کمبود شدید اعتبارات، خانه عالم و روحانی مهمترین مشکلات پیش روی مساجد تربت جام است.

حجت الاسلام حسن رجبی مسئول امور رسیدگی به مساجد تربت جام در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از مشهد؛ با گرامیداشت روز جهانی مسجد گفت:دراین شهرستان بیش از ۳۸۰ مسجد شیعه و اهل سنت وجود دارد که از این تعداد ۱۸۰ مسجد شیعه و الباقی متعلق به اهل سنت این شهرستان می‌باشد.

وی تصریح کرد: در این شهرستان ۲۷ روستا روحانی مستقر ندارد و دربرخی از روستا خانه عالم احداث نشده که پیگیر تهیه زمین و اعتبار برای ساخت هستیم.

مسئول امور رسیدگی به مساجد تربت جام گفت: اعزام روحانی به روستا‌ها که دارای ۵۰ خانوار هستند در اولویت می‌باشد و اکثر مساجد شهرستان نیازمند تعمیرات اساسی هستندکه اعتباری برای آن‌ها موجود نیست و امسال فقط دو میلیون تومان بودجه برای یک مسجد در نظر گرفته شده است.

حجت الاسلام رجبی افزود: از طریق طرح موسسه ۱۱۰ مسجد دفتر آیت الله مکارم شیرازی تا کنون شش مسجد در روستا محروم منطقه احداث شده است.

وی گفت: مسجد جایگاه مبارزه با نفس اماره و جهاد اکبر است؛ از صدر اسلام تأثیرات فراوان جهادی داشته و باعث توجه خاص مسلمانان بوده است.

مسئول امور رسیدگی به مساجد تربت جام افزود: از صدر اسلام مساجد محل تعلیم و تربیت، قضاوت حل اختلافات و مشکلات مردم بوده است و امروز باید دوباره این امر احیا شود و مسجد مرکز توجه‌ها باشد.

حجت الاسلام رجبی گفت: امروز متأسفانه توجه به ساخت‌و ساز و توسعه و بنای مسجد داریم، ولی کمتر به کار اصلی مسجد اهمیت می‌دهیم که مساجد مرکز بیداری، هوشیاری و حرکت‌هاست و این امر باید استمرار داشته باشد.

وی افزود: مهمترین حربه دشمن ایجاد شک و شبه دراعتقادات مردم بویژه جوانان است و پاسخ به این حربه‌ها برنامه روحانیون در مساجد می‌باشد.

مسئول امور رسیدگی به مساجد تربت جام گفت: مردم در مساجد میهمان خدا هستند، بنابریان خادمان و فعالان مساجد علاوه برداشتن برنامه‌های پربار و غنی فرهنگی برای جذب جوانان و نمازگزاران روحیه مهمانداری وخدمت کردن داشته باشند.

حجت الاسلام رجبی با اشاره به اهمیت و جایگاه مساجد افزود: در منطقه تلفیقی و مرزی تربت جام خادمان مساجد؛ حافظ فرهنگ، اعتقادات و امنیت مرز‌های ایران اسلامی هستند.

وی با اشاره به برنامه‌های اجرایی هفته مساجد در تربت جام گفت: برگزاری کارگاه آموزشی فعالیت‌های فرهنگی مساجد، کارگاه شبهه شناسی، آموزش هیات امنا و خدام، گردهمایی علمای شیعه واهل سنت و تقدیراز ائمه جماعات مساجد فعال از مهمترین برنامه‌های این هفته در تربت جام است.

مسئول امور رسیدگی به مساجد تربت جام افزود: برای اجرای برنامه‌های فرهنگی مساجد مبلغ ۷۰ میلیون ریال اعتبار در نظر گرفته شده است که برای تمام مساجد هزینه می‌شود.

حجت الاسلام رجبی گفت: مساجد سنگر دفاع از ارزش ها، مظلومین، تولی دوستان خدا ودشمنی با دشمنان خداست، مسجد میدان طرح مسائل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و محل خنثی سازی فتنه‌های دشمنان اسلام، قرآن و انقلاب است.

وی از هیات امنای مساجد خواست: در خصوص ایاب و ذهاب روحانیون مستقر در روستا‌ها همکاری بیشتری با ائمه جماعت داشته باشند.

انتهای پیام/س، ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.