دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو گفت: شرکت‌های دانش بنیان باید به بازار‌های بین المللی ورود پیدا کنند و محصولات خودشان را با معیار‌های بین المللی طراحی کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سعید سرکار دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در پنجمین مجمع اقتصاد فناوری نانو که صبح امروز در پژوهشگاه نفت برگزار شد، اظهار کرد: نانو از جنس دانش و تکنولوژی است و اقتصاد نانو یکی از مولفه‌های اصلی اقتصاد دانش بنیان است.

وی بیان کرد: کشور ما چند سال است که تحریم را تجربه کرده، در دوران تحریم محصولات دانش بنیان و دارای تکنولوژ‌ی بالا تحریم شد. ما شاهد تحریم دارو‌های خاص و کلیدی نیز بودیم.

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو افزود: رکن اصلی اقتصاد مقاومتی اقتصاد دانش بنیان به شمار می‌آید و اقتصاد دانش بنیان ارزش افزوده بالایی دارد.

وی عنوان کرد: ما باید بدانیم که برای محقق شدن اقتصاد دانش بنیان چه کار‌هایی باید انجام دهیم و چه گلوگاه‌هایی در کشور داریم.

سرکار درباره تبدیل ثروت به دانش تاکید کرد: ما در تبدیل ثروت به دانش (تحقیقات) حدود ۲ دهه تجربه داریم که شاخص تحقیقات تولید مقالات علمی از لحاظ کیفی و کمی است که باید سرمایه گذاری لازم در زمینه تاسیس پژوهشگاه‌ها و خرید تجهیزات صورت گیرد.

وی تصریح کرد: در حوزه دانش نانو ایران بین پنج کشور برتر دنیا قرار گرفته و اکنون در تلاش هستیم که دانش خود را باکیفیت کنیم، بنا به گفته مقام معظم رهبری دانشمندان برجسته دنیا باید به یافته‌های علمی ما رجوع کنند و ایران باید در جایگاه مرجعیت علمی قرار گیرد.

وی بیان کرد: در زمینه‌ حق‌ امتیاز ثبت اختراع‌ ( ثبت‌ PATENT ) بین‌المللی‌ 90 درصد هزینه را معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تقبل‌ می‌کند، باید تغییر نگرشی‌ در دانشگاه‌ها، معاو‌نان و متولیان‌ شرکت‌های دانش‌ بنیان صورت بگیرد‌.

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو‌ تأکید کرد: متأسفانه در ایران شخصی‌ جذب فناوری که تولید شده نمی‌شود. صنعت فرآیندی پویا، زنده و دینامیک‌ است بنابراین‌ صنعت با کارخانه تفاوت چشمگیری‌ دارد خوراک صنعت‌ تکنولوژی‌ است اگر کشش برای تکنولوژی‌ وجود داشته باشد صنعت خوبی نیز داریم‌ که در ایران این کشش برای تبدیل تکنولوژی به صنعت وجود ندارد.

سرکار‌ تصریح کرد: در عرضه محصولات با تکنولوژی‌ بالا بازار 80 میلیونی ایرانی‌ مطلوب نیست‌ و امروزه بسیاری از شرکت‌های دانش بنیان در کوچه بن‌بست قرار گرفته‌اند ما باید به بازارهای بین‌المللی ورود ‌ و با معیار و استانداردهای‌ بین‌المللی محصولات خود را طراحی کنیم‌.

وی بیان کرد: در صورتیکه قصد داشته باشیم وارد بین‌الملل‌ شویم باید کشورهای دیگر ما را به رسمیت‌ بشناسند‌ که این نیازمند این است که دقت ما روی محصولات صادراتی در مقایسه با وار‌داتی بیشتر باشد. ایران باید در بین کشورهای دنیا‌ اعتبار داشته باشد‌ ما باید برند‌های بزرگ در کشور ایجاد کرده و آنها را به دنیا معرفی کنیم. برای بازاریابی‌ بین‌المللی‌ ما نیازمند تجّاری توانمند هستیم.

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو‌ با بیان اینکه ما باید از حدود یک دهه قبل این تجّار توانمند را تربیت می‌کردیم‌، گفت: در ستاد نانو‌ بیش از 50 درصد برنامه‌ریزی و انرژی‌ صرف ملزومات تبدیل ثروت به دانش شده است. ما برنامه ساخت اکوسیستم‌ تبدیل ثروت به دانش را داریم.

ثبت پنج هزار اختراع داخلی‌ و 50 تا 60 اختراع خارجی‌ در کشور

در ادامه این مراسم الیاسی‌ معاون سیاستگذاری‌ و برنامه‌ریزی راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اظهار کرد: اقتصاد دانش بنیان ما گلخانه‌ای است سالانه حدود پنج هزار اختراع داخلی‌ و 50 تا 60 اختراع خارجی‌ داریم‌. اقتصاد دانش‌ بنیان باید مالکیت‌ فکری و معنوی داشته باشد قانون مالکیت‌ معنوی در کشور ما صادق است ولی این اختراعاتی‌ که در کشور سالانه ثبت می‌شوند قابل مبادله‌ نیستند‌ تعداد زیادی از مقالات قبلاً در اختراع‌ها فاش‌ شده‌اند.

وی‌ بیان کرد: ما تلاش کردیم شرکت‌های کوچک و بزرگ را به همدیگر پیوند دهیم. اختراع به معنی سند مبادله است، ارزش‌گذاری ترکیبی‌ از مسائل خرد و کلان است که این مسائل خرد و کلان‌ شامل تکنیک‌ تا انصاف‌ هستند که در ایران ما نظام ارزشگذاری‌ را یاد نگرفته‌ایم. تکنیک‌ مربوط‌ به دانش و انصاف مربوط به حوزه فرهنگی‌ است.

معاون سیاستگذاری‌ و برنامه‌ریزی راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری عنوان کرد: نظام مالی کشور بر اساس نظام وثیقه‌ای کار می‌کند، صندوق‌های پژوهش و فناوری و صندوق‌های نوآوری همگی‌ بر اساس وثیقه‌ فعالیت می‌کنند، جامعه دانش‌ بنیان ایران مراقب اعتبار خودش نیست و به تعهدات‌ کوچک پایبندی‌ لازم را ندارد، ما باید اعتبار داخلی و بین‌المللی‌ داشته باشیم‌.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار