معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با اشاره به اهمیت موسیقی عاشیقی، بر ضرورت ثبت ملی شدن آن تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛علی محرمی معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در دومین همایش شعر و موسیقی قره داغ، گفت: برگزاری برنامه های فرهنگی و هنری با فراغ خاطر در نقطه صفر مرزی نشانگر امنیت حاکم در سراسر ایران عزیز است و این امنیت مرهون شهدای بزرگواری است که چه در دوران دفاع مقدس و چه اکنون همچون شهید حججی از سر و جان خود می گذرند تا ما با امنیت کامل زندگی کنیم.

وی تاکید کرد: اگر مدافعان حرم نبودند ایران اسلامی نیز از گزند تروریست ها در امان نمی‌ماند چنانکه در کشورهای همسایه ما ناامنی و بی ثباتی حاکم است.

معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در ادامه با اشاره به نقش تاثیرگذار اصحاب رسانه در منطقه‌ی ارسباران، تصریح کرد: خبرنگاران و اصحاب رسانه در این منطقه با پوشش خبری تمام برنامه‌ها و رویدادهای فرهنگی و هنری نقش تاثیرگذاری در تبیین ظرفیت‌ها و توانمندی‌های منطقه ایفا می‌کنند و نقش مهمی در شناساندن منطقه قره داغ به گردشگران دارند.

محرمی تاکید کرد: موسیقی عاشیقی که خاستگاه اصلی آن نیز منطقه‌ی هنرخیز ارسباران است باید ثبت ملی شود.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم در حوزه اقتصادی، گردشگری، سیاسی و سایر حوزه‌ها به ثبات پایدار برسیم نیاز به تقویت حوزه فرهنگ و هنر داریم و لازم است تا داشته‌ها و ظرفیت‌های فرهنگی و هنری خود را معرفی کنیم.

محرمی تأکید کرد: منطقه ارسباران در عرصه موسیقی عاشیقی اساتیدی را در دامان خود پرورش داده که در سطح کشور و جهان حرفی برای گفتن دارند و این ظرفیت باید شناخته شده و معرفی گردد.

معاون فرهنگی و هنری اداره کل بهره‌گیری از ابزار هنر را بهترین شیوه برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در حوزه های مختلف عنوان کرد.

وی اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها تأکید کرده‌اند که اگر اثری قالب هنری به خود بگیرد یک اثر ماندگار خواهد بود و این جمله مقام معظم رهبری باید چراغ راه هنرمندان و اصحاب فرهنگ باشد.

وی تأکید کرد: منطقه ارسباران به لحاظ داشتن ظرفیت‌ و پتانسیل درزمینهٔ های مختلف فرهنگی و هنری زبانزد است و در این منطقه جشنواره‌هایی برگزار می‌شود که کم نظیر است و امسال با اجرای جشنواره‌های ملی همچون تئاتر کوتاه ارسباران، جشنواره سراسری عکس ارسباران، جشنواره موسیقی عاشقی، همایش شعر و موسیقی وجشنواره سراسری فیلم کوتاه روستایی و عشایری کلیبر به کانون جشنواره‌های فرهنگی و هنری استان تبدیل شده و این درحالی‌ است که این جشنواره‌ها توسط انجمن ها ی مربوطه برگزار می شود و وظیفه اداره کل تنها از بعد نظارتی است.

معاون فرهنگی وهنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه برگزاری جشنواره استانی شعر طنز در شهرستان هریس در دستور کار اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان قرار دارد، گفت: این جشنواره که سال آینده در شهرستان هریس برگزار می‌شود نیازمند حمایت و همراهی مسئولین، مردم و هنرمندان است.

محرمی در پایان خاطرنشان کرد: رویکرد دولت تدبیر و امید واسپاری امور فرهنگی و هنری به متخصصان این عرصه است که خوشبختانه به بهترین نحو در حال تحقق است.

امین امینیان فرماندار خداافرین نیز در این مراسم اظهار داشت: امیدواریم این همایش از سال‌های آتی به ‌عنوان جشنواره و در بهترین کیفیت در شهرستان خداآفرین برگزار شود.

وی افزود: دومین همایش شعر و موسیقی قره داغ با هدف صیانت از فرهنگ و هنر بومی و اصیل منطقه قره داغ (ارسباران)، گسترش زمینه‌های فرهنگی بین شهروندان، انتقال فرهنگی و ارتباط میان نسلی و همچنین ایجاد زمینه برای گرایش به‌سوی هنر و موسیقی اصیل منطقه برگزار شده است.

فرماندار شهرستان خداآفرین ایجاد بسترهای لازم برای نشاط اجتماعی و عمومی شهروندان را از دیگر اهداف برگزاری این همایش عنوان کرد و گفت: با برگزاری این‌گونه همایش‌ها سعی داریم تا ظرفیت‌های گردشگری خداآفرین و منطقه ارسباران را به گردشگران و مسافران بشناسانیم.

 

انتهای پیام/ش

موسیقی سنتی عاشیقی باید ثبت ملی شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار