جزئیاتی از دوخت پرده کعبه+ تصاویر

ده‌ها شهروند سعودی در کارگاه‌های دوخت تلاش می‌کنند تا پرده کعبه در روز عرفه هر سال تعویض شود و پوششی نو جایگزین آن گردد.

به گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از رویترز، ده ها شهروند عربستانی تلاش خود را به کار گرفتند تا با طراحی و دوخت آیات قرآنی بر پرده کعبه بتوانند در روز عرفه پوشش قبلی آن را بردارند و پرده ای جدید جایگزین آن کنند.

صنعت دوخت پرده کعبه+ تصاویر

در کارگاه دوخت پرده کعبه که در منطقه ام الجود واقع شده است کارگرانی کار می کنند که تمام عمر به این کار پرداخته‌اند و سال های آخر کاری خود را سپری می کنند.

محمد بن عبدالله، مدیر این کارگاه می گوید نسل جدید کارگران در کنار این افراد آموزش می بینند تا از سال بعد در دوخت آیات قرآنی روی پرده کعبه مشغول به کار شوند.

گفتنی است هر ساله بیش از 2 میلیون زائر خانه خدا رهسپار عربستان می شوند و حدود 200 نفر به مدت 9 ماه در کارگاه مشغول به کار هستند تا پرده خانه کعبه در روز عرفه تعویض شود.

انداختن پرده بر کعبه به پیش از اسلام برمی گردد و این سنت در دوره های بعدی تا امروز هم چنان ادامه یافت. پیش از این، مصر به مدت صدها سال طراحی و دوخت پرده خانه خدا را بر عهده داشت و آن را به عربستان می فرستاد، اما در سال 1962 این کار متوقف شد و از آن زمان به بعد شهروندان سعودی برآن شدند تا خود پرده کعبه را بدوزند.

برای آماده کردن پرده خانه کعبه باید مراحلی مانند رنگ رزی، چاپ، تزئین، دوخت ماشینی و دوخت دستی پشت سر گذاشته شود.

همچنین برای تهیه پرده کعبه نیاز به 670 کیلوگرم حریر خام، نخ نقره ای و نخ های نقره ای – طلایی است. حریر پرده کعبه از ایتالیا و نخ های مورد نیاز دوخت از آلمان وارد می شود.

ولید الجهنی، یکی از کارگران این کارگاه که مدت 17 سال است که به این کار اشتغال دارد می گوید چاپ آیات قرآنی بر پرده کعبه، 60 روز طول می کشد تا مسلمانان از دیدن پوشش جدید خانه کعبه در روز عرفه خوشحال شوند.

وی افزود پرده کعبه، 20 تا 25 میلیون ریال سعودی قیمت دارد، اما این قیمت با توجه به تغییر نرخ ارز متغیر است.

صنعت دوخت پرده کعبه+ تصاویر

صنعت دوخت پرده کعبه+ تصاویر

انتهای پیام/ 

مراحل دوخت پرده خانه خدا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Kuwait
ناشناس
۲۳:۱۲ ۰۶ خرداد ۱۳۹۷
سلام
هر ساله بصورت تکه تکه به سران کشورهای اسلامی هدیه میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۶ ۰۶ شهريور ۱۳۹۶
اللهم همه ی مسلمانان خانه ی خدا را زیارت کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۱ ۰۶ شهريور ۱۳۹۶
جای سواله که پرده ی قدیمی رو چکار میکنند؟؟
Iran (Islamic Republic of)
عطا
۰۷:۵۸ ۰۶ شهريور ۱۳۹۶
قدیم قدیم ها پارچه خانه کعبه از شوشتر در استان خوزستان تهیه می شد . پارچه دیبای شوشتری
آخرین اخبار