جهیزیه سنگینی که عروس را بر تخت و والدین را بر فرش می‌نشاند

امروزه شاهزاده‌ها برای به تخت نشستن، والدین خود را با خرید جهیزیه‌های سنگین به فرش نشانده و آنها را مفلس کرده و ارزش خود را در خانه بخت مساوی با قیمت جهیزیه خود می‌دانند.

به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛تبریزی ها از دیرباز تاکنون خاص پسند بودنشان زبان زد است و این امر در جهیزیه دادن دختران شان نیز صدق می کند، اما اکنون باتوجه به شرایط اقتصادی کشور برخی از خانواده ها توان خرید لوازم مورد نظر برای جهیزیه دختران خود را از دست داده اند و متاسفانه جوانان امروزی هدف از ازدواج خود را به فراموشی سپرده و در آسمان چشم و هم چشمی ها پرواز می کنند. شرایط امروز به گونه ای شده است که خانواده ها برای شادی فرزندان خود سالها ناراحتی و عذاب می کشند.

البته ناگفته نماند که کامل بودن جهیزیه بیشتر از افراد به درد عروس و داماد و برای راحتی زندگی آنها به کار می آید، اما برخی از بانوان به عدم استفاده برخی از لوازم در خانه بخت اقرار می کنند.

خداوند بزرگ در قرآن از عطای نعمت‌ بزرگی به نام ازدواج به دختران و پسران می گوید و می‌فرماید: از خود شما برایتان همسران آفرید تا با آنها انس بگیرید و آرامش خاطر پیدا کنید، و در میانتان دوستی و مهربانی افکند و در این موضوع برای اندیشمندان آیات و نشانه‌هایی ‌است.

در حال حاضر چشم و هم چشمی ها آرامش خاطر را از جوانان گرفته و تهیه کامل جهیزیه انس گرفتن آنها را به مدتها تاخیر می اندازد.

برای تهیه این گزارش راهی بازار و پاساژهای لوازم خانگی شدم تا حرف دل مردم را از نزدیک شنیده و حرفهای آنها را برای شما منعکس کنم.

به خاطر نبود یخچال در جهیزیه دخترم خودش را آتش زد!
حلیمه زنی میانسال در کنار همسر و دختر نامزدش در یکی از پاساژهای فروش لوازم خانگی با اشتیاق زیاد به اثاثیه منزل نگاه می کند و بعد از نیم نگاهی از پشت چادرش با او احوالپرسی می کنم و وقتی که متوجه خبرنگار بودن من می شود اشک در گوشه چشمانش جمع شده و با صدای گرفته به تعریف خاطرات گذشته اش پرداخته و می‌گوید: هر چند که از شنیدن واژه جهیزیه روحم از بدنم خارج می شود، اما باید حقیقتی را با شما در میان بگذارم، وقتی که شب به اصطلاح ما ترک ها «جاهاز باختی» دختر بزرگم بود، اکثر وسایل مورد نیاز و ضروری او را خریده بودیم و فقط فرش و یخچال اش ناقص بود که با تهدید و التماس به ما گفته بود که اگر فرش و یخچال اش را نخریم در روز«جاهاز باختی» حاضر نمی شود و ما تنها توان خرید فرش را داشتیم که خریدیم و از او خواستیم مدتی به ما فرصت دهد تا یخچال را بعد از رفتن به خانه بخت بخریم، اما بخت برگشته شب آن روز به بهانه حمام کردن خودش را در حمام سوزانده بود و سر ما هم به چیدن جهیزیه گرم شده بود که پس از مدتی جنازه اش در کف حمام افتاده بود.

وی در حالی که رنگ صورتش زرد شده و دستانش می لرزد، ادامه می‌دهد: دختر بزرگم نه تنها خود، بلکه اعضای خانواده اش را به آتش کشید و از روزی که رخت بست و با خاک همبستر شد، لبخند تک تک اعضای خانواده مان را هم با خود به زیر خاک برد.

حلیمه در حالیکه به زمین افتاده و تمام فروشنده های پاساژ دور سرش جمع شدند، می‌افزاید: اگر خودکشی گناه نبود همان روز خودم را می کشتم و پیش دختر بخت برگشته ام می رفتم، دخترم به خاطر یک یخچال خودش را آتش زد و پس از مرگ او مدتها افسردگی گرفتم و خودم را باختم و پس از آن حدود ۲۰ سال است که حسرت رفتن کنار دخترم مرا از پای درآورده و اکنون مدتی است که دختر کوچکترم نامزد است و از خانواده دامادم فرصت گرفتم تا تمام جهیزه دخترم را تامین کنم و سپس او را به خانه بخت روانه کنم.

من قسم خورده بودم که به خاطر خوشبختی خودم خانواده ام را با پرداخت هزینه های کلان برای جهیزه ام بدبخت نکنم اعظم دختر حلیمه خانم در حالی که یک لیوان آب از یکی از فروشنده ها گرفته و به مادرش می دهد با صدایی لرزان، می‌گوید: من قسم خورده بودم که به خاطر خوشبختی خودم خانواده ام را با پرداخت هزینه های کلان برای جهیزه ام بدبخت نکنم، اما مادرم به اصرار از خانواده شوهرم فرصت گرفته تا چند قلم که در جهیزیه ام ناقص است را تهیه کرده و سپس مرا به خانه شوهر بفرستد.

علی همسر حلیمه خانم در حالیکه مشت اش را گره کرده، خاطرنشان می‌کند: اگر من مرد بودم، اکنون دختر بخت برگشته ام دخترش را به خانه بخت می فرستاد و در جوانی عروس قبرستان نمی شد.

اکثر فروشنده های لوازم خانگی کرکره های خود را پایین کشیدند
پس از مدتی از پرسه زدن در پاساژ لوازم خانگی دیگر شاهد خالی بودن پاساژ از وجود خریداران می‌شوم و به یکی از مغازه ها می‌روم تا علت این امر را از مغازه‌دارها جویا شوم، مغازه دار وقتی می‌فهمد که با یک خبرنگار هم صحبت است، می‌گوید: وضعیت اقتصادی خانواده ها طوری است که فکر جهیزیه خریدن اصل سنت پیامبر را از یاد آنها برده و فروشنده ها نیز با درک مشکلات خانواده ها حتی لوازم خانگی را تا ۲۴ ماه با اقساط به فروش می رسانند و حتی برخی خانواده ها در این شرایط نیز نمی توانند نسبت به خرید جهیزیه دختران خود اقدام کنند، مردم باید بدانند که فروشنده ها نیز با فروش لوازم خانگی مخارج زندگی خود را تهیه کرده و حتی با این پول فرزندان خود را به خانه بخت می فرستند، متاسفانه چند سالی است که فروش لوازم خانگی در بازار خوابیده است و اکثر فروشنده های لوازم خانگی کرکره های خود را پایین کشیدند.

بختیاری از من می خواهد که به سراغ فروشنده های لوازم خانگی دیگری نروم چرا که او معتقد است شرایط در بازار همین است و فروشنده ها صحبت های یکسانی برای گفتن خواهند داشت.

زهرا دختری ۲۶ ساله به چگونگی خرید جهیزیه اش اشاره کرده و می گوید: من با التماس به یکی از همکارهای خانمم تمام برگ های چک اش را گرفته و برای خرید جهیزیه خود اقدام کردم تا خانواده ام را تحت فشار قرار ندهم و در این یک سال و نیم که در خانه خود زندگی می کنم تمام کادوهای عروسی و ماهیانه خودم را به حساب چک ها واریز کرده ام و تلاش کرده ام تمام وسایل مهم و اساسی جهیزیه را خریداری کنم.

راحله زنی جوان با دختر ۱۷ ساله اش در بازار تنها به نگاه کردن به لوازم خانگی اکتفا می کند و می گوید: دخترم لیلا دیپلم اش را امسال گرفته و قرار نیست ادامه تحصیلات بدهد، به همین منظور وسایل خرد را از اکنون می خریم، چرا که تنها مادر به ضرورت وسایل های خرد واقف است و در هنگام جهیزیه پدر فقط به خرید یخچال، لباسشویی، فرش و گاز و ... اکتفا می کند و برخی از وسایل های ریزی را هم که می خریم همسرم از خرید آنها بی خبر است.

 در دین اسلام برای خرید جهیزیه هیچ تاکیدی نشده است!
کارشناس تشکل های دینی اداره کل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی با بیان اینکه ازدواج یکی از مباحث مهم و دارای جایگاه ویژه در دین اسلام است و اهمیت این امر بر کسی پوشیده نیست، اظهار می‌دارد: در اسلام چیزی به نام جهیزیه نداریم و در هیچ روایتی جهیزیه مطرح نشده بلکه بحث جهیزیه کاملا بحث عرفی است و زیاده روی در خرید جهیزیه و در اسلام چیزی به نام جهیزیه نداریم و در هیچ روایتی جهیزیه مطرح نشده بلکه بحث جهیزیه کاملا بحث عرفی استچشم و هم چشمی عرف مقصر است، دین اسلام برای خرید جهیزیه هیچ تاکیدی نکرده و پیامبر اکرم (ص) از سلاح جنگی که به عنوان مهریه حضرت زهرا (س) از حضرت علی (ع) دریافت کرده بود به بلال دستور داد تا با قسمتی از پول عاید شده ازفروش این سلاح جنگی عطر تهیه کند و بخشی از آن را برای تهیه و خرید ۱۷ قلم کالای اساسی به افرادی داد.

محمد فتح الله زاده تصریح می‌کند: اگر برای ازدواج دختر و پسر مهریه ای تعیین می شود؛ مهریه مطالبه زن است به شرطی که مهریه خیلی سنگین نباشد، اگر مهریه زن در ابتدای ازدواج به خانواده دختر پرداخته شود می توان با پول مهریه وسایل مورد نیاز برای آغاز زندگی مشترک را خرید تا فشاری به خانواده ها وارد نشود.

تهیه جهیزیه سنگین دوران نامزدی را افزایش داده و طولانی بودن این رابطه به طلاق می انجامد!
وی فکر جهیزیه را عامل مشکلات روحی و روانی می‌داند و می‌افزاید: خانواده دختر نباید در خرید جهیزیه خود را تحت فشار بگذارند و در عوض از خانواده پسر توقع خرید طلاهای آنچنانی نداشته باشند.

این کارشناس دینی با بیان اینکه فراهم کردن امکانات اولیه توسط والدین دختر برای تشکیل زندگی مشترک فرزندشان اقدامی تحسین برانگیز است، ابراز می‌دارد: اگر خرید جهیزیه را گسترش و پر و بال دهیم و با رقابت با یکدیگر این امر را به فرهنگ در جامعه تبدیل کنیم در آن زمان این اقدام تحسین برانگیز باعث اقدامی ناپسند خواهد شد.

فتح اله زاده بر ضرورت یکسان سازی خرید جهیزیه توسط اقشار کم درآمد و پردرآمد تاکید کرده و می‌گوید: با توجه به فرهنگسازی خرید سنگین جهیزیه در خانواده ها این فرهنگ در جامعه اقشار کم درآمد را تحت فشار قرار داده و موجب تشکیل زندگی دیرهنگام جوانان در جامعه می شود و تبعات زیادی در پی خواهد داشت و این امر چه بسا منجر به وجود آمدن اختلافات و حتی باعث طول کشیدن دوران نامزدی و طلاق را در پی داشته باشد.

دختران امروزی فرقی نمی کند فقر یا ثروتمند، همه به دنبال مطرح کردن خود در فامیل هستند و در مقابل تعیین کردن مهریه های سنگین جهیزیه خود را در برابر مهریه کم دانسته و پدر و مادر خود را برای خرید بهترین لوازم خانگی تحت فشار قرار می دهند، والدینی که به قول معروف به سختی نان شب خود را پیدا می کنند، و در این میان دخترانی نیز پیدا می شوند که خود تمام مشکلات را به جان خریده و حاضر به دیدن قطره اشک پدر و مادران خود نیستند.

منبع :خبرگزاری مهر

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.