مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان از مهلت یک ماهه شهرداری برای هرس کونوکارپوس خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، احمدرضا لاهیجان زاده، مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به مشکلات تنفسی که در سال های اخیر همزمان با نخستین باران های پائیزی در استان رخ می دهد، بیان داشت: با توجه به اینکه تاکنون گرده افشانی گیاهی به عنوان مهم ترین عامل مشکلات تنفسی معرفی شده، به شهرداری اهواز اعلام شده که پیش از آغاز باران ها و طی 1.5 ماه آینده درختان 'کونوکارپوس' سطح شهر را هرس کنند.
وی اذعان کرد: از اردیبهشت ماه امسال تاکنون ماهانه مکاتباتی با شهرداری اهواز و 8 منطقه زیر مجموعه آن شده و یک جلسه نیز برگزار شده اما هنوز اقدامی از سوی آن ها انجام نشده است.
لاهیجان زاده با اشاره به تاکید استاندار خوزستان برای هرس کردن این درختان پیش از فرا رسیدن پائیز گفت: دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز موضوع هرس درختان را در جلسه شورای سلامت استان در تیر ماه مطرح و به تصویب رسانده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان اظهار کرد: امسال تعداد کمی از درختان 'کونوکارپوس' در اهواز، آن هم برای زیباسازی هرس شده اند که کافی نیست و باید همه درختان موجود در بلوارها، خیابان های اصلی و فرعی و فضاهای سبز در نظر گرفته شود.
این مقام مسئول افزود: حدود 2 سال پیش رئیس جمهوری رسیدگی به مشکلات تنگی نفس های پائیزه در خوزستان را به وزیر بهداشت واگذار کرد و محیط زیست در این زمینه وظیفه نظارتی را بر عهده دارد.
وی اولویت نخست را برای پیشگیری از مشکلات تنفسی انجام مطالعات و تحقیقات علمی دانست و تصریح کرد: این مطالعات توسط دانشگاه علوم پزشکی اهواز در حال انجام است.
احمدرضا لاهیجان زاده اظهار داشت: آمادگی کامل بیمارستان ها برای پذیرش بیماران تنگی نفس و اطلاع رسانی به افرادی که در سال های قبل با این مشکل مواجه شده اند
وی اولویت سوم برای پیشگیری از این مشکل را کنترل منشاء آن دانست و بیان کرد: کاهش آمار مراجعان تنگی نفس در سال گذشته، فرضیه نقش گرده های گیاهی در بروز این مشکل را ثابت کرده است.
به گفته لاهیجان زاده، سال گذشته بیش از 100 هزار اصله درخت 'کونوکارپوس' توسط شهرداری هرس شده بود، از سوی دیگر تاخیر در بارش های پائیزه نیز باعث شد زمان گرده افشانی بدون بارندگی طی شود و در نهایت آمار مراجعان از 25 هزار مورد در سال های گذشته به یک هزار و 600 نفر در سال گذشته رسید.
مدیرکل محیط زیست خوزستان اذعان کرد: البته باید این مساله را در نظر داشت که گرده افشانی گیاهان و ریزگرد می تواند باعث تنگی نفس شود اما سایر عوامل همچون آلودگی هوا ناشی از خودرو و سوخت و آلاینده های نفتی این عوامل را تشدید می کند.
وی اظهار داشت: از پارسال مقرر شده بود شهرداری هایی که 'کونوکارپوس' گونه غالب آن ها شده از جمله اهواز، ماهشهر، امیدیه، آبادان و سوسنگرد با استفاده از دستورالعمل ابلاغی دانشگاه شهید چمران درختان را پیش از پائیز هرس نمایند.
احمدرضا لاهیجان زاده خاطرنشان کرد: در سال های گذشته بیش ترین مراجعان تنگی نفس از این شهرها بوده و پارسال آبادان بیش ترین آمار مراجعان را داشت که نسبت به هرس درختان اقدام نکرده بود.
وی افزود: شهرداری اهواز پارسال 20 درصد درختان 'کونوکارپوس' سطح شهر را هرس کرده بود، در حالی که انتظار ما این بود که حتی درختان موجود در کوچه ها نیز هرس شود.
انتهای پیام/گ

تاکید مدیرکل محیط زیست خوزستان بر هرس کونوکارپوس تا یکماه آینده

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار