مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: موزه استان تا پایان آبان امسال به بهره‌برداری می‌رسد

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ محمود باقری در نشست خبری با بیان اینکه اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حوزه اشتغال، مسائل اقتصادی، حوزه سرمایه‌گذاری و حوزه فرهنگی دغدغه دارد، اظهار کرد: سال گذشته 50 واحد بوم‌گردی روستایی شناسایی شد که از این تعداد 20 مورد به تایید کارشناسان میراث فرهنگی و صندوق کارآفرینی امید رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه 5 واحد بوم‌گردی به بهره‌برداری رسیده است، گفت: دو واحد بوم‌گردی عشایری مورد بهره‌داری قرار گرفت که با توجه به علاقمندی گردشگران خصوصا گردشگران خارجی این مکان‌ها یکی از ظرفیت‌های توسعه استان به شمار می‌روند.

وی از رشد 7 برابری گردشگری خارجی در سال 95 نسبت به سال 92 خبر داد و گفت: سالانه 10 تا 15 درصد به گردشگران استان اضافه می‌شود، ضمن اینکه میراث فرهنگی و گردشگری استان 90 واحد خانه مسافر را در شهرهای یاسوج و سی‌سخت ساماندهی کرده است.

این مسؤول در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه 110 میلیارد ریال از اعتبارات سفر رئیس جمهور به حوزه میراث فرهنگی اختصاص داده شد، افزود: قریب به 5 میلیارد تومان برای احداث 4 پارک اسکان اختصاص داده شده و مابقی اعتبارات برای تعریف 24 پروژه اختصاص یافته است که تا پایان شهریور بخشی از این فضا به بهره‌برداری می‌رسد.

باقری به روند ساخت موزه استان کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد و گفت: مبلغ 3 میلیارد تومان به این موزه اختصاص داده شد که با اختصاص این مبلغ شاهد بهره‌برداری از این پروژه در پایان آبان ماه خواهیم بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه 12 پروژه گردشگری به بهره‌بردار واگذار می‌شود، افزود: غار شیخ یکی از غارهای بی‌نظیر در سطح استان است که به مدت 30 سال به سرمایه‌گذار واگذار شده است.

باقری به اقدامات صورت گرفته در حوزه میراث فرهنگی اشاره کرد و گفت: سال گذشته در این حوزه 7 اثر تاریخی ثبت ملی شد که قلعه دیشموک، قلعه عزیزی و سنگ فرش از جمله این آثار است، همچنین گلزار مطهر شهید طیب به عنوان شهید شاخص استان ثبت ملی شد.

این مسؤول تصریح کرد: در سال 95، 4 اثر معنوی لباس محلی زنان و مردان، قهصه‌های موسیقی و آلات ساز و نقاره و مهارت‌های ساخت میخک و میلو ثبت ملی شد، همچنین مرمت و ساماندهی 150 شیء تاریخی صورت گرفته است.

باقری از راه‌اندازی 58 کارگاه صنایع دستی خبر داد و گفت: بحث شناسایی 4 هزار هنرمند صنایع دستی توسط میراث فرهنگی انجام گرفته که تاکنون 3 هزار نفر شناسایی و کارت صنایع دستی برای آنها صادر شده است.

وی با اشاره به بیمه هنرمندان صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد افزود: احداث و ایجاد سه بازارچه دائمی صنایع دستی در شهرهای گچساران، دنا و یاسوج در دستور کار میراث فرهنگی است.

این مسؤول با اشاره به برگزاری جشنواره‌های حوزه میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: جشنواره برفی و جشنواره سفره ایرانی فرهنگ ایرانی در شهر یاسوج برگزار می‌شود که این جشنواره‌ها باید با مشارکت بخش خصوصی برگزار شود که در صورت مشارکت این بخش می‌توانیم جشنواره‌های گندم، جشنواره اسب، جشنواره سیب و سایر جشنواره‌ها را در استان برگزار می‌کنیم.

انتهای پیام/غ

ثبت ملی گلزار شهید طیب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.