زالی مطرح کرد؛

آسیب جامعه داروسازی در حوزه سلامت/ نگاه تجاری به داروخانه‌ها صحیح نیست

رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: جامعه داروسازی از نظر مشکلات صنفی در بین حوزه‌های سلامت بیشترین آسیب را متحمل شده است.

آسیب جامعه داروسازی در حوزه سلامت/ نگاه تجاری به داروخانه‌ها صحیح نیستبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علیرضا زالی رئیس سازمان نظام پزشکی کشور در شانزدهمين همايش سالانه انجمن علمى داروسازان ايران که امروز در مرکز همایش های رازی برگزار شد با بيان اينكه داروسازان به نقطه اى از دانش و مهارت رسيده اند كه از افتخارات كشور محسوب مى شوند، گفت: داروسازان از پیشگام‌ترین و پيش غراولان در عرصه خودکفایی و خوداتکایی ملی هستند.

وى ادامه داد: داروسازی ایران از نظر اهتمام به رعایت کیفیت و مسئولیت‌پذیری اجتماعی با وجود مشكلاتى كه وجود داشت نیز موفق بوده است و چالش هاى اين حوزه موجب وجود نقصی در این حوزه  نشده است.

زالى عنوان كرد: جامعه داروسازی از نظر تکثر و ابعاد مشکلات صنفی و حرفه اى در بین مجموعه حوزه‌های سلامت بیشترین آسیب را در چند سال اخیر متحمل شده است.

وى ادامه داد: يكى از چالش هايى كه براى جامعه داروسازى رخ داد بحث شوراى رقابت بود كه ما معتقديم اين طرز نگاه به سلامت آحاد جامعه مى تواند مخاطراتى ايجاد كند.

داروخانه بنگاه اقتصادى و تجارى نيست

زالى افزود: داروخانه بنگاه اقتصادى و تجارى نيست و نگاه تجارى به آن درست نبوده، اگرچه بحث اقتصادى در داروخانه نيز مطرح است اما شاكله آن بنگاه اقتصادى نيست.

وى ادامه داد: داروخانه ها بخشى از عرصه تشخيص و درمان در سلامت كشور است و سازمان نظام پزشکی درخصوص موضوع حریم داروخانه‌ها مطرح شده شورای رقابت نامه‌نگاری کرده و نقش خود را ایفا کرده است. .

زالى عنوان كرد: ما نگران جايگاه كنونى داروسازان هستيم و جایگاه فعلی داروسازان در عرصه سلامت کشور نیاز جدی به بازنگری دارد.و آنچه هدف داروسازان و سازمان نظام پزشكى بود اين است كه داروساز بايد در كسوت يك مشاور در بحث تشخيص و درمان ورود كند.

نقدينگى چالشى گريبانگير جامعه داروسازى

رئیس سازمان نظام پزشکی‌ عنوان کرد: زنجیره تأمین دارو‌ به دلیل مشکلات مالی و نبود منابع‌ با چالش مواجه شده‌ اين در حالى است كه صنعت داروسازی برای ارتقاء و رسیدن‌ به شاخص‌های بین‌المللی‌ و توان رقابت در بازارهای جهانی‌ نیاز به بازتوانی‌ و رفع مشکلات در زمینه مالی دارد‌.

زالی قیمت‌گذاری دارو را یکی دیگر از چالش‌های حوزه داروسازی‌ معرفی‌ کرد و گفت: وزارت بهداشت‌ در زمینه قیمت‌گذاری‌ داروها در سبد خانوار دارویی‌ کشور در تلاش بود تا قیمت داروها افزایش پیدا نکند‌ اما به دلیل پایین نگه داشتن قیمت داروها‌ و یارانه‌ یا سوبسیدى‌ که جامعه داروسازی‌ از جیب خود پرداخت می‌کند، قیمت‌گذاری دارو از مدل‌های روز دنیا فاصله كرفته است و به شدت با چالش در این حوزه مواجه شده ايم‌.

رئیس سازمان نظام پزشکی افزود: باید به مؤلفه‌های اقتصادی در صنعت داروسازی توجه کرد و این موضوع مورد بازنگری‌ ملی قرار گیرد البته این بدان معنا نیست که دارو برای مردم‌ گران‌تر شود بلکه‌ باید پوشش بیمه‌ای افزایش پیدا کند‌.

زالی‌ نقدینگی‌ داروخانه‌ها را از دیگر مشکلات اقتصادی‌ داروسازان‌ مطرح کرد و گفت: اکنون مشکل توزیع دارو در داروخانه‌ها وجود دارد و مشکل نقدینگی‌ روز به روز موجب آسیب اقتصادی به داروخانه‌ها شده است و داروخانه‌ها مطالبات سنگینی‌ از بیمه‌ها دارند‌.

بحث حق فنى و خدشه به حيثت داروسازان 

رئیس سازمان نظام پزشکی تأکید کرد: نمی‌خواهیم سیاه‌نمایی کنیم اما باید بگوییم که شرایط داروسازان‌ خوب نیست‌ و مشکلات بسیاری در سطح داروخانه‌های کشور دیده می‌شود هرچند كه نمی‌خواهیم از لفظ‌ ورشکستگی‌ استفاده کنیم چون بار تراژیک‌ بالایی دارد‌.

وی، به بحث دریافت حق فنی در داروخانه‌ها اشاره کرد و افزود: حق فنی‌ داروخانه‌ها یک بحث صنفی‌ نبود بلکه موجب رشد جامعه داروسازی‌ می شد‌ و در زمینه حق فنی، حيثيت جامعه داروسازی زیر سؤال رفت.

رئیس سازمان نظام پزشکی با بيان اينكه مشكلات حوزه داروسازى به آينده اين رشته صدمه مى زند، گفت: اکنون نسلى پویا و مستعد در دانشكده‌هاى داروسازی در حال تحصیل هستند که نگاه به آینده خود دارند و اگر این مشکلات را حل نکنیم نسل جوان داروسازی‌ با نگاهی مأیوسانه و بیمناک‌ به آینده خود آسيب مى بيند و دلسرد مى شود و این برای آینده داروسازی کشور خوب نیست.

لزوم انگ زدايى در بيمارى هاى اعصاب و روان

زالی‌ با اشاره به بحث دارودرمانی‌ در بیماری‌های اعصاب و روان، گفت: در بیماری‌های اعصاب و روان باید انگ‌زدایی‌ صورت‌ گیرد زیرا بسیاری از اختلالات اعصاب و روان به خصوص با داروهاى جديد درمان پذير است.

وی یادآور شد: در مطالعات میدانی دیده شده که اختلالات روانی‌ تا حدود 33 درصد در بین مردم وجود دارد و بخشی از مشکلات مربوط به انگ‌زدایی است زیرا شاهد آن هستیم که وقتی دارویی آرام‌بخش‌ برای یک بیمار تجویز می‌شود با مقاومت برخی گروه‌های پزشکی یا مردم روبرو می‌شویم به همین دلیل فرهنگسازی‌ در این زمینه بسیار حائز اهمیت است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار