قبرستان های تاریخی قشم برای ثبت در فهرست آثار ملی مُستند نگاری شدند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بندرعباس ،سید محمد امین جعفری حسینی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم گفت: در این طرح 40 قبر تاریخی مربوط به دوره های صفویه و قاجاریه مستندنگاری شد.
وی افزود: 12 پرونده برای ثبت ملی این آثار تدوین شده است.
جعفری حسینی گفت:این مُستندنگاری تطبیقی در قبرستان های تاریخی روستاهای زینبی، گُربدان، تُم سنیتی و تولا اجراشده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم افزود:کتیبه های قبرستان های دوره اسلامی نیز بازخوانی شده و با مشاهده و ثبت آیه های قرآنی، نمونه های زیادی از اشعار شاعران مشهور کشور نیز در پرونده اصلی ارجاع به سازمان میراث فرهنگی ثبت و درج شده اند.
سید محمد امین جعفری حسینی گفت:با ثبت بسیاری از این آثار تاریخی و سنگ های کتیبه دار در فهرست آثار ملی، قبرستان های قشم نیز در زمره جاذبه های مهم گردشگری تاریخی این منطقه قرار می گیرند.
وی افزود:پیش از این گور پشته های دوران اشکانی و ساسانی به دلیل دارا بودن ویژگی های بارزتری برای ثبت در فهرست آثار ملی مُستند نگاری شده اند.
جزیره قشم بیش از 100 قبرستان تاریخی دارد.
جزیره قشم با هزار و 500 کیلومتر مربع وسعت جاذبه های تاریخی و گردشگری زیادی دارد.
طولانی ترین غار نمکی جهان، جنگل دریایی حرا، خلیج دلفین های هنگام، تنگه و دره چاهکوه، قلعه پرتغالی ها، دره ستاره ها، جزایر ناز، سایت تخم گذاری لاک پشت های پوزه عقابی، بادگیرها و چاه های تلا در لافت از مهمترین جاذبه های جزیره قشم است.

انتهای پیام/ز

مُستندنگاری قبرستان های تاریخی قشم برای ثبت در فهرست آثار ملی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.