رئیس سازمان امور عشایر با اشاره به اجرای برنامه ساماندهی به کوچ عشایر و لزوم خروج از تک محصولی بودن عشایر از اختصاص تسهیلات ویژه به این امر خبر داد.

عشایر باید از تک محصولی خارج شودبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه خبر،کرمعلی قندالی رئیس سازمان امور عشایر با بیان اینکه 5/1 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی صرفاً برای تولید و اشتغال پایدار مناطق روستایی و عشایر اختصاص داده شده است گفت:در مرحله اولیه اجرای این طرح 330 میلیارد تومان در اختیار ما قرار گرفته که در حال توزیع آن بین استان ها هستیم تا صرف اشتغال زایی در زمینه های مختلفی همچون گردشگری، تولید گیاهان دارویی و... شود.

وی افزود:تشکلها و عشایر به صورت انفرادی می توانند از این تسهیلات استفاده کنند و ظرف یکی دو ماه آینده این تسهیلات در مرحله پرداخت قرار خواهد گرفت.

رئیس سازمان امور عشایر بیان داشت : سازمان مدیریت بحران، تسهیلات با سود 4 درصد و بازپرداخت 5 ساله وبا ضمانت زنجیره ای به عشایر می دهد. یکی از مهمترین دغدغه های سازمان  و عشایر برای دریافت تسهیلات ضمانت بود که این امر با طرح ضمانت زنجیره ای مرتفع شد. همچنین ظرف دو سال گذشته 250 میلیارد تومان اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای این امرمصوب و اختصاص داده شده است.

وی با اشاره به جزئیات طرح ساماندهی عشایر گفت: در این طرح عمده دغدغه ما ایجاد امکانات رفاهی و بستری مناسب برای تولید است. همچنین ایجاد خطوط ارتباطی و حفاظت و مرمت راه های عشایری، تامین آب عشایر  برای جمعیت آنها و دام هایشان از طریق اصلاح منابع آبی مثل احداث قنات و چاه یا از طریق سیار و با استفاده از تانکرها، جایگزینی سوخت فسیلی با حمل کپسول گاز و نیز تامین و تحویل کالاهای مورد نیاز عشایر مورد نظر است که در حال انجام است.

رئیس سازمان امور عشایر بزرگترین تهدید عشایر را وابستگی آنها به دام و تک محصولی دانست و افزود: اگر عشایر تک محصول بمانند، در آینده با مشکل روبرو خواهند شد به همین دلیل ما در زمینه های متنوع مثل طرح گردشگری، زنجیره تولید گیاهان دارویی، تولید شیر و گوشت و ... برنامه ریزی کرده ایم.

 قندالی در زمینه تجهیز منابع تولید و اشتغال گفت: طی قانونی بند ب تبصره 52 قانون الحاق 2، تولید گوشت قرمز به عنوان یک طرح محوری و دائمی مدنظر قرار گرفت و طی آن سالانه 200 میلیارد تومان برای اجرای این طرح از محل صندوق توسعه ملی از طریق بانک های عامل در اختیار عشایر قرار می گیرد.

تاثیر توسعه گردشگری بر افزایش درآمد عشایر 


رئیس سازمان امور عشایر با اشاره به این که عمده فعالیت سازمان عشایر در این زمینه در سه محور است افزود:مرحله قبل از تولید که مدیریت گله با روش اصلاح نژاد در آن مطرح است، مرحله حین تولید که اصلاح تغذیه و استفاده از روش های علمی برای پروار کردن دام را در برمی گیرد. مرحله سوم، بعد از تولید است که فرآوری و بسته بندی محصولات را شامل می شود. این امر تاکنون در چند استان اجرایی شده که امیدواریم تا پایان سال 96 آن را به صورت گسترده در کل کشور اجرا کنیم.


 قندالی در ادامه بیان داشت: جمعیت عشایر طی سه دوره سرشماری سال های 66، 77 و87 تقریبا تغییری نکرده است و در سال 87 جمعیت عشایر 1 میلیون 200 هزار نفر بوده است.

وی با اشاره به  بیمه  جمعیت عشایر در دو بخش گفت: بخش اول، بیمه تامین اجتماعی عشایر است که در این حوزه حدود 60 هزار خانوار عشایر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفته اند و سعی بر این است که در پایان برنامه ششم توسعه 120 هزار خانوار تحت پوشش قرار گیرند. بخش دوم در زمینه بیمه دام است که اگر مشکلاتی مثل تامین منابع از طرف دولت و پرداخت به موقع خسارت ها برطرف شود سازمان عشایری مشکلی در این زمینه نخواهد داشت.

رئیس سازمان امور عشایر درباره توسعه گردشگری و تاثیر آن بر زندگی عشایر گفت: این مورد از دو لحاظ مهم است یکی تاثیری که بر افزایش درآمد عشایر دارد و دیگری تبادلات فرهنگی که از این طریق صورت می گیرد. همچنین  برای توسعه دادن گیاهان دارویی و صنایع دستی نیز نیازمند بخش گردشگری هستیم که یکی از برنامه های مهم  سازمان عشایر تحقق  این امر است.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.