احیای تالاب گندمان در استان چهارمحال و بختیاری، جان دوباره‌ای به این تالاب بخشیده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ تالاب بین المللی گندمان با ۹۸۰ هکتار وسعت و ۲ هزار و ۲۱۹ متر ارتفاع از سطح دریا، در جنوب غربی شهر گندمان در نزدیکی تالاب بین المللی چغاخور و فاصله ۶۰ کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

تولد دوباره تالاب گندمان

این تالاب از ۱۰ تالاب برتر پرنده نگری ایران و مهمترین زیستگاه‌های جانوری کشور برای اسکان دائم پرندگان بومی و تخم گذاری پرندگان مهاجر به شمار می‌رود که در دفتر بین المللی تحقیقات پرندگان آبزی «لندن ـ. ۱۳۵۲» به ثبت رسیده است.

پوشش گیاهی تالاب را عمدتاً گونه‌های حاشیه‌ای و نم پسند مانند درختان بید، مرغ، جگن، ساز، نی، لویی، زنبق، آلاله آبی، هزار نی، بارهنگ آبی، نخل مرداب، عدسک آبی و بزواش تشکیل می دهند.

پرندگانی چون لک لک، شکاریا، حواصیل، بالکان، مرغابی سانان، یلوه و سلیم و همچنین ماهی گورخری، سفید کولی، ماهی پوزه دار و سیاه ماهی در تالاب گندمان دیده می‌شود.

تولد دوباره تالاب گندمان

شهرام احمدی مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: این تالاب در سال‌های گذشته به علت بهره برداری‌های ناپایدار، عدم رعایت حق آبه‌های زیست محیطی، توسعه پایدار و خشکسالی‌های پیاپی در معرض خشکی بود.

تولد دوباره تالاب گندمان

وی افزود:  ۴۰ شبانه روز آتش سوزی در این تالاب و هجوم ریزگرد‌ها به استان چهارمحال و بختیاری از پیامد‌های خشک شدن این تالاب در یک دهه گذشته بود.

تولد دوباره تالاب گندمان

احمدی اضافه کرد: خوشبختانه اقداماتی همچون آموزش جوامع محلی، جلوگیری از هدر رفتن آب تالاب، ایجاد بند خاکی، افزایش ضریب حفاظت فیزیکی و نیرو‌های مستقر در سطح تالاب، احداث پاسگاه محیط بانی و اطفای حریق، افزایش وسایل و امکانات مانیتورینگ جهت پایش شبانه روزی تالاب گندمان با اعتبار ۷۰۰ میلیارد ریال، باعث افزایش غنای زیستی و تولد دوباره تالاب بین المللی گندمان گردید.

تولد دوباره تالاب گندمان

وی ادامه داد: منابع تأمین کننده آب تالاب علاوه بر باران و برف، چشمه‌های حاشیه تالاب، چون گل کوچک، گل بزرگ، مرادان و نصیرآباد و رودخانه آقبلاغ است.

احمدی، رونق اقتصادی و ایجاد شغل پایدار در کشاورزی و دامپروری و جذب توریسم در این تالاب را از جمله مزایای احیای این تالاب برشمرد.

تولد دوباره تالاب گندمان

به گفته احمدی: تا کنون بیش از یکهزار و ۴۰۰ گونه گیاهی و بیش از ۲۹۴ گونه جانوری در استان چهارمحال و بختیاری شناسایی شده است.

تولد دوباره تالاب گندمان

یکی از کشاورزان این منطقه هم می‌گوید: پر شدن سفره‌های زیر زمینی و چاه‌های کشاورزی، تالاب را تبدیل به مکان مناسبی برای چرای دام‌ها و رونق اقتصادی اهالی کرده است.

تولد دوباره تالاب گندمان

روح الله عسگری محیط بان تالاب بین المللی گندمان نیز افزایش ۲۰ درصدی زادآوری پرندگان نسبت به مدت مشابه سال گذشته را از مزایای احیای این تالاب برشمرد و گفت: از اواخر فروردین تا اواسط تیرماه امسال همزمان با فصل تخم گذاری پرندگان،  ۵ هزار قطعه پرنده در این تالاب  زادآوری کردند.

تولد دوباره تالاب گندمان

وی با بیان اینکه سال گذشته ۴۵ گونه پرنده در تالاب گندمان تخم گذاری کردند افزود: امسال ۱۰ گونه جانوری و گیاهی جدید در سطح این تالاب مشاهده شد.

عسگری ادامه داد: در حال حاضر ۳۰ هزار پرنده آبزی و کنار آبزی از جمله گونه‌های کمیاب پرندگانی مانند حواصیل شب، غاز پیشانی سفید کوچک و خوتکای معمولی در این تالاب تابستان گذرانی می‌کنند. 

تولد دوباره تالاب گندمان

این در حالی است که براساس اعلام دفتر مرکزی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران؛ ۶ تالاب کشور شامل تالاب هامون (دهانه جنوبی پوزک)، تالاب هامون (صابوری و هیرمند)، تالاب نیریز و کمجان، شادگان، شورگل، یادگارلو و دورگه سنگی در معرض خشکی قرار دارند.

 تولد دوباره تالاب گندمان

معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور نیز در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما در شهرکرد، اصلاح الگوی مصرف و تغییر در سیستم‌های آبرسانی و آبیاری در حوزه کشاورزی را مهم‌ترین راهکار و تدبیر برای مقابله با هدر رفت آب و احیای تالاب‌ها در کشور بیان کرد.

وی افزود: هنوز در بسیاری از نقاط کشور، کشت محصولات با روش‌های سنتی انجام می‌شود که هدر رفت حجم زیادی از منابع آب را به دنبال دارد.

ابتکار اضافه کرد: لایحه حق آبه تالاب ها، رودخانه‌ها و دشت‌ها در وزارت نیرو تنظیم و به مجلس شورای اسلامی ابلاغ شده است که با تصویب آن، یک چرخه هیدرولوژیکی برای احیای کل زیست بوم کشور تشکیل خواهد شد.

تولد دوباره تالاب گندمان

 وسعت تالاب‌های کشور ۳ میلیون هکتار است که نیمی از آن را تالاب‌های بین المللی با یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار به خود اختصاص داده است.

تولد دوباره تالاب گندمان

گفتنی است: تالاب‌های بین المللی چغاخور، گندمان و سولقان در شهرستان بروجن استان چهارمحال و بختیاری، مهم‌ترین زیستگاه پرندگان مهاجر به شمار می‌روند که به صورت زنجیروار از ضلع جنوبی شهرستان بروجن و در امتداد کوه کلار، از رشته کوه‌های زاگرس به طرف غرب استقرار یافته اند.

تولد دوباره تالاب گندمان

مرکز شهرستان بروجن (شهر بروجن، با بیش از ۵۲ هزار نفر جمعیت) در فاصله ۶۲ کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد. 

انتهای پیام/خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار