معاون امور استان‌های صدا و سیما گفت: 70 شبكه رادیویی و تلویزیونی در كشور، ظرفیت خوبی برای برگزاری برنامه‌های نكوداشت چهلمین سالگرد انقلاب هستند.

تلاش رسانه ای برای نكوداشت چهلمین سالگرد انقلاببه گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی رسانه ملی؛ دكتر علی دارابی در جلسه شورای سیاست‌گذاری چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی كه با حضور همه اعضا برگزار شد، گفت: این تصمیم از پاییز سال گذشته در معاونت امور استان‌های رسانه ملی گرفته شد كه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی با شكوه هرچه تمام‌تر برگزار شود.

وی افزود: شبكه‌های معاند فارسی‌زبان مستندهای مختلفی در تمجید از دوران شاه ساخته‌اند تا رژیم پهلوی را تطهیر و علاوه بر این، خدمات آن زمان را برجسته‌ كنند كه نشان‌دهنده سناریویی قوی برای این كار بود.

وی با اشاره به فعالیت 70 شبكه رادیویی و تلویزیونی در قالب مراكز استانی صدا و سیما و همچنین شبكه شما، عنوان كرد: ستاد نكوداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در این معاونت تشكیل شده و همكارانم در حال پیگیری برنامه ها هستند.

دارابی با بیان اینكه در همه مراكز استانی هم ستاد مشابهی شكل گرفته است، افزود: ائمه جمعه، استانداران و دیگر مسئولان استانی در جلسات این ستادها شركت می‌كنند و می‌توان گفت مراكز استانی در این زمینه بسیار پیشتاز هستند.

معاون امور استان‌های صدا و سیما با اشاره به زمان‌بندی طرح یعنی از فجر 96 تا فجر 97 خاطرنشان كرد: همایش‌های مختلف از جمله تجلیل از پیشگامان انقلاب اسلامی در هر استان، تولید سریال و فیلم تلویزیونی در مورد چهره‌های انقلابی، مستند كارنامه انقلاب و مواردی از این دست، جزو فعالیت‌های ستاد نكوداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است.

رئیس سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس نیز در این نشست، با اشاره به اهمیت این نكوداشت و قدردانی از معاونت امور استان‌ها گفت: باید پیش از هر اقدامی دغدغه‌های جوانان، شبهه ها و پرسش های آنها نسبت به هر موضوعی در خصوص انقلاب جمع آوری و به آنها پاسخ داده شود.

دكتر علی‌اصغر جعفری افزود: با تولید برنامه های شاخص و جریان سازی همچون مستندهای فاخر، معرفی آثار و كتاب های انقلابی، می توان به تبیین و مقایسه تطبیقی انقلاب اسلامی با سایر انقلاب ها پرداخت.

حجت الاسلام محمدرضا زائری نیز در این نشست با اشاره به اهمیت این موضوع گفت: لازم است پیوست فضای مجازی برای ستاد نكوداشت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی طراحی و اجرایی شود و از شبكه‌های اجتماعی بهره ببریم.

زائری با بیان اینكه در طول یك سال آینده باید با افراد شاخص و برجسته مصاحبه‌هایی داشته باشیم، گفت: اگر قرار است كاری كنیم كه روح شهدا شاد شود و نسل آینده جوابشان را بگیرند، نیازمند جسارت در كارهای فرهنگی و رسانه‌ای هستیم تا بتوانیم همه 80 میلیون جمعیت حاضر در كشور را مخاطب قرار دهیم.

این فعال فرهنگی تصریح كرد: مخاطبان جدید، نیازمند تیم برنامه‌سازی جدید هم هستند. باید بر اساس رهنمودهای اخیر رهبر معظم انقلاب، صدای مخالفان را هم شنید و مسائل و دغدغه‌های آنها را گوش داد. استفاده از ظرفیت آموزش و پرورش هم بسیار مهم و ضروری است.

زائری با بیان اینكه افراد توانمند، خوش‌فكر و كاربلد در بدنه سازمان صدا و سیما حضور دارند گفت: فقط كافی است گاهی چارچوب‌ها را اندكی تغییر داد و از كار سفارشی پرهیز كرد زیرا نسل امروز از ادبیات كلیشه‌ای و سفارشی اكراه دارد.

وی خاطرنشان كرد: پیرایش چهره پهلوی یكی از چالش‌های جدید پیش روی نسل جوان است و دشمن، تبلیغات فراوانی در این زمینه دارد. بنابراین باید خطی كه سعی دارد چهره روحانیت و نیروهای انقلابی را مخدوش كند، شناسایی و آن را با گفتن واقعیت‌ها خنثی كرد.

مجتبی توانگر دیگر عضو این شورا هم با بیان اینكه نیازمند شكل‌گیری كارگروه‌های تخصصی در قالب ستاد نكوداشت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی هستیم، گفت: هر استان دارای ظرفیت‌های ویژه‌ای است كه در ارتباط با انقلاب اسلامی هستند و باید از این پتانسیل‌ها استفاده كرد.

وی ادامه داد: استفاده از فضاهای مجازی در ستاد نكوداشت هم ضروری است و می‌تواند نسل امروز را جذب كند.

حسن ملكی مشاور معاون سیما نیز در این نشست با اشاره به اثرگذاری رسانه‌ملی در سطح جامعه خاطرنشان كرد: امروز در خارج از مرزها اقدامات زیادی به ویژه در حوزه مستند برای تطهیر چهره مقامات رژیم سابق صورت می‌گیرد و تمام محتوای تهیه شده در فضاهای مجازی هم منتشر شده است كه هدف عمده آنها، ایجاد حس حسرت نسبت به دوران گذشته است.

وی تصریح كرد: اقتدارسازی برای رژیم شاه از دیگر اهداف دشمنان در كنار شبهه‌آفرینی در مورد انقلاب اسلامی است و لازم است كاری در این زمینه و برای خنثی كردن نقشه‌های دشمنان صورت بگیرد.

مشاور معاون سیما ادامه داد: مشكلات اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و ... در كشور وجود دارند و نباید در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی، یكسره از خوبی‌ها گفت. بیان واقعیت‌ها باورپذیرتر و مستدل‌تر است و موجب اعتماد عمومی می‌شود.

وی تصریح كرد: در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب می‌توان روحیه پرسشگری را در بین مردم تقویت و از این طریق امید را در جامعه تزریق كرد.

شهرام گیل آبادی، دیگر عضو این شورا استفاده از همه ظرفیت های رسانه ای سازمان صدا و سیما را خواستار شد و گفت: رادیو در این زمینه ظرفیت های بسیار خوبی دارد كه می توان با استفاده از آن برنامه های جذابی را تهیه و تولید كرد.

حجت‌الاسلام علی سرلك هم در جلسه، عنوان كرد: خودانتقادی علامت حیات و بلوغ است و جذابیت دارد و یك مجموعه را از ركود نجات می‌دهد.

حجت‌الاسلام سرلك با بیان اینكه می‌توان با هویت تبیینی انقلاب و با اتكا به ظرفیت صدا و سیما، جسارت‌ها را بیشتر كرد و به مسائلی كه در اجتماع وجود دارند پرداخت، خاطرنشان كرد: در بسیاری فعالیت‌ها گویی متولدان دهه‌های 70 و 80 را اصلا به عنوان مخاطب حساب نمی‌كنیم و به آنها توجهی نداریم. تغییر نگرش ترویجی در مورد انقلاب امری ضروری در شرایط كنونی است زیرا نه مفید و نه لازم است و نه نتیجه‌بخش اما خودانتقادی می‌تواند موجب اعتماد شود.

دكتر مریم جلالی دیگر عضو شورا هم در این جلسه با اشاره به لزوم در نظر گرفتن چند گزاره مختلف برای نكوداشت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی، گفت: بینش جامعه را نمی‌توان در رسانه ملی تغییر داد و سطح عملكرد رسانه، تغییر رفتارها و نگرش‌هاست.

وی افزود: باید چارچوب خاصی برای نكوداشت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی تدوین كرد و یافتن این تِم، می‌تواند عزت ملی، غیرت ایرانی یا مسائلی مانند این باشد كه همه اقشار را در بر گیرد.

جواد شیخ‌اكبری دیگر عضو شورا هم طی سخنانی با بیان اینكه مردمی بودن، مهمترین وجه انقلاب اسلامی است، گفت: با این حال به این مسئله توجه زیادی در طول سال نمی‌شود.

وی تصریح كرد: ساختارهای برنامه‌سازی باید متناسب با محورهای تدوین شده باشند؛ وگرنه تاثیرگذاری لازم را نخواهند داشت. روایت انقلاب اسلامی و كاركردهای آن با تكیه بر اصل صداقت ضروری است.

شیخ‌اكبری با بیان اینكه اكنون در مرحله نظام‌سازی هستیم و هنوز دولت و جامعه اسلامی محقق نشده است، عنوان كرد: باید زمینه‌ها و الزامات رسیدن به هر یك از این مراحل را به دقت بررسی كرد.

گفتنی است؛ دكتر علی‌اصغر جعفری، حجت الاسلام محمدرضا زائری، حجت الاسلام علی سرلك، دكتر شهرام گیل آبادی، دكتر مریم جلالی، سیدعباس فاطمی، دكتر ابراهیم اسفندیاری، سیدسلیم غفوری، جواد شیخ‌اكبری، مجید علیزاده، محمدصادق پهلوان زاده، مجتبی توانگر، سیدفضل الله شریعت پناهی، محمدمهدی یادگاری، حمیدرضا زندی، وحید كمالی و امیر قمیشی اعضای شورای سیاست گذاری ستاد نكوداشت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی هستند.

 

انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار