ماهواره روسی که قرار بود پس از فعال سازی به ستاره‌ای روشن در آسمان تبدیل شود، با وجود پرتاب موفقیت آمیز نتوانسته انتظار‌ها را برآورده کند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  ماهواره مایاک روسی از پایگاه بایکونور قزاقستان به فضا پرتاب شد و قرار بود به دلیل دارا بودن بازتابنده‌های خورشیدی نصب شده بر روی آن به درخشان‌ترین شی آسمان پس از خورشید تبدیل شود، اما هنوز این بازتابنده‌ها فعال نشده و جستجوگران و منجمان آماتور نتوانسته اند رد این ماهواره را در فضا تشخیص دهند.

ماهواره‌ای که جای کره ماه را می‌گیرد+تصاویر
قرار است این ماهواره برای از رده خارج کردن و فرستادن زباله‌های موجود در مدار‌های مختلف اطراف کره زمین به کار رود و باعث ورود  به جو زمین و آتش گرفتن آن‌ها شود.

این ماهواره سوار بر موشک سایوز ۲.۱a به فضا پرتاپ شده است و بسیاری از کارشناسان علوم نجومی اعتقاد دارند پروژه‌ای بی ارزش است و تنها یک زباله فضایی به سایر زباله‌های موجود در جو زمین اضافه شده و قادر به انجام ماموریتی که برای آن پیش بینی شده نیست.

ماهواره‌ای که جای کره ماه را می‌گیرد+تصاویر
همچنین دانشمندان اعتقاد دارند بازتابش شدید نور خورشید بر سطح  ماهواره مایاک سبب روشن شدن شب و از دست رفتن آرامش و تاریکی شب‌های کره زمین می‌شود، همچنین روشنی آن باعث بروز مشکل برای منجمانی می‌شود که با تلسکوپ به رصد فضا می‌پردازند.

کارشناسان روسی مسئول پروژه مایاک اعتقاد دارند زنجیره‌ای از اشتباهات شامل محاسبات نادرست، برنامه کاری ضعیف و مواردی از این دست در بروز مشکل در راه اندازی ماهواره موثر بوده است.

در ابتدا قرار بود کاربران زمینی بدون چشم مسلح قادر به شناسایی این ماهواره باشند و همچنین از طریق نرم افزار‌های روی گوشی‌های تلفن دارای سیستم عامل اندروید و IOS و وارد کردن شماره شناسایی این ماهواره بتوانند مسیر حرکتی آن را رصد کنند که این موضوع محقق نشد.

ماهواره‌ای که جای کره ماه را می‌گیرد+تصاویر
در این ماهواره نوعی سیستم ترمز تعبیه شده است که به محض پایان ماموریت آن را روانه مدار‌های پایینی کره زمین و اتمسفر این سیاره برای سوزانده و از رده خارج شدن می‌کند.

کارشناسان در نظر دارند ماهواره را در فاصله ۶۰۰ کیلومتری از کره زمین در یک مدار قرار دهند که همیشه در مسیر خورشید حرکت کند و از هر نقطه از کره زمین قابل شناسایی و رصد باشد.

ماهواره‌ای که جای کره ماه را می‌گیرد+تصاویر
از جمله ویژگی‌های فنی ماهواره مایاک وجود بازتابنده‌هایی به ابعاد ۱۶ متر مربع بر سطح آن است که از یک نوع پلیمر بسیار نازک ساخته شده اند که ۲۰ برابر نازک‌تر از تار موی انسان است و هر لبه آن حدود2.7  متر طول دارد و سطح مساحت آن ۶ متر مربع است.

این ماهواره توسط گروهی از دانشمندان جوان روسی تولید شده است.

منبع:Dailymail

انتهای پیام/

ماهواره مایاک جایگزین ماه می شود؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار