بختیاری است که در تاریخ ۱۱ مرداد ۱۳۸۴ با‌شماره ۱۲۴۱۱ در فهرست آثار ملی ایران به ‌ثبت رسید.

آن طور که هادی‌پور افزود: عملیات اجرایی مرمت بنای قلعه فرخشهر از سال 86 تاكنون طی چند مرحله انجام شده كه اهم اين اقدامات مرمتی شامل پشت‌بام‌سازی از قبيل (شیب‌بندی و ایزولاسیون)، مرمت ضلع غربی بنا (حذف الحاقات نامناسب، اجرای تأسیسات الکتریکی، اجرای اندود کاه‌گل سقف و بدنه، اجرای گلویی، اجرای نمای آجری) می‌شود.

قلعه سردار جنگ هم در فهرست مرمت‌ها قرار گرفت

معاون میراث ‌فرهنگی چهارمحال بختیاری از تعمير و مرمت قلعه سردار جنگ متعلق به نصیرخان بختیاری كه حدود 90 سال پیش اواخر دوره قاجاريه بنا شده خبر داد.

وی افزود: اين بنای تاريخی در ۲۵ کیلومتری جنوب ‌شرقی شهرکرد و در مرکز استان چهارمحال ‌و بختیاری و در روستای سورک از توابع بخش کیار قرار دارد.

مصطفی هاد‌ی‌پور عملیات اجرایی این بنای تاريخی را شامل اجرای تأسیسات الکتریکی و برق، اجرای گچ‌کشی بدنه و سفیدکاری، استحکام‌بخشی، اجرای گلویی و اجرای کف‌فرش آجری دانست و گفت: معماری قلعه به شکلی ‌است که ظرافت، سادگی و بی پیرایگی به کار رفته در تزئینات قلعه چشم هر ببینده‌ای را خیره می‌کند.

وی با بيان اينکه قلعه تاریخی سردار جنگ بختیاری با اعتباری بالغ بر 850 میلیون ریال از محل اعتبارات ملی در حال تعمیر و مرمت است.

این قلعه شامل ساختمان اصلی با دو طبقه زیرزمین و هم‌کف، ابنیه جانبی شمال و جنوب آن، ورودی هشتی‌شکل و حمام کوچک است که مصالح آن از خشت و گل و نمای آن از آجر است.

 

انتهای پیام/

قلعه سردار جنگ از آثار تاریخی چهار محال بختیاری مرمت شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار