قدیم ترها فصل برداشت های یاقوت های سفید از دل خاک که می رسید همدانی ها یک دل سیر، سیر بر سر سفره هایشان بود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ استان همدان از نقاط مستعد کشت سیر و از عمده تولیدکنندگان این محصول در کشور است، این محصول که از منابع درآمدزا در منطقه به شمار می‌آید، در بین مصرف‌کنندگان شهرت خاصی داشته به گونه ای که بخش اعظمی از سهم تولید سیر کشور را به خود اختصاص داده است.

همدان در تولید سیر در مقابل استان هایی که زمین‌های حاصلخیز، بارندگی و موقعیت جغرافیایی برتر کشاورزی دارند، اما رتبه اول تولید کمی و کیفی این محصول را از نوع خشک در کشور به خود اختصاص داده است.

حال سیرکاران همدانی خوب نیست/ سیر همدان اسیر سیرهای فرنگی

در این گزارش ضمن بررسی حال سیر همدان با جمعی از مردم، مسئولان و سیرکاران همدانی در خصوص دغدغه ها و مشکلات این محصول مصاحبه کرده ایم که در ادامه می آید.

خانم رضایی منش که از تهران میهمان استان ماست، در خصوص خاصیت سیر همدان گفت: سیر همدان تند و مرغوب و بسیار پر ارزش و سرشار از خاصیت و فایده است که عطروطعم بی‌نظیری دارد که در جهان مانند ندارد.

آقای فراهانی هم که از رامسر به همدان آمده و در حال خرید سیر است، در خصوص مرغوبیت سیر همدان می گوید: سیر همدان واقعا تعریف دارد و بسیار ماندگار است و نمونه آن در هیچ استانی از کشور یافت نمی شود.

حال سیرکاران همدانی خوب نیست/ سیر همدان اسیر سیرهای فرنگی

آقای علیزاده هم که چند سالی است سیر می فروشد از رونق آن می گوید: ما مشتری های زیادی از استان ها و حتی کشورهای مختلف داریم و خوشبختانه کیفیت سیر آنقدر خوب است که مشتری ما با خرید مشتری دائمی می شود.

سیر همدان بیش از یک میلیون دلار ارزآوری داشته است

رییس تنظیم بازار جهاد کشاورزی استان همدان در گفتگویی اظهار داشت: مهم‌ترین مشکلات سیر کاران خرد بودن، تولید به روش سنتی و نبود واحدهای فراوری و بسته‌بندی برای این محصول است.

حال سیرکاران همدانی خوب نیست/ سیر همدان اسیر سیرهای فرنگی

نجفیان ادامه داد: هزینه تولید بالا و مشکل بازار فروش با افت قیمتها نیز از دیگر مشکلات سیر کاران است.

وی افزود: در سال گذشته 1078 تن سیر استان به کشورهای مختلف جهان صادر شد که افزون بر یک میلیون و 250 هزار دلار ارزآوری داشته است.

نجفیان اضافه کرد: روسیه، آمریکا، استرالیا، ترکیه، عراق و امارات مقصدهای سیر صادراتی همدان هستند.

سیر استان همدان برند زیبنده در دنیا

مدیر جهاد کشاورزی بهار نیز اظهار داشت: ۶۷۷ هکتار از اراضی این شهرستان زیر کشت سیر است که برداشت آن از ماه از اواخر تیرماه آغازشده است و تا اواخر مرداد ادامه خواهد داشت.

هوشنگ کرمی افزود: با توجه به کیفیت سیر استان همدان و طعمی که دارد، هم برای استان و هم برای کشورهای خارجی شناخته شده و برند است.

وی ابراز داشت: در این شهرستان برداشت سیر به دو روش سنتی و مکانیزه انجام می‌شود که با توجه به کاهش هزینه‌های تولید و صرف زمان کمتر روش مکانیزه روشی مناسب و قابل‌قبول است که امیدواریم روزی همه کشاورزان به این نوع روش روی آوردند.

کرمی با اشاره به اینکه میزان صادرات سیر استان در سه سال گذشته روند صعودی داشته است، اضافه کرد: سیر سفید به‌عنوان سیر باکیفیت و اصل آن‌هم با طعم و بوی خاص خود در تولید بالا به کشورهای دیگر صادر می‌شود.

اما این روزها حال و روزسیر استان همدان به دلیل وضعیت بازار خیلی خوب نیست، سایه سنگین دلالان جای کشاورز و دلال را عوض کرده است، این روزها با ورود سیرهای خارجی دیگر رمق برای سیرکاران نمانده است.

یک سیرکار همدانی در خصوص کیفیت سیر همدان افزود: با توجه به کیفیت بالای این محصول قسمت عمده‌ای از این محصول تولیدی علاوه بر تأمین نیاز داخلی به خارج از کشور صادر می‌شود.

حال سیرکاران همدانی خوب نیست/ سیر همدان اسیر سیرهای فرنگی

اسدی به مشکلات پیش رو اشاره کرد و افزود: وجود سیر خاجی بازار ما را کساد کرده در گرما کار می کنیم و با زحمات زیاد ولی سودش به جیب دلالان می رود.

سیرهای خارجی در بازار مجوز ندارند

رییس تنظیم بازار جهاد کشاورزی استان همدان در خصوص ورود سیرهای چینی در بازار تصریح کرد: تصور بنده این است که از مبادی دارای مجوز وارد نشده است.

نجفیان افزود: افزایش صد در صدی واردات سیر، مکانیزه شدن کاشت و برداشت، ایجاد فرآوری مناسب این محصول، حمایت دولت از سیرکاران و بهره گیری از بذرهای اصلاح شده می تواند چالشهای فرآوری این محصول را از بین ببرد.

خالی از لطف نیست که بدانیم محصول سیر استان همدان که گاه ظرفیت تولیدش در بالاترین مقدار به 15 تن در سال می‌رسد و عواملی طبیعی و غیرطبیعی به مانند خشکسالی و کم‌آبی، بذر و کود نامرغوب و عدم تمایل برخی از کشاورزان و تولیدکنندگان سیر کار، در کاهش و افزایش تولید و قیمت این محصول مؤثر و حائز اهمیت است.

حال سیرکاران همدانی خوب نیست/ سیر همدان اسیر سیرهای فرنگی

در کنار همه این‌ها تا زمانی که نبود تولید مکانیزه، فقدان انبار و سردخانه فنی برای نگهداری این محصول، نبود بنگاه‌های فعال اقتصادی برای عرضه و صادرات محصول سیر همدان حداقل در بازارهای غرب آسیا موجب شده تا این گیاه پرخاصیت و سرشار از فایده که دارای کیفیت و مرغوبیت و کمیتی بی‌نظیر در سطح جهان را دارا است همچنان در انزوا باشد.

 انتهای پیام/ د

سیر استان همدان اسیر نبود برنامه مدون

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار