رئیس انجمن دندانپزشکان عمومی ایران گفت: بیمه‌های سلامت باید هرجه سریع‌تر برای جراحی‌های زیبایی در حوزه دندانپزشکی وارد شوند.

ضرورت ورود بیمه‌ها برای جراحی‌های زیبایی در حوزه دند‌انپزشکی/ موارد منع کاشت ایمپلنت دندانبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ باقر شهنی‌زاده‌ رئیس‌ انجمن دندانپزشکان‌ عمومی ایران‌ در حاشیه ششمین همایش زیبایی و اخلاق‌ انجمن دندانپزشکان  عمومی ایران که امروز برگزار شد در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: هدف از برگزاری این همایش‌ آشنایی هر چه بیشتر دندانپزشکان‌ با آخرین دستاوردهای‌ علمی روز دنیا است، این همایش در مورد مشکلات مردم در زمینه  زیبایی‌ دهان و دندان بحث می‌کند همچنین به فعالیت‌هایی می‌پردازد که دندانپزشکان‌ در حوزه زیبایی‌ دهان و دندان انجام می‌دهند.

وی بیان کرد: تلاش ما این است که برای تأمین زیبایی‌ به بافت سالم‌ و سلامت افراد لطمه وارد نکنیم‌.

رئیس‌ انجمن دندانپزشکان‌ عمومی ایران درباره مراکز نامعتبری‌ که در حوزه دندانپزشکی فعالیت می‌کنند، تأکید کرد: مراکز نامعتبر‌ تحت کنترل ما نیستند و باید سازمان‌های نظارتی‌ بر آنها بررسی‌ داشته باشند‌، این مراکز حق انجام‌ کارهای دندانپزشکی‌ در حوزه‌های مختلف را به علت نداشتن مدارک علمی ندارند‌.

شهنی‌زاده‌ افزود: سازمان‌هایی که از نظر علمی مدارک لازم را دارند‌ و هم‌اکنون مشغول به فعالیت هستند‌ کوشش می‌کنیم که بتوانیم با ارتقاء سطح علمی آن ها میزان آسیب‌های ناشی از اعمال دندانپزشکی‌ را کاهش دهیم.

وی عنوان کرد: این مراکز با توجه به مصوباتی‌ که اداره کل آموزش مداوم جامعه پزشکی کشور دارد‌ طرح‌های مختلف آموزشی را به صورت بازآموزی‌های متفاوت در طول سال برگزار می‌کنند. همچنین کنگره‌ها نیز مجوزهایی‌ به افراد شرکت‌کننده‌ می‌دهند.

رئیس‌ انجمن دندانپزشکان‌ عمومی ایران‌ تصریح کرد: بحث سلامت دهان و دندان‌ مکمل زیبایی‌ است، تلاش می کنیم با اقدامات پیشگیری کودکانی که بین 6 تا 14 سال هستند دندانهایشان‌ پوسیده نشود‌. افراد بالای 50 سال در ایران حدود هفت دندان ندارند‌ بنابراین آموزش‌های لازم در خصوص بهداشت دهان و دندان‌ باید به مردم داده شود. افرادی که دندان ندارند‌ می‌توانند به کمک ایمپلنت‌ مشکل خود را رفع کنند.

راهکارهایی برای جلوگیری از افزایش پوسیدگی دندان در کشور

شهنی‌زاده با اشاره به موارد منع کاشت ایمپلنت دندان اظهار کرد: طبق باور جامعه‌ مبنی بر اینکه ایمپلنت‌ یک کار لوکس‌ است اما ایمپلنت‌ در مواقعی‌ سبب می‌شود که به دندان‌های کناری آسیب وارد نشود از سوی دیگر همه افراد از جمله بیماران دچار بیماری قلبی نمی‌توانند این کار را انجام دهند به همین علت‌ در حوزه زیبایی‌ کار ما مکمل سلامت است و اگر بیمه‌ها در این بخش‌ ورود پیدا کنند مردم می‌توانند از خدمات درمانی به نحو بهتری‌ استفاده کنند.

وی بیان کرد: بیمه‌‌ها در ایران در بحث پیشگیری‌ تمام هزینه‌ها را تحت پوشش قرار می‌دهند البته در بیمه‌های مختلف دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد به طور مثال‌ در شرکت نفت هزینه ارتودنسی‌ و ایمپلنت‌ تحت پوشش بیمه قرار دارد اما در آموزش و پرورش‌ هزینه‌ای تحت عنوان سرانه برای بیمه خانواده‌ اختصاص پیدا می‌کند.

رئیس‌ انجمن دندانپزشکان‌ عمومی ایران‌ با بیان اینکه بیمه‌ها به طور مستقیم در دندانپزشکی‌ در زمینه‌هایی همچون کشیدن دندان، جرم گیری‌، درمان آبسه‌ و کارهای اولیه فعالیت می‌کنند، گفت: خدمات بازسازی‌ هنوز تحت پوشش بیمه‌ها قرار نگرفته‌ و بسته سلامت بیمه‌ها در حوزه زیبایی‌ در کشور مغفول‌ مانده است.

شهنی‌زاده عنوان کرد: وارنیش‌ فلوراید‌ ( فلوراید‌تراپی ) شرایط خاصی دارد، فلورایدتراپی برای دندان دائمی که تازه رویش‌ شده و دندان‌های دیگر برای جلوگیری از پوسیدگی‌ انجام می‌شود. فلوراید‌تراپی باید در محیطی کاملاً ایزوله‌ صورت گیرد‌، در این راستا ماده‌ای که روی سطح دندان می‌زنیم‌ باید مانع از پوسیدگی‌ شود. فلوراید‌تراپی فقط در سطوح صاف باعث پیشگیری از پوسیدگی‌ می‌شود اما طرح فلوراید‌تراپی که سال‌های پیش در مدارس اجرا شد شرایط لازم را نداشت‌ و با موفقیت‌ همراه نبود و ما همچنان شاهد‌ افزایش آمار پوسیدگی‌ در افراد جامعه بودیم‌.

وی یادآور شد: به نظر ما هزینه‌ کردن بودجه‌ به این شکل نمی‌تواند در جلوگیری از شیوع پوسیدگی‌ نقشی‌ داشته باشد‌ باید دندانپزشکان‌ جامعه‌نگر‌ در این زمینه تدابیر لازم را بیاندیشند‌ تا ما بتوانیم‌ در آینده‌ای دور شاهد کاهش میزان پوسیدگی در کشور باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار