معاون بهره‌برداری آب و فاضلاب روستایی استان یزد گفت: متأسفانه متوسط بارندگی‌های یزد از 60 میلی‌لیتر به 45 میلی‌متر رسیده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛  سید هادی موسوی معاون بهره‌برداری آب و فاضلاب روستایی استان گفت: 333 روستا استان آب‌رسانی سیار می‌شود که بیشتر این روستاها مربوط به شهرستان تفت است.

موسوی افزود: با توجه به خشکسالی‌هایی که در دهه اخیر اتفاق افتاده و متأسفانه متوسط بارندگی‌های ما از 60 میلی‌لیتر به 45 میلی‌تر رسیده مسئله تأمین آب نیز به مشکل جدی تبدیل شده است.

وی ادامه داد: این مسئله بیشتر به مناطقی مثل تفت و مهریز که مناطق خشک‌نشین هستند، مربوط می‌شود در آخر هفته جمعیت غیردائم که وارد این مناطق می‌شوند حدود دو برابر جمعیت ثابت هستند، لذا برای تأمین آب این‌ها دچار مشکلات زیادی می‌شویم.

سید هادی موسوی اظهار داشت: تعریف مجتمع‌ها، تأمین آب از منابع آبی پایدار و همچنین تأمین آب بصورت موقت از طریق تانکرهای انتقال آب سیار، از جمله راهکارهایی است که شرکت آب و فاضلاب روستایی برای حل این مشکل در نظر گرفته است.

وی در رابطه با تعداد روستاهایی که آب آن‌ها از طریق آب‌رسانی سیار تأمین می‌شود، گفت: کل روستاهای تحت پوشش ما 1194 روستا است که از این تعداد، 333 روستا را آب‌رسانی سیار می‌کنیم که بیشتر این روستاها هم مربوط به شهرستان تفت است.

به‌طوری‌که شهرستان تفت 300 تا روستا دارد و ما 200 تا روستا این شهرستان را آب‌رسانی سیار می‌کنیم کل جمعیت تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب روستایی270 هزار نفر است که آب تقریبا 70 هزار نفر آن‌ها را از طریق آب‌رسانی سیار تأمین می‌کنیم.

معاون بهره‌برداری آب و فاضلاب روستایی استان گفت: زمان اوج مصرف آب، تابسان است مصرف آب ازسوی مردم در تابستان دو الی سه برابر افزایش می‌یابد.به همین جهت حتی در برخی از روستاها که آب لوله‌کشی هم وجود دارد، در تابستان آب جیره‌بندی می‌شود و در ساعات و روزهایی آب آن‌ها قطع می‌شود.

وی با اشاره به هزینه زیاد آب‌رسانی سیار اظهار داشت: ما در زمان اوج مصرف آب که تیرماه است تقریبا حدود هزار متر مکعب آب از طریق آب‌رسانی سیار منتقل می‌کنیم هزینه‌ای که ما برای آب‌رسانی سیار می‌کنیم بسیار زیاد است به‌طوری‌که به طور متوسط به ازای هر متر معکب آب، بسته به منطقه‌ای که آب به آنجا منتقل می‌شود بین 10 تا 15 هزار تومان هزینه دارد.

موسوی در رابطه با راه‌حل معضل کم‌آبی گفت: برای حل این معضل یک بخش مربوط می‌شود به خود مردم که خودشان با صرفه‌جویی و مصرف بهینه، ما را در حل معضل کم‌آبی یاری کنند یکی از دلایلی که موجب شده مردم قدردان آب نباشند و در مصرف آب آنگونه که باید صرفوجویی صورت نگیرد به قیمت آب مربوط می‌شود قیمت آب بسیار پایین است البته طبق مصوبه‌ای که قرار است دولت به مجلس ارائه دهد، قیمت آب افزایش پیدا می‌کند که با افزایش قیمت آب، امیدواریم در مصرف آب صرفه‌جویی صورت بگیرد.

وی در پایان اظهار داشت: از مردم می‌خواهیم با توجه به شرایط اقلیمی استان یزد و با توجه به مخاطراتی که وجود دارد در مصرف آب صرفه‌جویی کنند و با مصرف بهینه آب، شرایطی را فراهم کنند که آیندگان هم بتوانند از آب بهره‌مند شوند.

موسوی افزود: قراراست تا پایان امسال 6 مجتمع آب رسانی برای 70 روستا باجمعیتی بیش از40هزار نفر احداث شود.

انتهای پیام/ ی

خشکسالی درروستاهای یزد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.