معاون امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: برداشت گردو در استان خراسان شمالی آغاز شده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از  بجنورد؛، محمد علی شریکیان معاون امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: با توجه به باردهی مناسب باغ های گردو پیش بینی می شود با ده درصد افزایش در مقایسه با پارسال، پنج هزار و 573 تُن گردو برداشت شود.

شریکیان با اشاره به اینکه شهرستان های شیروان، فاروج و بجنورد بیشترین درخت و تولید گردو را دارند، افزود: دو هزار و 161هکتار از دوهزار و 415 هکتار باغ گردوی استان،  بارده است.

وی با بیان اینکه باغ های گردوی استان از نظر باردهی، مقاومت به سرما، کیفیت و سازگاری با اقلیم، بسیار مناسب هستند، گفت: اما با توجه به اینکه گردوهای استان بذری و دارای جثه بزرگی است، در جمع آوری محصول مشکلاتی وجود دارد که تلاش می کنیم با ایجاد نهال های پیوندی و اصلاح باغ ها، گام بزرگی در رفع این مشکل برداریم.

معاون امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: پارسال 20 هکتار باغ پیوندی در شهرستان های راز و جرگلان، شیروان، بجنورد و اسفراین با ارقام متنوع، سازگار با محیط و مقاوم به سرما  ایجاد شد.

شریکیان به باغداران توصیه کرد: با ایجاد چال کود با کودهای فسفاته، پتاسه، کودهای دامی پوسیده وسم پاشی های لازم برای تغذیه باغ های گردو اقدام کنند.

پارسال پنج هزارو 67 تُن گردو در خراسان شمالی برداشت شد که امسال یک واحد فرآوری گردو با ظرفیت 200تُن در سال، با دو میلیارد تومان اعتبار در شهرک صنعتی بیدک راه اندازی شد.

انتهای پیام/ط

افزایش ده درصدی برداشت گردو در خراسان شمالی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.