رئیس سازمان ملی استاندارد ایران از کمبود نیروی انسانی در این سازمان خبر داد.

کمبود نیروی انسانی در سازمان استاندارد کشور/قرارگیری استاندارد ایران در رتبه ۲۷ جهانی ایزوبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛نیره پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد ایران صبح امروز در پنجمین جلسه اصلی برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان کردستان که در سالن شهدای دولت استانداری برگزار شد، با اشاره به  کمبود نیروی انسانی در بدنه استاندارد کل کشور گفت: تعداد خروجی از سازمان طی چند سال اخیر چند برابر ورودی‌ها بوده است.

وی تصریح کرد: وعده‌هایی داده شده که در دولت دوازدهم یک تعداد نیروهای انسانی در سازمان افزایش پیدا کند که البته این تعداد نیز نمی‌تواند تکان جدی به رفع مشکل نیروی انسانی در این سازمان داشته باشد، اما قطعا در بحث استان‌های مرزی مانند کردستان توجه ویژه خواهیم کرد.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به سازمان استاندارد و اهداف آن، گفت: استاندارد یک سازمان مستقل دولتی و زیر نظر رئیس جمهور فعالیت و در همه حوزه کالا و خدمات وظایف عدیده‌ای برای آن تعریف شده است.

پیروزبخت تصریح کرد: جایگاه سازمان در اصلاح قانونی که با عنوان ارتقای استاندارد سازی است قطعا ارتقا پیدا می‌کند که این قانون مراحل نهایی خود را طی می‌کند.

وی اذعان کرد: مهم‌ترین موردی که برای ما طی سال‌هایی اخیر ابلاغ شده سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در بند 24 که باید تمام کالاهای مشمول استاندارد شود، البته این استاندارد سازی نه به معنای استانداردسازی اجباری باید انجام شود.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران تصریح کرد: 80 هزار قلم محصول شناسایی شده است که یک‌هزار از این کالاها مشمول استاندارد اجباری است که باید برای استانداردسازی مابقی این کالاها فکری شود.

پیروزبخت افزود: استاندارد ملی ایران در 11 مجمع سازمان بین‌المللی عضو است و در همه سازمان‌های بین‌المللی نیز جایگاه خوبی دارد و در طول چهار سال گذشته در ایزو تا رتبه 27 بالا آمده است.

وی تصریح کرد: در عرصه بین‌المللی کارهای خوبی انجام شده ولی در عرصه ملی نیز کارهای زیادی برای انجام داریم که باید در این راستا نیز تلاش‌های جدی انجام گیرد.

توجه ویژه سازمان استاندارد به استان کردستان

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه استاندارد در همه زمینه‌های آماده است، گفت: استان کردستان با توجه به مبادلات مرزی که در این استان انجام می‌شود نیاز به توجه ویژه دارد.

وی با اشاره به اینکه مشکلات موجود در این حوزه فقط به دلیل منطبق نبودن  استاندارد نیست، اذعان کرد: شرکت بازرسی انطباق استاندارد در همه جا اول باید تائید صلاحیت ‌شود اما در عراق این کار اتفاق نیفتاد چند شرکت در اقلیم کردستان شروع به کار کردند.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: در تفاهم‌نامه‌ای که در عراق امضا کردیم قرار شد اول انطباق استانداردها را داشته باشیم و بعد با توجه به شرکت‌های بازرسی گواهی‌هایی را که مشمول است مورد توجه قرار دهیم.

پیروزبخت با بیان اینکه در 10 گروه کالایی کار را شروع کردیم، گفت: الان در این گروه‌ها استانداردها مشخص است، اما متاسفانه شرکت‌های بازرسی اروپایی نه به فکر ما و نه طرف عراقی است.

وی افزود: این موضوع را با طرف عراقی نیز مطرح کردیم که این شرکت‌های اروپایی فقط به فکر خودشان هستند چون ما با انطباق استانداردها برای کشور ایران مشکلی نداریم و این را حق طبیعی طرف عراقی می‌دانیم.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران انطباق نداشتن مقررات داخل عراق را از دیگر مشکلات عنوان کرد و گفت: آنچه وزارت بهداشت عراق کنترل می‌کند با آنچه شرکت بررسی می‌کند تفاوت دارد.

وی اذعان کرد: امیدواریم در قالب مذاکراتی که در پیش است بتوانیم هماهنگی بیشتری را برای توسعه کار در بین دو کشور ایجاد کنیم.

پیروزبخت اذعان کرد: در بحث آزمایشگاه اگر توجیه داشته باشد و احساس کنیم ضروری است یک آزمایشگاه جنرال با همکاری دستگاه‌ها در مرز باشماق ایجاد خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه البته معطل کردن کالا در مرز اصلا در دنیا یک کار قابل قبول نیست، گفت: اگر بتوانیم با طرف عراقی به توافق‌های لازم برسیم شاید اصلا نیازی به ایجاد آزمایشگاه در مرز نباشد.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.