در حاشیه نشست بریکس صورت گرفت؛

تاکید پوتین و مودی بر تقویت همکاری‌های راهبردی روسیه و هند

رئیس‌جمهور روسیه و نخست‌وزیر هند در دیداری بر تقویت همکاری‌های راهبردی بین دو کشور تاکید کردند.

تاکید روسای جمهور روسیه و چین بر تقویت همکاری‌های راهبردی در حاشیه نشست برکسیتبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از هندوستان‌تایمز، «نارندرا مودی»، نخست‌وزیر هند، دوشنبه (13 شهریور) در حاشیه نشست «بریکس» با «ولادیمیر پوتین» ،رئیس‌جمهور روسیه، و «میشل تمر»، رئیس‌جمهور برزیل، جلسات دوجانبه‌ای داشت که موضوع اصلی آنها تجارت و سرمایه‌گذاری بود.

به گفته مقامات هندی مودی و پوتین درباره جنبه‌های مختلف روابط دوجانبه با یکدیگر بحث کردند و تجارت و سرمایه‌گذاری از مسائل مهمی بودند که این دو مقام عالی‌رتبه بر آن تمرکز کردند. آنها همچنین درباره همکاری در بخش‌های نفت و گاز طبیعی گفتگو کردند.

سخنگوی وزارت خارجه هند در یک پست توییتری با قرار دادن عکس دیدار مودی و پوتین در صفحه خود زیر آن نوشت: «ادامه همکاری‌های راهبردی ویژه و ممتاز». این مقام هندی در مصاحبه با رسانه‌های هند اعلام کرد پوتین و مودی یک گفتگوی طولانی درباره جنبه‌های مختلف روابط دوطرفه داشتند.

مودی و پوتین در ماه ژوئن (سه ماه پیش) در سن پترزبورگ در نشست سالانه هند-روسیه دیدار کردند. این دو مقام کمی بعد و در همان ماه در آستانه در جلسه سازمان همکاری شانگهای شرکت کردند و هند به عنوان یکی از اعضای دائم این سازمان معرفی شد. در جلسه سن پترزبورگ دو طرف توافقی را برای ساخت واحدهای 5 و6 نیروگاه هسته‌ای «کودانکولام» در ایالت «تامیل‌نادو» هند امضا کردند و تصمیم گرفتند همکاری دفاعی‌شان را در جهت جدیدی پیش ببرند.

با اینکه تمرکز اصلی بر ملاقات مودی با «شی جین پینگ»، رئیس‌جمهور چین، در روز سه‌شنبه است، دیدار او با پوتین در زمان برگزاری بریکس صورت می‌گیرد بسیار حائز اهمیت است. البته این جلسه از جهت دیگری هم مهم است: حفظ کردن روند پیشرفت روابط دوجانبه.

حمایت روسیه از هند بسیار اهمیت دارد و باعث شد این کشور با غلبه بر چین نام تعدادی از گروه‌های تروریستی را در بیانیه روز دوشنبه وارد کند.

شی جین پینگ نیز عصر یکشنبه با پوتین دیدار کرد و دو طرف توافق کردند به طور مناسب با جدیدترین آزمایش هسته‌ای کره شمالی برخورد کنند. بنابر گزارش خبرگزاری شینهوا، پوتین در این دیدار گفت بسیار مهم است که چین و روسیه همکاری راهبردی‌شان را تقویت کنند و ارتباط و همکاری خود در مسائل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی را افزایش دهند.

پوتین همچنین افزود روسیه برای همکاری‌های نزدیک‌تر در بخش‌های سرمایه‌گذاری، انرژی، کشاورزی، زیرساختی، هوافضا و هواپیمایی با چین آماده همکاری است.

انتهای پیام/

پوتین و مودی بر تقویت همکاری‌های راهبردی روسیه و هند تاکید کردند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار