در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

آوایی: ما با کمبود اختیارات مواجه نیستیم/باید از ظرفیت های قانونی برای مبارزه با فساد استفاده کرد

وزیر دادگستری گفت: فساد یکی از مهمترین آسیب هایی است که می تواند ما را در معرض مشکل قرار دهد.

ما با کمبود اختیارات مواجه نیستیم/باید از ظرفیت های قانونی برای مبارزه با فساد استفاده کردبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  سید علیرضا آوایی وزیر دادگستری 6 شهریور ماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی وظایف و اختیارات وزارت متبوعش پرداخت.

 وزیر دادگستری در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون اختیارات وزارت دادگستری گفت: ما با کمبود اختیارات مواجه نیستیم لذا، فکر می کنم وزیر دادگستری و تیمش اگر بخواهند همین اختیارات موجود را به خوبی و به درستی انجام دهند نیازمند تلاش فوق العاده برای دست یافتن به اهداف مورد نظر هستند.

وی با اشاره به نقش وزیر دادگستری در تحقق عدالت افزود: در جامعه برخی از دوستان، برخی از متدینین و حتی نیروهای انقلابی را می بینیم که از محقق شدن عدالت قابل قبول حالت یاس دارند، بنده برداشتم این نیست بلکه معتقدم، نظام به خوبی قادر است عدالت قابل قبول و مطلوب مردم را به سرانجام برساند .

وزیر دادگستری با بیان اینکه اگر این توقع مردم را محقق نکنیم با آسیب جدی مواجه می شویم ادامه داد: تحقق عدالت مطالبه جدی مقام معظم رهبری و مردم است .

آوایی با اشاره به اینکه کشور ها موفق شدند با برنامه ریزی ، خرد جمعی و همچنین کار مشترک عدالت را تامین کنند اظهار داشت:
باید اختیارات را به مردم واگذار کرد و تصدی گری دولت را کاهش داد و در نهایت به سمت تحقق عدالت حرکت کرد.

عدالت باید از درون ما بجوشد

 وی افزود : عدالت باید از درون ما بجوشد و باید ابتدا خودمان به آن باور داشته باشیم.

 عدالت و مبارزه با فساد غیر از شفافیت برایمان مقدور نیست

 آوایی با اشاره به بحث شفافیت در نظام اداری گفت: به نظر بنده تحقق عدالت و مبارزه با فساد غیر از شفافیت برایمان مقدور نخواهد بود، میزان شفافیت باید با کمک قوانین بالا برود لذا، در این صورت است که می توان به عدالت برسیم.

 وی در بخش دیگری از برنامه در خصوص مبارزه با فساد عنوان کرد : فساد یکی از مهمترین آسیب هایی است که می تواند ما را در معرض مشکلات قرار دهد، فساد در شأن ملت و نظام نیست، شاید قدری غفلت باعث شد که ما در جمهوری اسلامی ایران صحبت در رابطه با فساد کنیم .

وزیر دادگستری با بیان اینکه در دولت و قوه قضائیه عزم جدی برای مبارزه با فساد وجود دارد خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری سال های سال است که پرچم دار مبارزه با فساد هستند ، الان ما راهی نداریم جزء اینکه در این جهت با هم حرکت کنیم.

:
آوایی با اشاره به اینکه در راستای مبارزه با فساد باید همه به صورت هماهنگ حرکت کنیم خاطرنشان کرد: باید جایگاه کشور را در دنیا از نظر سلامت اداری ارتقاء دهیم لذا باید در چهار سال آینده قدم های بزرگی برداشته شود.

 برای پیشرفت کشور راهی جز شفافیت نداریم

 وی با اشاره به اینکه راهی نداریم جزء اینکه میزان فساد را پایین بیاریم عنوان کرد: همه خواص و بزرگان کشور به این باور رسیده اند که برای پیشرفت کشور راهی جز شفافیت نداریم.

وزیر دادگستری با اشاره به اینکه باید از ظرفیت های قانونی برای مبارزه با فساد استفاده کرد افزود: وزیر دادگستری قطعا نظارتی بر قوه قضائیه ندارد ، وزیر دادگستری کمک کار قوه قضائیه در دولت و مجلس است.

آوایی با اشاره به اینکه بستر برای مبارزه با فساد آماده است ادامه داد: نقش وزیر دادگستری در خصوص تدوین و تهیه لوایح نقش فعالی است و قوه قضائیه در این رابطه دیدگاه مثبتی دارد.

وی افزود: هر چه روحیه تعامل در مجموعه قوه قضائیه و در وزارت دادگستری بیشتر باشد، مسائل بهتر حل می شود.

 آوایی با اشاره به اینکه وزیر دادگستری ارتباط طبیعی با نمایندگان مجلس دارد اظهار داشت: ما می توانیم کمک کار همدیگر باشیم و به مردم و نمایندگان برای روشن شدن مسائل کمک کرد ، تا کنون بنده از نمایندگان نشنیده ام که گله داشته باشند که چرا رئیس قوه قضائیه کسانی را فرستاده که به ما کمک کنند.

آوایی با اشاره به قانونی که در سال 94 پیرامون اختیارات وزارت دادگستری به تصویب رسید افزود: برای سازمان های وابسته تکلیف ایجاد شد که اگر نمایندگان از وزیر دادگستری سوال کردند ، سازمان های وابسته باید پاسخ دهند.

وی با اشاره به اینکه وزیر دادگستری و مجموعه قوه قضائیه دوست دارند که کمک کار نمایندگان مجلس برای حل مشکلات باشند گفت: در رابطه با مسائل قضایی قضات مستقل هستند، قانون بقیه سازمان ها را مکلف کرده است که به وزیر دادگستری پاسخ دهند تا وزیر هم پاسخگوی نمایندگان باشد.

 آوایی تصریح کرد : یکی از مهمترین دغدغه های بنده تعزیرات حکومتی است لذا باید با کمک دولت و مردم با تخلفات برخورد کرد.

وی ادامه داد : در سازمان تعزیرات حکومتی آرا به عدالت نزدیک بوده است اما اگر یک جایی خدای نکرده رای ناحقی صادر شود برای نظام و کشور همان یک رای هم زیاد است .

وزیر دادگستری با بیان اینکه آیین دادرسی زمان بر نیست خاطرنشان کرد: اگر خدای نکرده غفلتی شود و نظارت ضعیف باشد و یا اینکه تندروی در این رابطه اتفاق بیفتد و یا اینکه خدایی نکرده گه گاهی بر مبنای احساسات و بر مبنای جو تصمیم گیری شود خوف تضییع حقوق مردم در این صورت وجود دارد.

 وی عنوان کرد: اولین برنامه بنده برای ورود به تعزیرات حکومتی است و باید در این خصوص کار کارشناسی صورت گیرد و لذا باید در جهت منافع مردم حرکت کرد.

آوایی با بیان اینکه باید نقاط آسیب را شناسایی کرد و آنها را از بین برد افزود: سازمان تعزیرات حکومتی گسترده است و در همه استان ها وجود دارد به طوری که این سازمان اختیارات وسیعی دارد.

وزیر دادگستری افزود: برخی اوقات از قضات مجرب در پرونده ها استفاده شده و آرا به عدالت نزدیک بوده است اما اگر یک جایی خدای نکرده رای ناحقی صادر شود برای نظام و کشور همان یک رای هم زیاد است.

ی با اشاره به اینکه ظرف مدت یکی دو ماه بررسی جامع در این راستا انجام خواهیم داد گفت: ستاد حقوق بشر مربوط به قوه قضائیه نیست بلکه فرا دستگاهی است، از بخش های مختلف دولت در این ستاد حضور دارند.

آوایی با اشاره به بحث حقوق بشر و حقوق شهروندی افزود: صیانت از انسان ها و حقوق آنها با ارزش است، همه به دنبال ارتقاء حقوق شهروندی هستیم لذا ، می توان با همفکری و همکاری در جهت پیشبرد اهداف حرکت کرد.

وزیر دادگستری اظهار داشت: امیدوارم شرمنده مردم و اعتماد نمایندگان مجلس نباشم و در مقابل شهدا رو سفید باشم .

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار