معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: 75 درصد موضوعات مرتبط با سلامت، خارج از حوزه وزارت بهداشت است.

75 درصد موضوعات مرتبط با سلامت، خارج از حوزه وزارت بهداشتبهگزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ رحیمی معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه سلامت اجتماعی جامعه موضوع گسترده و سنگینی است افزود: امروز به دنبال شرکای اجتماعی هستیم و هیچ سرمایه‌ای در این زمینه مناسب‌تر از اهالی رسانه نیست که بتوان سلامت را از بعد تک واژه‌ای درآورد و به بعد اجتماعی تبدیل کند.

وی ادامه داد: باید در راستای افزایش آگاهی و مشارکت ساختارمند فرد، خانواده و تأمین سلامت از همه حوزه‌ها و ظرفیت‌های کشور استفاده شود.

معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: این معاونت تلاش دارد گفتمان رایج سلامت را به یک گفتمان رایج اجتماعی در سطح جامعه تبدبل و از ظرفیت همه دستگاه ها استفاده کند.

رحیمی با بیان اینکه امروزه در کشور 630 سازمان و در استان 28 سازمان مردم‌نهاد در حوزه سلامت فعال است و هشت موسسه خیریه نیز فعالیت‌هایی در حوزه سلامت دارند خاطر نشان کرد: فعالیت سازمان های مردم نهاد بر سلامت و کاهش آسیب های اجتماعی تاثیر گذار است.

وی مهمترین هدف معاونت اجتماعی ایجاد نگرش سلامت‌محور در تصمیم‌سازی، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کلان در سطح جامعه را عنوان کرد و ، گفت: در این مسیر معاونت اجتماعی خود را ملزم و مقید به ارزش‌ها و اصولی می‌داند که تمام اهداف، مأموریت‌ها و برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت خود را بر پایه آنها بنا نهاده است.

معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: کار در حوزه اجتماعی کار سنگینی است، نتایج اثرات اجتماعی سال‌ها بعد مشخص می‌شود زیرا بسیاری از آسیب‌های امروز ناشی از اثرات اجتماعی گذشته است.

رحیمی با اشاره به اینکه 50 درصد عوامل اجتماعی بیشترین اثر را بر سلامت دارند، افزود: کنترل بیماری‌های غیر واگیر اولویت به پیشگیری قبل از درمان است و  هر چند در سرمایه اجتماعی نیاز به اعتماد و فعالیت داوطلبانه داریم.

وی تصریح کرد امروزه در جامعه 60 درصد بیماری‌ها و 73 درصد عامل مرگ و میر در دنیا غیرواگیر است که در کشورهای در حال توسعه و ایران این میزان به حدود 80 درصد می‌رسد.

انتهای پیام/ص.ف

76 درصد مرگ و میرها بیماری های غیر واگیر است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار