رئیس ستاد اقامه نماز کشور:

نظام آموزشی نیازمند تحول در زمینه بارور شدن علم در کنار تخصص و مهارت است

نظام آموزشی نیازمند تحول در زمینه بارور شدن علم در کنار تخصص و مهارت است و برای رسیدن به این تحول نیازمند حضور چند فرد جسور هستیم وگرنه با متانت و حضور افراد متین نظام آموزشی دچار تحول نخواهد شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،رئیس ستاد اقامه نماز کشور در نخستین ضیافت آموزشی فرهنگی فعالان فرهنگی دانشگاه‌های آزاد سراسر کشور درنجف آبادکه عصر دیروزادامه داشت، درباره اهمیت و نقش علم اظهار داشت: ارزش علم تا جایی است که هم روی اشرف مخلوقات و هم روی پست‌ترین مخلوقات اثر می‌گذارد.

حجت‌الاسلام محسن قرائتی با اشاره به مثالی از علم‌آموزی انبیا افزود: پیامبری از قریه مخروبه‌ای می‌گذشت، از بعث سؤال کرد و خداوند بعد از 100 سال او را زنده کرد تا معنای بعث را بفهمد، اینکه پیامبری 100 سال بمیرد تا علم بیاموزد، اهمیت بالای علم‌آموزی است؛ در اهمیت آموزش در پست‌ترین موجودات، مانند سگ که اگر تحت آموزش قرار گیرد و گوسفندی را شکار کند حلال است، چنان‌که در حالت عادی سگ موجودی نجس است.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور درباره علم نافع و اهمیت پرداختن به این نوع از علم نیز بیان داشت: دانستن برخی مطالب نه باعث شکوفایی است نه باعث تخریب و هیچ سود و نفعی ندارد؛ اگر علم مفید باشد، هیچ‌گاه فارغ‌التحصیلی وجود ندارد، چنان‌که پیامبر می‌فرماید «رب زدنی علما»، با اینکه خداوند همه علوم را به پیامبر عطا کرده بود اما باز این‌گونه بیان می‌کنند که طبق این آیه، فارغ‌التحصیلی وجود ندارد.

وی درباره کیفیت علم‌آموزی نیز خاطرنشان کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید «وَ ما أُوتیتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلاَّ قَلیلاً»، که طبق این آیه اگر تمام دانش‌های بشری جمع شود، باز علم بشری قلیل است و اگر همین علم کم، نافع باشد، تمام مشکلات برطرف خواهد شد و آنچه در جامعه علمی امروز باعث ایجاد مشکل به‌ خصوص در زمینه اشتغال شده است، نافع نبودن علم یا همان نبود مهارت و تخصص در کنار علم‌آموزی است.

قرائتی ادامه داد: طرحی که دولت برای اشتغال‌زایی ارائه داده است که دانشجوی لیسانس بعد از 6 ماه مهارت‌آموزی سر کار برود، همانند خربزه بی‌مزه‌ای است که بخواهیم شیرینش کنیم، چرا ذات لیسانس را شیرین نکنیم، چرا دانشجو از همان ابتدای تحصیل دارای مهارت‌های لازم برای اشتغال نشود.

وی در ادامه تصریح کرد: علم‌آموزی را باید از نشانه‌های الهی آموخت که چگونه یک عضو کوچک همانند شصت دست، کار چند وزارتخانه را انجام می‌دهد که اگر این امور با کارشناسی و تخصص همراه شود، فایده و استفاده مطلوب را خواهد داشت؛ اخذ این مدارک تحصیلی بدون داشتن تخصص و مهارت، هیچ فایده‌ای جز هدر دادن عمر نخواهد داشت.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور در ادامه به برخی از معضلات نظام آموزشی نیز اشاره کرد و گفت: برگزاری برخی سمینارها با هزینه‌های گزاف، خودباختگی و بی‌هویتی جوانان، تعطیلی بی‌دلیل فصل تابستان جهت علم‌آموزی، که در همین سه‌ماهه حدود 18 میلیون فرهنگی از جمله دانشجویان، دانش‌آموزان و فرهنگیان بیکار هستند و این خسارت عظیمی را به بدنه نظام آموزشی وارد خواهد کرد.

وی درباره تحول در نظام آموزشی نیز بیان داشت: نظام آموزشی نیازمند تحول در زمینه بارور شدن علم در کنار تخصص و مهارت است و برای رسیدن به این تحول نیازمند حضور چند فرد جسور هستیم وگرنه با متانت و حضور افراد متین نظام آموزشی دچار تحول نخواهد شد.

قرائتی در پایان چند توصیه کاربردی نیز به دانشجویان داشت و افزود: سعی کنید از همه علوم چه دانشگاهی چه حوزوی بهره ببرید ولی به این علوم قانع نباشید و از علوم شرق و غرب استفاده کنید؛ آنچه مذمت شده است، غرب‌زدگی است که باعث بی‌هویتی و پوکی شخصیت جوان خواهد شد چنان‌که در علم، اسلام 1200 سال جلوتر از غرب است.

 

انتهای پیام/م

 

مشکل اصلی نظام آموزشی، علم‌آموزی بدون مهارت است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.