یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی به مساحت عرصه 743 هکتاراست.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛  فاطمه دانش یزدی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان یزد گفت: بوم گردی یا اکوتوریسم یعنی احترام به گذشته و حال حاضر مردمانی که از سال ها قبل در یک زیست بوم خاص زندگی می کردند.

دانش یزدی  افزود: بوم گردی، واژه پیچیده و غریبی نیست، بلکه رفتن و بودن در طبیعت و عشق ورزیدن به آن است سفری است مسئولانه که موجب رشد و پایداری زیست بوم، فرهنگ و کیفیت زندگی ساکنین منطقه گردشگری خاصی می شود.

افزایش اقامتگاه بوم گردی در استان یزد+تصویر

وی در توضیح اقامتگاه های بومگردی استان گفت: اقامتگاه های بومگردی استان در سطح بافت های تاریخی شهرستان های یزد، اردکان، میبد و به ویژه ابرکوه و چند روستای استان مستقر می باشند و هریک از این اقامتگاه های بومگردی خدمات خاصی را ارائه می دهند.

افزایش اقامتگاه بوم گردی در استان یزد+تصویر

مدیر کل میراث فرهنگی استان یزد  هدف از ایجاد این اقامتگاه های بومگردی ترویج آداب و رسوم سنتی ، احیای بافت های تاریخی و خانه های قدیمی جهت اسکان گردشگران عنوان کرد وگفت: این هدف در اقامتگاه بومگردی ستاره شهرستان یزد به خوبی رعایت شده است.

افزایش اقامتگاه بوم گردی در استان یزد+تصویر

وی افزود: تعداد ۵۱خانه بوم گردی در یزد وجود دارد که در کشور رقم قابل توجهی است و تا پایان سال جاری ۲۵ اقامتگاه بوم گردی دیگر به این تعداد اضافه خواهد شد.

گفتنی است: بومگردی ستاره دارای 18 اتاق 4 نفره می باشد و هم اکنون آماده ارائه خدمات به مسافران و گردشگران شهر جهانی یزد است.

فاطمی  کارشناس میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان یزد نیز با اشاره به اینکه خانه های بوم گردی تجربه ی زندگی بومی را برای توریست ها فراهم می کنند افزود: اقامتگاه های بوم گردی در کنار اینکه اقامت به گردشگران می دهند یک جاذبه ی گردشگری نیز هستند.

افزایش اقامتگاه بوم گردی در استان یزد+تصویر

فاطمی گفت: هدف اصلی از ایجاد خانه های بوم گردی که در دنیا نیز مرسوم است، تبادلات فرهنگی است تا آن کشور بتواند فرهنگ و آداب و رسوم خود را به درستی معرفی کند.

افزایش اقامتگاه بوم گردی در استان یزد+تصویر

استان یزد در کنار استانهای فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران مقصد اول گردشگران خارجی و اروپایی بوده به گونه ای که استقبال گردشگران خارجی از این شهر تا پنج برابر افزایش داشته و همین امر گردشگری را محور توسعه استان قرار داده است.

این استان 2270 هکتار بافت تاریخی دارد و شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی به مساحت عرصه 743 هکتار و مساحت حریم پنج هزار هکتار است.

یزد با عناوینی همچون شهر بادگیرها، شهر کار و کاریز و کاهگل، دارالعباده، دارالعلم و دارالعمل، حسینیه ایران، شهر دوچرخه ها، شیرینی، شهر قنات و قنوت و قناعت و شهر آتش و آفتاب شناخته می شود.

افزایش اقامتگاه بوم گردی در استان یزد+تصویر

لارم به ذکر است روز یکشنبه 18 تیرماه 1396 شهر تاریخی یزد به عنوان نخستین شهر تاریخی زنده دنیا در چهل و یکمین اجلاس کمیته میرات جهانی یونسکو به ثبت رسید.

انتهای پیام/ ی

اقامتگاه های بومگردی ترویج آداب و رسوم سنتی

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.