قیمت برخی خودروهای داخلی از کارخانه تا بازار اختلاف چند میلیون تومانی دارند.

چند میلیون تومان اختلاف قیمت یک خودرو از کارخانه تا بازار!/ سدی به نام دلالی مقابل تک نرخی شدن خودروبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، خودرو از اقلامی است که در دهه های اخیر جایگاه ویژه ای در سبد خانوارهای ایرانی پیدا کرده است و به همین جهت قیمت آن نیز برای مردم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده و شاید شما هم از جمله افرادی باشید که هر روز قیمت های خودرو را رصد می‌کنید، حتی زمانیکه قصد خرید آن را ندارید.

از این رو قیمت در کنار کیفیت (که با توجه به عملکرد خودروسازان ایرانی مردم به حداقل‌ها راضی‌اند) مهم است اما داستان قیمت خودرو در ایران کمی پیچیده به نظر می رسد.

برخلاف عرف رایج، فروش خودرو در جهان که قیمت محل تولید (کارخانه) و محل توزیع آن یعنی بازار اختلاف قیمت اندکی وجود دارد اما وضعیت در ایران به گونه ای دیگر است، بطوریکه برخی خودروها در ابتدای عرضه به دلیل توزیع قطره چکانی با قیمت های غیرواقعی، روانه بازار می شوند که فضا را برای بازار سیاه و سوء استفاده فراهم می‌کنند.

این امر به روند طبیعی تبدیل شده به طوریکه نعمت زاده وزیر سابق صنعت در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص قیمت بالای پژو 2008 اظهار داشت: این قیمت اولیه است و با افزایش تولید آن قیمت تعدیل خواهد شد.

موضوع به اینجا ختم نمی شود ؛ در حالیکه در کشورهای صنعتی جهان، خرید خودرو به گونه ای است که مشتری با پرداخت درصدی از قیمت نهایی و پرداخت مابقی آن  طی اقساط بلند مدت با سود پایین، صاحب آن می شود، اما در کشور ما خریدار خودرو را پیش خرید می کند و پس از ماه ها تحویل خودرو با اما و اگر مواجه است، ضمن اینکه قیمت از کارخانه تا بازار تفاوت چندانی ندارد.

توزیع نامناسب و ضعف خدمات پیش فروش خودروسازان موجب شده تا قیمت‌ها از کارخانه تا بازار اختلاف قابل توجهی داشته باشند و در برخی موارد این اختلاف به چند میلیون تومان می رسد که بهترین شرایط را برای سودجویان و دلالان فراهم ساخته است.

اختلاف هفت میلیون تومانی پژو پارس اتوماتیک ELX کارخانه تا بازار!

این گروه تقریباً 50 مدل مختلف خودرو را روانه بازار خودرویی کشور می‌کند که از این میزان اختلاف قیمت کارخانه تا بازار شش مدل خودرو بیش از 2 میلیون تومان است، بطوریکه خودروی دنا پلاس که حتی به دست مشتریان نرسیده در کارخانه 47 میلیون 961 هزار تومان و در بازار با اختلاف  سه میلیون و 639 هزار تا 51 میلیون و 600 هزار تومان به فروش می‌رسد.

این تفاوت قیمت تنها به محصولات جدید این خودروساز ختم نمی شود بلکه پژو پارس LX، پژو پارس اتوماتیک ELX نیز هرکدام به ترتیب با 3 میلیون و 574 هزار و هفت میلیون 169 هزار تومان به فروش می رسند. رنو تندر پلاس دنده ای، رنو تندر پلاس اتوماتیک و رنو کپچر که از دیگر محصولات این شرکت هستند نیز با اختلافی قیمتی چهار میلیونی در مسیر کارخانه تا بازار به فروش می رسند.

چند میلیون بیشتر از کارخانه تا بازار/
چند میلیون بیشتر از کارخانه تا بازار/
چند میلیون بیشتر از کارخانه تا بازار/

 گروه خودروسازی سایپا و پارس خودرو/شش میلیون تومان اختلاف قیمت بازار و کارخانه برای ساندرو استپ وی اتوماتیک

در 57 مدل خودرو عرضه شده به بازار توسط این دوشرکت خودروسازی نیز 11 مدل خودرو با اختلاف قیمت تقریباً زیادی نسبت به کارخانه در بازار به فروش می رسند اما اختلاف قیمت در بیشتر محصولات حداکثر به دو میلیون تومان می رسد.

به عنوان مثال قیمت سایپا 132 SE، وانت زامیاد 24، چانگان CS 35دنده ای و اتومات، کیا سراتو دنده ای در کارخانه و بازار بین یک تا دومیلیون تومان تفاوت دارد. البته این اختلاف قیمت در محصولات پارس خودرو بیشتر بوده و تا شش میلیون تومان نیز رسیده است .

بر این اساس قیمت رنو ساندرو استپ وی اتوماتیک در کارخانه 55 میلیون و 700 هزار و با اختلاف قیمتی شش میلیون تومانی، 61 میلیون 700 هزار تومان به دست مشتریان می رسد، همچنین رنو ساندرو استپ وی دنده‌ای نیز با پنج میلیون و 300 هزار تومان افزایش قیمت نسبت به کارخانه در بازارهای مختلف به فروش می رسد.

چند میلیون بیشتر از کارخانه تا بازار/
چند میلیون بیشتر از کارخانه تا بازار/
چند میلیون بیشتر از کارخانه تا بازار/

 

 نوسان عرضه خودرو موجب اختلاف قیمت

سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی ،درخصوص اختلاف قیمت خودرو از کارخانه تا بازار گفت: در بخش خودروهای داخلی این اختلاف ناشی از نوسانات عرضه و تقاضا است و شرکت های خودروسازی زمانیکه اقدام به کاهش عرضه می‌کنند بدلیل تقاضای بالا، قیمت خودرو در بازار با اختلاف قیمت قابل توجهی مواجه می شود.

وی افزود: این موضوع در خصوص خودروهای وارداتی متفاوت است و در این بخش تا چند ماه گذشته اختلاف قیمت آن‌چنانی وجود نداشت اما با بسته شدن ثبت سفارشات و کاهش عرضه قیمت به شدت افزایش یافت.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند که این اختلاف قیمت موجب سوء استفاده نمایشگاه داران خودرو شده گفت: از سال 92 به بعد پیش خرید خودرو برای نمایشگاه داران صرفه اقتصادی ندارد و الان کمتر نمایشگاه داری است که اقدام به پیش خرید خودرو با صرف هزینه های گزاف کند و مهمترین دلیل افزایش قیمت همان نوسانات عرضه و تقاضا است که توسط شرکت های خودروسازی صورت می گیرد.

وی در پایان بیان کرد: تا زمانیکه بازار دونرخی باشد ،شرایط قابل کنترل نبوده و همواره مصرف‌کنندگان ضرر خواهند کرد، به این ترتیب تولیدکنندگان با استفاده از نابسامانی بازار به منافع خود دست می‌یابند.

فروش خودرو در حاشیه بازار

احمدنعمت بخش دبیر انجمن خودرو سازان در خصوص اختلاف قیمت از کارخانه تا بازار اظهار داشت: قانون حمایت از مصرف‌کنندگان در حوزه خودرو راه هایی را گذاشته تا حقوق مصرف‌کننده ضایع نشود در برخی موارد میزان تولید کمتر از حد تقاضا است، لذا قیمت با اختلاف مواجه می شود و باید برنامه ریزی کرد تا این مشکل بر طرف شود.

دبیر انجمن خودرو درباره راهکارهای رفع مشکل بازار سیاه گفت: برای هر کالایی عرضه و تقاضا و تناسبی نیز بین آنها وجود دارد یکی از اقداماتی که در دهه 70 انجام می‌شد توزیع خودروها در حاشیه بازار بود که با این کار اختلاف قیمت برطرف و از لحاظ عرضه کاهشی وجود نداشت.

وی افزود: اگر خودرو در حاشیه بازار فرخته شود تنها خریداران واقعی برای خرید ثبت نام می‌کنند و برای دلالان صرفه اقتصادی نخواهد داشت و با همین روش می توان تقاضا را کاهش داد.

نعمت بخش در پایان بیان کرد: بدلیل اهمیت بازار خودرو برای مردم ، باید برای رفع موانع فروش و جلوگیری از سودجویی‌ها نظارت‌ها دقیق تر انجام شود.

گزارش از هادی سیانکی

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۲ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
واقا خنده داره خودرو تو کارخونه ۳۰میلیون تو بازار ازاد ۶۰ تومان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۱ ۳۱ شهريور ۱۳۹۷
چطور باید بری از کارخونه ماشین بگیری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۶ ۲۷ شهريور ۱۳۹۷
کافی است دولت تعرفه گمرکات را بتدریج کمتر کند ,تا باعث رقابتی شدن هم کیفیت و هم قیمت بشود ,اگر هم نمیتوانند میشود با این طرفیت و منابع و نیروهای دو شرکت محصول دیگری تولید کنند در کشوری که پوشک بچه ,خلال دندون,چوب بستنی و...وارد میشود چه اصراری به خودروسازی یا واقع بینانه تر مونتاژ سازی محصولات از چرخه تولید و رده خارج شرکت های درجه چندمی دنیاست !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۵ ۲۱ تير ۱۳۹۷
وای پس رسیدگی به نیامندان چی میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۴ ۰۴ خرداد ۱۳۹۷
سلام قیمت بازار کدومه قیمت کارخانه همونیه که میری در نمایندگی ثبت نام ماشین میکنی ? لطفا جواب بدید
-
رضا
۱۳:۳۴ ۲۰ شهريور ۱۳۹۶
چرا بعضی از خودروها را شرایطی نمی دهند و یا متوقف کرده اند جز اینکه میخواهند با قیمت بالا بدهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۰ ۰۴ شهريور ۱۳۹۶
من که خودرو نمیخرم
Iran (Islamic Republic of)
سیامک
۲۳:۱۶ ۰۳ شهريور ۱۳۹۶
به نظر من خود مردم مقصر هستند اگه این آشغالها رو که به اسم خودرو تولید میکنن و به دست مردم بدبخت میدن نخرن یه اتفاقی از نظر قیمت و کیفیت میفته از ماست که برماست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۶ ۰۳ شهريور ۱۳۹۶
شغل شریف دلالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۰ ۰۳ شهريور ۱۳۹۶
تا وقتي كه مردم خودروي نو بخرن همين آش و همين كاسه هست و خودروسازها سوء استفاده ميكنن مردم بايد كمپين نخريدن خودرو نو را راه بندازن و خودروي نو نخرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۰ ۰۳ شهريور ۱۳۹۶
ملت راباحرف وحدیث سرکارخواهند گذاشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۱ ۰۳ شهريور ۱۳۹۶
قیمت زیاد و کیفیت غیر استاندارد
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۵:۴۳ ۰۳ شهريور ۱۳۹۶
یه مشورت:
ما در شهرهای مرز نشین میتونیم از ماشین گذر موقت بدون گمرکی استفاده کنیم ولی عذاب وجدان داریم که اگر ماشین خارجی بخریم کارگر ایرانی بیکار میشه
بنظرتون کدوم کار درسته و به نفع مردم و مملکته؟
خرید ماشین ایرانی یا خرید ماشین پلاک اروندی بدون گمرک؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۱ ۰۳ شهريور ۱۳۹۶
صددرصدماشین خارجی پلاک اروندی این هم سوال داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۹ ۰۳ شهريور ۱۳۹۶
شما چرا خودتونو میزنین به اون راه توقع دارید بنده خدا خودرو رو شش تا هشت ماه قبل بخره پولشو بده بعد از نزدیک به یک سال یک ملیون خرج سند. هم از جیبش بده بعد. به قیمت کارخانه بفروشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۵ ۰۳ شهريور ۱۳۹۶
من برلیانس 330ثبت نام کردم حالا این به قیمت کارخانه به من میدن یا بازار
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۱۳:۰۷ ۰۳ شهريور ۱۳۹۶
کاش میشد از دست این چینی که ایران خودرو و سایپا سرهم میکنه راحت میشدیم
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۱۲:۳۷ ۰۳ شهريور ۱۳۹۶
عجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۰ ۰۳ شهريور ۱۳۹۶
مردم ایران چاره ای ندارند همه درها را بسته اند و مردم را مجبور بخرید این ماشینهای بی کیفیت کرده اند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۵ ۰۳ شهريور ۱۳۹۶
تارقابتی نباشدکیفتی درکارنخواهدبود.وتازمانی که مسئولین کشوردرصنعت خودروسازی شریک وذینفع هستند دراین خصوص تحولی صورت نمی گیرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۰ ۰۳ شهريور ۱۳۹۶
مردم ایران چاره ای ندارند همه درها را بسته اند و مردم را مجبور بخرید این ماشینهای بی کیفیت کرده اند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۸ ۰۳ شهريور ۱۳۹۶
مسئولان خودشونو زدن به خواب یا مردم را مسخره کردن چرا توی هیچ کشوری اینجوری نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۶ ۰۳ شهريور ۱۳۹۶
البته در تمام زمینه ها دولت نظارت نداره بخدا یه ذره به فکر مردم نیستند
Germany
Farhad
۱۲:۰۸ ۰۳ شهريور ۱۳۹۶
درکارخانه گرونتر از بازاره شک نکنين
Iran (Islamic Republic of)
معین
۱۲:۰۴ ۰۳ شهريور ۱۳۹۶
ممنون
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۵۸ ۰۳ شهريور ۱۳۹۶
کاش اصلا ایران ماشین تولید نمیکرد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۵ ۰۳ شهريور ۱۳۹۶
پارس ELX اصلا دست نمایندگی نیست دست دلال ایران خودرو هست نظارت که هیچ الحمدلله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۸ ۰۳ شهريور ۱۳۹۶
خودروهای داخلی و مونتاژ و تولید شده در ایران در دنیای امروز هیچ جایی ندارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۳ ۰۳ شهريور ۱۳۹۶
عجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۰۳ شهريور ۱۳۹۶
حقیقتش در کار ازاد مردم از طرف دولت احساس نا امنی می کنند که نکند دولت امروز بنزین را گران کند یا مالیات را سه برابر کند یا حق بیمه را پنج برابر.
آخرین اخبار