بررسی حمله مسلحانه به شریف امیری خبرنگار تلویزیون طلوع

هشتمین جلسه کمیته مشترک امنیت و مصونیت خبرنگاران و رسانه ها برگزار شد.

بررسی حمله مسلحانه به شریف امیری خبرنگار تلویزیون طلوعبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، بعد از ظهردیروز جلسه کمیته مشترک فدراسیون ژورنالیستان و حکومت به ریاست سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری و رئیس آن کمیته برگزار گردید.

بر اساس اجندای جلسه، در ابتدا رئیس ارتباطات استراتیژیک دفتر شورای امنیت ملی ج.ا.ا و سکرتریت کمیته مشترک فدراسیون ژورنالیستان و رسانه ها و حکومت از تعقیب فیصله های هفتمین جلسه کمیته مشترک که در تاریخ 2 اسد 1396 برگزار شده بود به جلسه گزارش داد.

سپس مسؤلان وزارت امور داخله، ریاست امنیت ملی، لوی څارنوالی و اداره مستقل ارگانهای محل گزارش های شان را به جلسه ارائه کردند.

براساس گزارش نجیب الله دانش سخنگوی وزارت امور داخله طی یک ماه اخیر، چند قضیه در ولایات های مختلف راجع به خشونت علیه خبرنگاران صورت گرفته که توسط ارگان های مسؤل بررسی شده است.

به گفته سخنگوی وزارت امور داخله، قضیه توهین به رحمت الله زیارمل خبرنگار آریانانیوز توسط پولیس سرحدی در ولایت ننگرهار، قضیه تهدید فرحناز نوری خبرنگار تلویزیون تابان در ولایت هرات از سوی افراد نا شناس، قضیه توهین و تحقیر خبرنگاران در محبس هرات و قضیه تهدید حمیرا عدیل خبرنگار رادیو نشاط در ولایت فراه تا کنون از جانب ارگان های ذی ربط مورد بررسی قرار گرفته است.

به گفته نماینده ریاست امنیت ملی قضیه تهدید رادیو و تلویزیون انعکاس در ننگرهار، قضیه حمله مسلحانه به خانه شریف امیری خبرنگار تلویزیون طلوع مورد بررسی قرار گرفته و تدابیر لازم امنیتی در مورد آن ها صورت گرفته است.

سخنگوی لوی څارنوالی نیز از اجراآت این اداره در زمینه رسیدگی به قضایای خشونت علیه خبرنگاران به جلسه گزارش داد. وی در مورد قضیه نصرت پارسا خبرنگار رادیو آزدی که در هنگام تهیه خبر برایش مشکل ایجاد شده بود گفت که قضیه بررسی شده است.

به گفته سخنگوی لوی څارنوالی در مورد نحوه استفاده های سوء از شبکه های اجتماعی نیز به زودی میان لوی څارنوال و فدراسیون ژورنالیستان و رسانه ها جلسه مشترک برگزار خواهد شد.

سخنگوی اداره مستقل ارگان های محل نیز در جلسه گزارش داد که در 17 ولایت جلسات کمیته مشترک برگزار نشده است. به گفته وی جمعی از خبرنگاران در ولایت کندز از خسارات مالی که در هنگام جنگ به آنان رسیده شکایت دارند و همچنین والی ولایت غور از رسانه های خارجی شکایت کرده که خبرنگاران در تهیه گزارش های خود برای رسانه های خارجی به صورت یک طرفه و بدون اتخاذ نظر مقامات محلی اقدام می کنند.

معاون رئیس جمهور به تأکید هدایت داد که کمیته های ولایتی مکلف اند که به صورت مرتب جلسات خویش را به صورت ماهانه برگزار نمایند و حتی اگر قضیه ای هم نداشته باشند باید کمیته های ولایتی را حداقل هر ماه یک بار دایر نمایند.

مجیب خلوتگر عضو فدراسیون نهاد های ژورنالیستان و رسانه های افغانستان نیز از بررسی های ابتدایی دوسیه های خشونت علیه خبرنگاران به جلسه گزارش داد و گفت که از 172 قضیه بررسی شده خشونت علیه خبرنگاران، 170 قضیه آن با تمام اسناد و مدارک آن تهیه گردیده و آماده فرستادن به نهادهای کشفى و عدلی است و 2 مورد آن به صورت مجهول ثبت شده است که قابل بررسی نمی باشند.

معاون رئیس جمهور به وزارت داخله هدایت داد که حداکثر طی دو هفته باید بررسی این دوسیه ها تکمیل گردد و به مراجع مربوطه سپرده شود.

در رابطه به اخذ مالیات از رسانه ها و مقرره طرز تأسیس رسانه های همگانی نیز از جانب فاضل سنچارکی معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ به جلسه گزارش داده شد. به گفته وی قرض داری رسانه ها به دولت به 108 میلیون افغانی بالغ می گردد که از طرف وزارت اطلاعات و فرهنگ جهت کسب تکلیف در این مورد به ریاست جمهوری مکتوب رسمی ارسال شده است.

وی گفت که رسانه های چاپی طبق قانون رسانه های همگانی از مالیات معاف شده؛ ولی طبق قانون مالیات و نظر مسولان وزارت مالیه، باید پرداخت شود که جهت حل این تعارض از طرف وزارت اطلاعات وفرهنگ به وزارت عدلیه به منظور پیشنهاد تعدیل قوانین متعارض مکتوب رسمی فرستاده شده است.

معاون رییس جمهور در اخیر جلسه تاکید کرد که کمیته مشترک طی مدت اخیر دستاوردهای مهمی داشته است که مشخص شدن قضایای خشونت علیه خبرنگاران و تعیین تکلیف صدها دوسیه از جمله آن ها است. وی گفت که در گذشته ها آمار رسمی از قضایای خشونت علیه خبرنگاران وجود نداشت و یک نوع سردرگمی در میان رسانه ها و حکومت وجود داشت. اما اکنون مشخص شده است که چند قضیه وجود د ارد و این قضایا چگونه حل گردیده است و یا در حال حل شدن است.

گفتنی است که کمیته مشترک فدراسیون ژورنالیستان و حکومت براساس ماده سیزدهم طرزالعمل تأمین امنیت و مصؤنیت ژورنالیستان و رسانه ها تحت ریاست معاونت دوم ریاست جمهوری برگزار می شود که تاکنون هشت جلسه این کمیته دایر شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.