به نوشته میدل ایست آی، روش قدیمی سران سعودی برای ایجاد اختلاف میان خاندان حاکم در قطر شاید صد سال پیش کارآیی داشت اما مطمئنا اکنون نتیجه‌ای ندارد.

میدل ایست آی: تلاش عربستان برای مداخله در امور سیاسی قطر راه به جایی نمی‌بردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی میدل ایست آی نوشت: اتفاقی که در ژوئن 2017 در عربستان افتاد و ملک سلمان، ولیعهد عربستان را برکنار و محمد بن سلمان پسرش را جانشین او کرد مانند کودتایی بود که شبیه سازی آن در قطر کار ساده ای نیست. با گذشت بیش از دو ماه از بحران قطر و عربستان، هنوز ریاض نتوانسته است قطر را بی ثبات کند.

در نتیجه ملک سلمان و پسرش به تبانی با قبایل قدیمی و سرمایه گذاری روی اختلافات داخلی در خاندان سلطنتی قطر متوسل شده اند. مردم عربستان همچنان با کمبود مسکن، افزایش قیمت ها و کاهش رفاه مواجه هستند. قبل از این بحران، اغلب فارغ التحصیلان جوان سعودی و معلمان زن برای یافتن شغل به قطر می رفتند. بعید است که عربستان در تلاش برای کودتا در قطر موفق شود. در شرایطی که هیچ مخالف واقعی برای امیر کنونی قطر وجود ندارد، تبلیغ برای جایگزین کردن او کار ساده ای نیست و می تواند تاثیر معکوس داشته باشد. روش قدیمی سران سعودی برای ایجاد اختلاف میان خاندان حاکم در قطر شاید صد سال پیش کارآیی داشت اما مطمئنا اکنون نتیجه ای نخواهد داشت.

درگیری عربستان با قطر فقط بر سر 13 شرطی که برای این کشور گذاشته اند تا عملی کند، نیست. قطر می تواند دست عربستان را در بازی که بر سر قبایل آغاز کرده، بخواند. بسیاری از گروههای قومی وابستگی جدی به آل سعود ندارند و می توانند به راحتی با طرف دیگری بیعت کنند، همانطور که قبلا هم این کار را کرده اند. تلاش سعودی ها برای مداخله در امور سیاسی خاندان سلطنتی قطر بازی با آتش است و ممکن است این آتش به خود سعودی ها هم آسیب بزند.

 

انتهای پیام/

 

ناکامی عربستان در تشدید بحران قطر

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار