در میان کارشناسان سیاسی و دولتمردان افغانستان نسبت به استراتژی جدید آمریکا در این کشور دیدگاههای متفاوتی وجود دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان ،دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا شامگاه دوشنبه ۳۰ مرداد در یک سخنرانی که بطور مستقیم از طریق شبکه های خبری تلویزیونی در سراسر ایالات متحده پخش شد استراتژی جدید آمریکا در افغانستان را اعلام کرد و گفت نیروهای آمریکایی تا طالبان و گروه های تروریستی در آن کشور را شکست ندهند در افغانستان باقی خواهند ماند.

ترامپ گفت: در جریان این مأموریت قرار است مبارزه با تروریست‌های القاعده و "دولت اسلامی" (داعش) تشدید و از قدرت‌گیری اسلام‌گرایان افراطی طالبان در افغانستان فعالانه جلوگیری شود.

دونالد ترامپ زمانی مشخص برای پایان مأموریت نظامی آمریکا در افغانستان را نیز نمی‌پذیرد و می‌گوید، خروج واحدهای نظامی ایالات متحده از این کشور به میزان موفقیت مأموریت آمریکا بستگی دارد، در غیر این صورت "خلأ" قدرتی ایجاد خواهد شد که تروریست‌ها به سرعت آن را پر خواهند کرد. 

 

واکنش‌های متفاوت به استراتژی جدید آمریکا در افغانستان

 

 با توجه به این تصمیم‌گیری در محافل سیاسی جهان و کشور افغانستان دیدگاههای متفاوتی نسبت به آن مطرح شد که در یک دسته‌بندی کلی می توان آنها را به موافقان و مخالفان این طرح تقسیم نمود.

 *موافقان استراتژی جدید ترامپ در افغانستان

دولت افغانستان استراتژی جدید آمریکا را تبریک گفت. اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان این استراتژی آمریکا را دلیلی بر ادامه فعالیت‌های آمریکا در کشورش ارزیابی کرد. او در پیامی توییتری از طرف مردم افغانستان از ترامپ به خاطر این تصمیم تشکر کرد. 

 محمد فرهاد صدیقی عضو پارلمان افغانستان استراتژی جدید ایالات متحده در قبال جنگ افغانستان را منطبق با خواسته مردم افغانستان توصیف و ابراز امیدواری کرد با اعمال صادقانه این استراتژی و زیر فشار قرار دادن پاکستان بازگشت صلح به افغانستان تضمین شود.

وزارت امور خارجه هند در بیانیه ای از آنچه تعهد پرزیدنت ترامپ به تقویت تلاش ها برای فائق آمدن بر چالش ها در افغانستان و مبارزه با تامین پناهگاه امن و حمایت از ترویست ها در آنسوی مرزهای افغانستان خواند، استقبال کرد. در بیانیه وزارت امور خارجه هند بر تعهد دهلی نو همچنین به حمایت از دولت و مردم افغانستان برای ایجاد صلح و امنیت و ثبات در آن کشور و کمک به نوسازی افغانستان تاکید شده است.

ناتو نیز به استراتژی جدید آمریکا در افغانستان تبریک گفت. ینس استولتن‌برگ، دبیر کل ناتو در بروکسل با تشکر از این تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، اعلام کرد که ناتو به طور نامحدود در کنار آمریکا خواهد بود.ینس استولتن‌برگ در ادامه گفت پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) این هدف را پیش روی خود دارد که نگذارد افغانستان بار دیگر مامن تروریست‌ها شود؛ تروریست‌هایی که می‌خواهند به نیروهای ائتلاف و متحدان‌شان حمله کنند.

*مخالفان استراتژی جدید ترامپ در افغانستان

سخنگوی سابق حامد کرزی نوشت که استراتژی جدید آمریکا به طور اسفناکی شکست می‌خورد و سبب تشدید جنگ در افغانستان می‌شود زیرا بر اساس گفته‌های ترامپ نیروهای آمریکایی به طور گسترده هر جا را لازم بدانند هدف قرار خواهند داد.

طالبان استراتژی جدید آمریکا در آن کشور را نامشخص خواند. ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت در سخنان ترامپ نکته جدیدی وجود نداشت. طالبان اخیرا در یک نامه سرگشاده به پرزیدنت ترامپ خواهان خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان شد و هشدار داد افزایش نیروهای آمریکایی در افغانستان سبب می شود جنگی که طولانی ترین جنگ آمریکا محسوب می شود، طولانی تر هم بشود.

چین در واکنش به سخنان ترامپ درباره پاکستان، از این کشور دفاع کرد. ترامپ گفت ایالات متحده بیش از این چشمش را بر پناهگاه های امن گروههای تروریستی در پاکستان نخواهد بست و هشدار داد ادامه پناه دادن به تروریست‌ها به نفع پاکستان نخواهد بود. سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت پاکستان کشوری است که خود از تروریسم ضربه خورده و در راه مبارزه با تروریسم بهای گزافی پرداخته است.

هوآ چونینگ گفت جامعه جهانی باید تلاش های پاکستان در مبارزه با تروریسم را برسمیت بشناسد. رئیس جمهوری آمریکا خشکاندن ریشه‌های تروریسم در پاکستان، کشور همسایه افغانستان را بخشی از این تلاش‌ها عنوان کرده و گفته است که در آنجا تروریست‌ها هنوز پناه می‌گیرند. او گفت آمریکا دیگر نمی‌تواند در برابر حضور تروریست‌ها در پاکستان ساکت بماند

روسیه به استراتژی جدید آمریکا در افغانستان با دیده تردید می‌نگرد و به آن انتقاد دارد. خبرگزاری روسی اینترفاکس به نقل از وزارت امور خارجه روسیه گزارش داد که نمی‌توان با افزایش نیروهای آمریکا در افغانستان انتظار تغییر اوضاع این کشور را داشت.

 همان طور که شرح آن رفت موافقان و مخالفان این طرح بنا به منافع خود تعریف متفاوتی را از آن دارند. موافقان بر ضرورت حضور آمریکا در افغانستان تاکید می‌کنند و استدلال دارند که موجب افزایش قدرت افغانستان در مقابل پاکستان می‌شود و علاوه بر این حضور گسترده نیروهای آمریکایی در افغانستان موجب تضعیف گروههای مسلح نیز می‌شود که در مقابل این استدلال برخی کارشناسان عنوان می‌کنند دولتمردان افغانستان تحت فشار گروههای مختلف از این طرح استقبال کردند.

درمقابل مخالفان این طرح ادعا می کنند که حضور آمریکا در افغانستان موجب طولانی شدن بیشتر جنگ خواهد شد. در نتیجه زمینه نا امنی و دخالت گسترده تر را فراهم می‌کند. اما به نظر می رسد استراتژی که تنها بر «کشتن تروریست‌ها» متمرکز باشد، بدون آن که برنامه‌ای برای تحقق صلح و یا ملت سازی داشته باشد، به نتیجه ای نخواهد رسید.

 

واکنش‌های متفاوت به استراتژی جدید آمریکا در افغانستان

 

در حالی که در این استراتژی تا حدودی موضع آمریکا در برابر پاکستان و پناهگاه‌هایش برای «عاملان ایجاد ناامنی» روشن است، با این حال راهبرد جدید آمریکا، جنگ را گسترش داده و کشتار و خرابی بیشتری را در افغانستان به بار خواهد آورد.

از جمله پیامدهای این استراتژی را می توان در دو قالب داخلی و خارجی دسته بندی کرد:

 * تشدید جنگ، افزایش تروریسم

در بعد داخلی استراتژی جدید آمریکا عملیات نظامی را تشدید خواهد کرد که تاثیر این جنگ‌ها به طور مستقیم متوجه مردم افغانستان خواهد شد. با برداشتن «محدودیت‌ها» و افزایش «اختیارات» نیروهای مسلح آمریکایی، بسیاری از مردم افغانستان قربانی شعله‌ورتر شدن آتش جنگ خواهند شد.

در پوشش هدف قرار دادن «تروریست‌ها»، مردم افغانستان در خانه، روستا و یا هر جایی که در نهایت آتش جنگ به آن سرایت کند، ایمن نخواهند بود. این اظهارات که «تروریست‌ها جایی را برای پنهان شدن نخواهند داشت» و اینکه «جایی خارج از دسترس و اقتدار آمریکا وجود ندارد» به نیروهای آمریکایی این اجازه را می‌دهد تا در هر جا که لازم بدانند، عملیات نظامی انجام دهند. 

 * تغییر رویکرد نسبت به اسلام آباد

در بعد خارجی درخصوص رابطه با پاکستان و هند، ترامپ تغییراتی را ایجاد کرده است. در اظهاراتی بی‌سابقه، رئیس جمهور آمریکا بیان کرد که «پاکستان اغلب به عاملان ناامنی، خشونت و تروریسم پناه داده است» و اینکه آمریکا «دیگر نمی‌تواند در این باره سکوت کند».

این پیامی واضح به اسلام‌آباد بود که آمریکا نسبت به نگرشش در قبال پاکستان تغییراتی را ایجاد کرده است.از سوی دیگر، گزارش‌های رسمی آمریکا پیش از این فاش کرده بودند که پاکستانی‌ها از اینکه واشنگتن آن‌ها را خلع سلاح هسته‌ای کند، ابراز نگرانی کرده‌اند.

این اظهارت اخیر ترامپ، بر هراس پاکستان از نقشه آمریکا علیه تسلیحات هسته‌ای این کشور می‌افزاید. از سوی دیگر نیز تحسین و تجلیل از هند برای «مشارکت مهم» این کشور در بازسازی افغانستان و درخواست از دهلی‌نو برای کمک به آمریکا در افغانستان، شوک دیگری بود که بر پیکر پاکستان وارد شد. 

 شکی در آن نیست که هند در حمایت از افغانستان صادق و راسخ بوده است، اما دولت‌های سابق آمریکا به ندرت از نقش هند در افغانستان حمایت کرده‌اند؛ در حالی که «باراک اوباما» رئیس جمهور سابق آمریکا از «حامد کرزی» رئیس جمهور سابق افغانستان خواسته بود تا به «نگرانی‌های» پاکستان درباره افزایش نفوذ هند در افغانستان رسیدگی کند.

این موارد نشان می دهد که آمریکا در مقابل یک کشور مسلمان هسته‌ای به گونه‌ای دیگر رفتار خواهد کرد و شاید همین موضع باعث شده است که دولتمردان افغانستان نسبت به این استراتژی جدید روی خوش نشان دهند و پیامد خارجی این استراتژی را اولویت بدهند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.