الجزیره در گزارشی نوشت از آنجا که با نژادپرستان در آمریکا برخورد نمی‌شود، آن‌ها ترسی از برداشتن نقاب از چهره‌های خود ندارند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، الجزیره در گزارشی نوشت: از آنجا که با معتقدان به برتری نژادی سفیدپوستان و نئونازی‌ها در آمریکا برخورد نمی‌شود، آن‌ها دیگر از نشان دادن چهره واقعی خود هراسان نیستند.

 بعدازظهر روز جمعه، گروهی از نژادپرستان سفیدپوست در محوطه دانشگاه ویرجینا با در دست داشتن مشعل و سر دادن شعار «جان سفیدپوستان اهمیت دارد» دست به تظاهرات زدند و گردهمایی برای روز شنبه را برنامه ریزی کردند. این گردهمایی که در اعتراض به حذف بناهای به جا مانده از دوران برده‌داری در آمریکا انجام شد، برترپنداران از جانب گروه‌های مختلف، به خصوص از جانب گروه «کو کلاکس کلان»، نئونازی‌ها و اعضای گروه‌هایی که به راست افراطی مشهور شده اند را به خود جلب کرد.

این افراد که نقاب بر چهره نداشتند و هویت آن‌ها نیز قابل شناسایی بود، همانند نازی‌ها شعار سر می‌دادند و از وابستگی خود به این عقاید هراسی نداشتند. این گردهمایی نه تنها عادی شدن فزاینده جنبش طرفداران برتری نژادی سفیدپوستان در آمریکا را نشان می‌دهد، بلکه همزیستی نزدیک آن با مدیریت اداری و نهادی در واشنگتن را نمایان می‌کند.

دونالد ترامپ – رئیس جمهور آمریکا – با ورود به عرصه سیاست، نژادپرستان در سراسر آمریکا را جسور کرده است. البته پشتیبانی از چنین ایدئولوژی در دوران مدرن امر جدید و بی‌سابقه‌ای نیست. یکی از استادان حقوق و یکی از اعضای کنگره نیز دست به چنین اقداماتی زده اند.

آن‌چه در این مسئله کاملا جدید و بی‌سابقه است، رفتار جسورانه معترضانی است که حمایت خود را از نژادپرستی به صراحت اعلام می‌کنند و از نشان دادن چهره‌هایشان ابایی ندارند. به نظر می‌رسد آن‌ها نسبت به لکه‌دار شدن وجهه‌های خود به عنوان نئونازی و نژادپرست نگران نیستند و احساس می‌کنند اکنون این ایدئولوژی بار دیگر بخشی از چشم‌انداز اصلی سیاست در آمریکا را تشکیل داده است.

فرضیه بی‌گناهی و بی‌تفاوتی نسبت به عقاید نژادپرستانه در حقیقت به دو محور اصلی برترپنداری سفید پوستان تبدیل شده است. حادثه اخیر در شارلوتسویل این برتری را به خوبی نمایان کرد؛ زیرا آن‌ها با در دست داشتن مشعل و اسلحه مشغول سر دادن شعارهای نژادپرستانه بودند و از عواقب آن نگرانی نداشتند. در عوض، آن‌ها در مورد وابستگی خود به گروه‌های نفرت بی‌اعتنا بوده و آمادگی خود را برای بازپس‌گیری آمریکا از سیاه‌پوستان، مهاجران، مسلمانان و هر فرد دیگری که در میان راه آن‌ها قرار گیرند، اعلام کردند.

گردهمایی 6000 نفره این افراد، هرگونه ترس و دلهره را از آن‌ها دور کرد. بدتر از آن، تایید پنهانی این عقاید در داخل دولت ترامپ است. اکنون برترپنداری سفیدپوستان در واشنگتن به صراحت قابل مشاهده است و آن را می‌تواند در ساختار دولت‌های پیشین آمریکا نیز دنبال کرد. زیرا که افرادی که در شارلوتسویل دست به تظاهرات زدند تنها چهره‌های اندکی از جنبش بزرگتری هستند که از چشم‌های ما مخفی است اما در جامعه کنونی آمریکا ریشه دوانده است.

به این ترتیب، نژادپرستان نمود ظاهری بخشی از جامعه آمریکا هستند که علاقمند به بازگشت آپارتاید آمریکایی اند. با این‌که گفتمان اصلی سیاسی آمریکا برای دهه‌ها آن‌ها را اینگونه بار آورده است، تظاهرات در شارلوتسویل نشان داد پیاده‌نظام‌های درگیر در این ایدئولوژی، به قدرت حکومتی و سیاست‌هایی که به دنبال از میان بردن اقدامات مثبت، سرکوب جوامع رنگین‌پوست، اعمال ممنوعیت علیه مسلمانان و محدود کردن مهاجرت به افراد انگلیسی زبان به شدت وابسته هستند.

در ادامه این مطلب آمده است: متاسفانه رفتار تاریخی و کنونی با برترپنداران سفیدپوست موجب می‌شود افرادی که در شارلوتسویل دست به تظاهرات زدند دلیلی برای شرمساری نداشته باشند. آمریکا به عنوان یک کشور برای از میان برداشتن تفکر نژادپرستانه به اندازه کافی تلاش نکرده است. در عوض، حمایت از این جریان در آمریکا اجازه داده است تا این افراد اقدامات خود را به صورت افسار گسیخته انجام دهند.

پرچم موتلفه – نمادی که طرفداران برتری سفیدپوستان در گردهمایی شارلوتسویل در دست داشتند – مثالی گواه بر این ادعاست. اهمیت تاریخی این پرچم به دلیل نمادین بودن آن از گروهی است که از اتحادیه آمریکا خارج شدند و برای باقی ماندن برده‌داری، برتری سفیدپوستان و بهره‌کشی از سیاه‌پوستان جنگ داخلی آمریکا را به راه انداختند.

علی‌رغم تاریخی که در پس این پرچم نهفته است، استفاده از این نماد در آمریکا منع قانونی ندارد و حتی در پرچم برخی از ایالت‌ها از آن استفاده شده است.

این در حالی است که پس از پایان رایش سوم در جنگ جهانی دوم در آلمان، استفاده از پرچم‌ها، نشان‌ها و نمادهای مربوط به نازی‌ها ممنوع اعلام شد. اکنون استفاده از نمادهای نازی‌ها در آلمان جرم کیفری محسوب می‌شود.

یک افسانه آمریکایی از فرسایش نژادپرستی با گذشت زمان حکایت می‌کند. با این‌حال، حقیقت این را نشان می‌دهد که نژادپرستی به طور دائم خود را با هنجارهای سیاسی آمریکا وفق داده است. رویدادهای شارلوستویل و حرکت صریح و بی‌شرمانه برترپنداران سفیدپوست نشان می‌دهد نژادپرستی مدرن در حال بازگشت به دورانی است که افراد آشکارا عقاید خود را نمایان می‌کنند.

انتهای پیام/

 

نژادپرستی در آمریکا

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار