رئیس سازمان دامپزشکی گفت: امسال سه هزار و ۸۸۱ گروه ثابت و سیار در روز عید قربان در جایگاه‌های عرضه دام کشور مستقر می‌شوند.

استقرار یک هزار و ۹۳۳ گروه در جایگاه‌های عرضه دام کشور در روز عید قربانبه گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مهدی خلج رئیس سازمان دامپزشکی کشور در نشست خبری که امروز برگزار شد گفت: اولین تقاضای ما از مردم این است تا دامی که برای ذبح در عید قربان خریداری می کنند حتما تایید ماموران وزارت بهداشت را داشته باشد.

وی ادامه داد: خوشبختانه در سراسر کشور شرایطی از سوی دامپزشکی استان تعیین شده است که سلامت دام و مصرف کننده از نظر بهداشتی بررسی می شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: امسال یک هزار و 933 گروه ثابت و یک هزار و 948 گروه سیار در جایگاه های عرضه دام کشور مستقر می شوند، همچنین یک هزار و 301 دامپزشک، یک هزار و 609 بازرس بهداشت گوشت و یک هزار و 975 روحانی ناظر بر ذبح بهداشتی دام در جایگاه های مشخص شده حضور دارند.

وی با اشاره به ذبح دام که سال گذشته در جایگاه های مشخص شده انجام شد، افزود: سال گذشته 254هزار دام زنده توسط حجاج خریداری شد و بالغ بر  یک هزار راس ذبح لاشه دام مورد بازرسی قرار گرفت.

خلج گفت: هموطنان باید لاشه گوشت حیوان ذبح شده را حداکثر تا 24 ساعت در یخچال نگهداری کنند تا از این طریق بیماری خاصی  به وجود نیاید.

وی ادامه داد: در استان تهران 91 محل برای ذبح دام تدارک دیده شده که 14کشتارگاه و 300نفر از نظر بهداشتی بر عملکرد این افراد نظارت دارند.

رئیس سازمان دامپزشکی افزود: تمامی کشتارگاه های کشور از ساعت هفت  صبح آماده خدمت رسانی به مردم هستند.

وی به آمار عرضه قربانی و ذبح دام بهداشتی در سال ۹۵ اشاره کرد و گفت: ۲۵۴ هزار رأس دام در سال گذشته از میادین سازمان دامپزشکی خریداری شده که بالغ بر ۱۰۷ هزار رأس دام ذبح و لاشه آنها تحت نظارت بازرسی قرار گرفته که از این تعداد ۴۱۷ لاشه ضبط کامل شده یعنی ۳.۶ درصد دام‌های ذبح شده اصلاح شده است.

وی  در مورد صادرات آبزیان نیز گفت: ۲۰ هزار و ۷۸ مجوز بهداشتی صادر داشته‌ایم و ۷۲۰۰ مجوز واردات در ۴ ماهه امسال صادر شده است که برای ۷۱ محصول بوده است.

رئیس سازمان دامپزشکی به صادرات ۱۰۳ هزار تن آبزیان در سال ۹۵ اشاره کرد و گفت: ۷۲ هزار انواع آبزیان صادر شده است.

وی به بیماری تب برفکی که اخیراً مواردی از آن در فلسطین اشغالی مشاهده شده اشاره‌ای کرد و یادآور شد: نگرانی وجود دارد که به مرز‌های غربی ما هم این بیماری سرایت کند زیرا ویروس این نوع تب برفکی بومی کشور ما نیست و از قاره آفریقا به سمت منطقه حرکت کرده است.

 خلج ادامه داد: سازمان دامپزشکی کشور به عنوان مسئول قانونی تامین بهداشت دام، که خوراک بهداشتی و سالم دام، گام نخست و مهم آن است، همه تلاش خود را به کار می‌گیرد که واژه مقدماتی تحقق زنجیره سلامت، یعنی سلامت خوراک دام حفظ شود.

رییس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: با توجه به وابستگی زیاد کشور به خوراک دام و خصوصا طیور به خارج از کشور، ساز وکار بهداشتی لازم را بکار گرفته  تا مواد اولیه خوراک دام وارداتی، تحت نظارت‌های بهداشتی قرار گیرد. در این مسیر با رعایت الزامات بهداشتی و معیار‌های مورد نظر، مخاطرات بهداشتی را پس از تدوین، به کشور‌های صادر کننده اعلام و رعایت این الزامات را از مرجع ذیصلاح آن کشور طلب می‌کند تا آن‌ها را محقق کنند.

وی عنوان کرد: پس از ورود با بررسی اسناد بهداشتی مورد نظر و انجام آزمایشات باز هم تلاش لازم برای تحت پوشش بهداشتی درآوردن آن از نقطه آغاز یعنی ترخیص تا مصرف را معمول می‌دارد. البته با تشکیل کمیته ثبت خوراک، کنسانتره و... وارداتی نیز بر این اطمینان می‌افزاید.

خلج در خصوص شیوع تب برفکی در کشور ادامه داد: در حال حاضر شرایط خوبی در این زمینه داریم، ولی متاسفانه از دو منظر باید در خصوص این بیماری هشدار داد، ویروس تب برفکی از قاره آفریقابه سمت آسیا در حال حرکت است که اکنون این بیماری در فلسطین دیده شده و هشدار ما این است که این بیماری ممکن است از سمت نوار‌های غربی وارد کشورمان شود و دیگری کمبود واکسن برای جلوگیری از نفوذ این بیماری به داخل کشور است.

رییس دامپزشکی کشور گفت: ما در این خصوص بخشنامه‌ای را به شهر‌های غربی کشور ابلاغ و آماده باش داده ایم تا به محض ورود بتوانند مانع از بروز فراگیر آن به کشور شود.

 وی ادامه داد: کشورمان به لحاظ تراکم جمعیت و انباشتگی طیور و جابجایی طیور شانس ابتلا به این بیماری رو به افزایش است و تلاش ما این است از ورود این بیماری به کشور جلوگیری شود.

رییس دامپزشکی کشور در خصوص سامانه حمل دام و طیور بیان کرد: با هماهنگی‌های صورت گرفته با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ناجا و وزارت اطلاعات در حال راه اندازی سامانه قرنطینه هستیم تا بتوانیم از این طریق تمام محموله ها از نظر فرآورد‌های خوراکی و دامی و حمل و جابجایی طیور و دام در این سامانه ثبت گردد و برای خودرو حمل بارنامه صورت گیرد، تا دیگر شاهد قاچاق و تخلفات دیگری در این حوزه نباشیم.

خلج در خصوص کشتارگاه‌ها افزود: کشتارگاه‌ها در واقع توسعه شایستگی در عرصه بهداشتی در جامعه و کشور هستند که باید یک پایگاه دیده وری و شناسایی بیماری‌های دامی و طیوری باشد.

وی بیان کرد: با یک حرکت ۲۵ ساله بالغ بر ۲۷۰ کشارگاه صنعتی رسیده ایم و برنامه داریم تمام کشتارگاه‌ها به صنعتی شکل بگیرند، کشتارگاه‌های دام از ۵۰۰ کشتارگاه صنعتی به ۷۸ کشتارگاه صنعتی دام رسیده ایم و ۴۸ کشتارگاه صنعتی دام دیگر در حال احداث هستند.

رییس سازمان دامپزشکی کشور یادآور شد: ۲۳۰ کشتارگاه بازسازی و مناسب سازی شده اند و ۱۱۰ به سرد خانه پیش سرد مجهز شده اند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.