به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسین فلاح جوشقانی با اشاره به اینکه ثبت شکایت به معنای انجام تخلف نیست گفت: شکایتهای کاربران در چهار بخش تحویل حجم ترافیک کمتر از میزان فروخته شده، سرعت کمتر از قرارداد، تعرفه و گرانفروشی در سامانه 195 ثبت شده است که از میان آنها موضوع تحویل حجم ترافیک کمتر از میزان فروخته شده درصورت اثبات مصداق کمفروشی است، که درصد کمی از شکایتهای ثبت شده در سامانه 195 در پنج ماهه اول سال 96 در حوزه خدمات اینترنت به آن اختصاص دارد.
وی تصریح کرد : در بیشتر موارد پس از بررسی شکایت و رسیدگی به آن مشخص شده تخلفی انجام نشده است و این موضوع یکبار دیگر نیز در سال گذشته به طور ویژه به شکل میدانی بررسی شده که موردی مبنی بر تخلف کمفروشی در هیچکدام از اپراتورها مشاهده نشده است.
سرپرست سازمان تنظیم مقررات، افزود: موضوع مربوط به سرعت کمتر از قرارداد، بیشترین سهم را در میان شکایتهای ثبت شده دارد اما این موارد به محدودیتهای فنی شبکه و موضوعاتی مانند ضریب به اشتراکگذاری خط و استفاده اشتراکی چند کاربر از یک خط اشتراک مربوط است که ارایهکنندگان خدمات براساس مقررات برای مشترکین اعمال میکنند.
فلاح با تاکید بر اینکه صیانت از حقوق مشترکان و شفافسازی در این خصوص از اولویتهای اصلی رگولاتوری است و حتی یک مورد شکایت در این حوزه حائز اهمیت است و باید رسیدگی شود، تصریح کرد: رگولاتوری در پی تاکید وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در کمیته ویژه حمایت از حقوق کاربران حوزه ICT، به طور دقیق موضوعات مربوط به نحوه ارایه خدمات اینترنت و چارچوب آن را نه فقط در تهران بلکه در استانها نیز بررسی میکند، اما اپراتورها نیز وظیفه دارند در مورد سوء استفادههای احتمالی از سرویس ها مانند استفاده بدافزارها از حجم ترافیک کاربران، به مشترکان آموزش و اطلاعرسانی کافی را انجام دهند.
وضعیت شکایتهای درج شده از اپراتورهای ارایهدهنده اینترنت در چهار مورد ذکر شده در پنج ماهه اول سال 96 در جدولهای زیر آمده است:
انتهای پیام/