تیم‌های متمول اروپایی با ایجاد بستر‌های لازم از راه بلیت فروشی درآمد‌های زیادی را کسب می‌کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان در برنامه شب نود این هفته «30مرداد 1396» سعید فتاحی رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ اعلام کرد که در بازی استقلال و پدیده بلیت فروشی را باشگاه استقلال انجام می دهد و از این پس این روال ادامه دارد و باشگاه ها مسئولیت بلیت فروشی بازی های خانگی خود را بر عهده خواهند داشت.

اتفاقی مثبت که پس از هفته ها افشاگری برنامه نود درباره قرارداد ترکمانچایی که با شرکت برهان مبین برای بر عهده گرفتن بلیت فروشی مسابقات لیگ برتر صورت گرفته بود رخ داد.در این برنامه از پورسانت نجومی و ناحق 35 درصدی این شرکت از بلیت فروشی مسابقات لیگ و زیر ساخت هایی که باید این شرکت در ورزشگاه ها به وجود می آورد که این کار را نکرده بود پرده برداشت.

بدون شک واگذاری کامل بلیت فروشی به باشگاه ها به خصوص باشگاه استقلال و پرسپولیس که هواداران زیادی دارند می تواند سود سرشاری را در طول سال به حساب این باشگاه ها واریز کند.اتفاقی که در همه جای دنیا رایج است و سود حاصل از بلیت فروشی بخش مهمی از درآمد باشگاه های معتبر اروپا را در بر می گیرد.

ورزشگاه امارات لندن(استادیوم اختصاصی آرسنال) که براساس آمار منتشر شده سود آور ترین ورزشگاه اروپا در سال گذشته بود از محل فروش بلیت صاحب 132 میلیون یورو شده است که معادل 30% سود ناخالص سالانه این باشگاه می شود.

 پس از آرسنال و استادیوم امارات، سانتیاگو برنابئو متعلق به رئال مادرید با 129/8 میلیون یورو در جایگاه دوم، نیوکمپ متعلق به بارسلونا با 116/9 میلیون یورو و اولدترافورد متعلق به منچستریونایتد با 114 میلیون یورو در رده های بعدی قرار دارند.

در این رده بندی که 10 استادیوم با بالاترین درآمد سالیانه در آن رتبه بندی شده است، "پارک دو پرنس" تنها استادیومی است که متعلق به باشگاه خاصی نیست. باشگاه پاریسن ژرمن برای در اختیار داشتن حق استفاده از این استادیوم، اجاره سالیانه 75 میلیون یورویی را به شهرداری پاریس پرداخت می کند.وضعیت استقلال و پرسپولیس نیز مانند باشگاه پاری سن ژرمن است که استادیوم اختصاصی ندارند که بتوانند در آن امکانات مختلفی برای تماشتاگران تدارک ببینند و از طریق آن درآمد زایی کنند.اما می توانند با الگو برداری از باشگاه پاری سن ژرمن که با وجود پرداخت اجاره سنگین ورزشگاه از سود آور ترین باشگاه های دنیا در امر بلیت فروشی محسوب می شود به در آمد سرشاری از راه بلیت فروشی برسند.

اتفاقی که در سال های گذشته نمی افتاد و به طور مثال باشگاه پرسپولیس نه تنها در فصل گذشته سودی از بلیت فروشی نبرد بلکه چیزی حدود 2میلیارد از جیب پرداخت کرد.اما با واگذاری کامل بلیت فروشی به این باشگاه، پرسپولیس می تواند در صورتی که در هر بازی چیزی حدود 40 هزار هوادار داشته باشد در طول فصل حدود 6میلیارد در آمد از راه بلیت فروشی به دست خواهند آورد که این مبلغ بخش مهمی از هزینه های باشگاه را جبران می کند.

با نگاهی به کشورهای حاشیه خلیج فارس متوجه می شویم مسئولان برگزاری لیگ این کشورها برای ورود هواداران به ورزشگاه ها دست به هر اقدامی می زنند اما در ایران با وجود علاقه فراوان مردم به تماشای فوتبال در ورزشگاه های کشور هیچ امکانات رفاهی برای آنها تدارک دیده نمی شود و با واگذاری بلیت فروشی به باشگاه ها،آنها می توانند با تجهیز ورزشگاه ها و افزایش امکانات برای تماشاگران آنها را به استادیوم بکشانند و درآمد بیشتری کسب کنند.

به هر حال باید قبول کرد که بخش مهمی از درآمد زایی باشگاه ها به بلیت فروشی اختصاص دارد و تا زمانی که مشکلات مربوط به این امر حل نشود باید منتظر نگاه تیم های دولتی به بودجه های ناچیز دولتی ماند.

انتهای پیام/

بلیت فروشی به باشگاه ها واگذار شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار