به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، شاهراه کابل و قندهار یکی از محورهای کلیدی رفت و آمد و همچنین تجارت و ترانزیت در کشور به حساب می رود، اما فعالیت های گسترده مخالفین مسلح در این مسیر، تخریب های گسترده ای که صورت گرفته و همچنین عدم بازسازی آن، این شاهراه را در آستانه تخریب کامل قرار داده است.
نصرالله، یکی از رانندگان شاهراه کابل ـ قندهار در این مورد میگوید: شاهراه کابل ـ قندهار به صورت کامل تخریب شده است و نیاز به بازسازی مجدد دارد، قبلا از کابل تا شهر غزنی یک و نیم ساعت الی دو ساعت راه بود، اما حال به دلیل آسیب دیدن این جاده، از کابل تا شهر غزنی سه ساعت وقت می گیرد.
سید رمضان راننده دیگر این شاهراه نیز گفت: بسیاری از بخش های جاده کابل ـ قندهار به دلیل ماین گذاری های طالبان و وزن سنگین موترهای باربری، جر خورده و تخریب شده است، دولت باید برای ساخت مجدد این جاده تلاش توجه کند و تخریب این جاده، مسافرین را با مشکلات زیادی مواجه ساخته است.
در همین حال انجینر آصف زهین، رییس فواید عامه غزنی ضمن تأیید گفته های این راننده ها، در مورد دلایل تخریب این شاهراه و راهکارهای مجدد برای ترمیم آن بیان داشت: شاهراه کابل ـ قندهار به چند دلیل تخریب شده است؛ اولین و اساسی ترین دلیل این است که موترهای باربری بیش از حد بار می شوند، شاهراه کابل ـ قندهار به گونه ای ساخته شده که تا حد ۴۰ تن را تحمل می تواند، اما موترهای بابری ۱۰۰ تن بار می گیرند، به همین دلیل است که برخی از قسمت های این جاده مثل جر و جوی آب شده است.
وی افزود، دلیل دوم مواد با کیفیت پایین در ساخت و آسفالت این جاده کار شده است و دلیل سوم هم ماین گذاری های طالبان است که بسیاری از بخش های این جاده را تخریب کرده است.
آقای زهین در مورد ساخت و ترمیم مجدد این شاهراه تأکید کرد: بررسی های لازم برای ساخت و ترمیم مجدد این جاده کابل ـ قندهار انجام شده است و در آینده نه چندان دور و به کمک بانک آسیایی، ساخت و ترمیم مجدد این مسیر آغاز می گردد.
رییس فواید عامه غزنی همچنان گفت که از این پس ترازوها از جمله یک ترازو در مربوطات غزنی برای وزن کشی موترهای باربری نصب خواهد شد و هر موتری که بیش تر از حد تعیین شده بار شده باشد، حق رفت و آمد در این جاده را نخواهد داشت.
انتهای پیام/