معاون علمی و فناوری رئیس جمهور معتقد است، بودجه نفت خلاقیت فرزندان ما را از بین برده است و مشکل از دانشگاههای ماست که بچه های پشت میز نشین تربیت می کنند و توانایی تولید نیروی خلاق ندارند.

تیتر امشب/گذار از اقتصاد سنتی به مدرن با اقتصاد دانش بنیانبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،سورنا ستاری در برنامه تیتر امشب گفت: بسیاری از مسائل و چالش‌های جدی موجود در کشور همچون نبود بهینه‌سازی مصرف انرژی، خشکسالی، مدیریت محیط‌ زیست و ...پاسخ‌هایی از جنس فناوری و نوآوری می طلبد.

وی افزود: جا انداختن مفاهیم دانش بنیان بسیار سخت است و بودجه نفت خلاقیت فرزندان ما را از بین برده است و استخدام در سازمانهای دولتی به هدف آنان مبدبل شده است.

ستاری گفت: کارآفرینی در ژن ایرانی ها بوده است اما اکنون فرهنگ آموزش در سیستم ما از بین رفته است. اقتصاد ما باید هفته ای 10 درصد رشد داشته باشد وگرنه موفق نیست و مشکل سیستم ما، تزریق نفت به آنهاست.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه، بعضی سایت ها برای کشور ما افتخار هستند، تصریح کرد: جوانان کشور جلوی 20 سایت اول جهان ایستاده اند و اینها نیازمند حمایت زیست بومی هستند نه پول و توزیع پول دولتی یعنی توزیع رانت.

تیتر امشب/گذار از اقتصاد سنتی به مدرن با اقتصاد دانش بنیان



او با تاکید براینکه افراد باید بر اساس ایده هایشان ارزش گذاری شوند، افزود: دنیا پر از اختراعات و ابداعات کشف نشده است و مهم کسانی هستند که آنها را به منصه ظهور می رسانند.

ستاری ادامه داد: مشکل از دانشگاههای ماست که بچه های پشت میز نشین تربیت می کنند و توانایی تولید نیروی خلاق ندارند.
ما در شاخص های نیروهای دانش بنیان دومین قدرت جهان هستیم و در تولید نیروهای مهندس چهارمین کشور جهانیم ولی در بکارگیری اینها ناتوان هستیم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور افزود: ایجاد و توسعه زیست‌ بوم استارت آپی، تقویت نوآوری و کارآفرینی دانش‌بنیان در دستور کار ما در دولت دوازدهم قرار دارد. همچنین یکی از ضرورتهای توسعه شرکت های دانش بنیان، ارتقای سهم آنها در اجرای طرح‌های ملی و بین‌المللی است.

او ادامه داد: ارتقای توان صادرات محصولات دانش‌بنیان، افزایش جذب سرمایه‌گذاری و همکاری‌های خارجی در طرح‌های فناورانه از ضرورتهای دیگر این بخش از اقتصاد کشور است.

ستاری کمبود منابع مالی را یکی از مشکلات شرکتهای دانش بنیان عنوان کرد و گفت: شرکتهای استارت آپ همه در بخشهای بی امکانات رشد کرده اند و این آن رفورم فرهنگی است که باید اتفاق بیفتد و در حوزه خدمات و تکنولوژی تحولات بزرگی صورت گرفته است.

وی گفت: محصولات دانش‌بنیان به دلیل ابتکاری بودن، علاوه بر آنکه زمان زیادی برای تدوین روش ساخت می‌طلبند، هزینه قابل توجهی ایجاد می طلبند و این نگرانی وجود دارد که بعد از تولید، محصولشان را رقبا کپی کنند.

ستاری گفت: بنابراین دولت باید از اینها حمایت کند. البته ما به بعضی شرکتها معافیت مالیاتی یا گمرکی می دهیم و نمی گذاریم تهدید شوند و در حوزه مالی صندوقی برای حمایت از آنها تاسیس کرده ایم تا مردم تشویق شوند و روی استارت آپ سرمایه گذاری کنند.
راه اینکه نسل جدید را در این عرصه حمایت کنیم اینست که اقتصاد و پول را به محیط کار و عرصه دانش بیاوریم.

وی با بیان اینکه اقتصاد دانش بنیان نه تنها تولید علمی بلکه علم را هم کاربردی می کند، تاکید کرد: بحث اشتغال موضوع مهمی در این دولت است که بعد از این دولت به دلیل عبور از این مقطع سنی، موج آن هم می خوابد.
بنابراین اولویت اول در این دولت، در کوتاه مدت استارت آپ ها و اولویت بعدی ما پارک های علم و فناوری است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ادامه داد: حدود 600 شرکت دانش بنیان اصولی وجود دارد که به سرعت پیش می روند، که گردانندگان آن جوانانی هستند که صاحب ایده و خلاقیت هستند.

وی گفت: بنابراین در 4 سال آینده توسعه اقتصاد برای جوانان و تامین نیروی انسانی خوب و خلاق اولویت دیگر ماست که باید در امر آموزش به طور خلاق و نوآورانه تغییر جدی ایجاد شود و برای تسهیل این روند نیز هماهنگی هایی با وزارت علوم و آموزش و پرورش داشتیم.

منبع:پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر

انتهای پیام/

بررسی کارشناسانه اقتصاد دانش بنیان 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار