مهدی رضایی نویسنده، در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص مشکلات حوزه نشر در مقوله پخش کتاب گفت: مشکل اصلی در بحث تقاضای کتاب است. در اصل پخشکننده کتاب، آثار را در قالب شعر و داستان و هر اثر دیگری از انتشاراتی میگیرد و در بازار کتاب پخش میکند. پخش کتاب به نیاز بازار و ثبت سفارش کتابفروشیها بستگی دارد.
وی افزود: متاسفانه ناشران در قبال پخش کتاب اصلاً مسئولیت قبول نمیکنند و می گویند کارم این است که تنها کتاب را منتشر کنم.
این نویسنده با اشاره به شباهت پخشکنندگان کتاب به سوپرمارکتها اظهار کرد: در مراکز پخش کتاب هم مانند سوپرمارکت انواع و اقسام کالای مکتوب را میبینید. به هر حال مخاطب به برخی کتابها نیاز ندارد و بهتر بگویم خود آن کالای مکتوب قدرت جاذبه ندارد. این واقعیت را باید بپذیریم که اگر تمام مردم کتابخوان شوند و دنبال کتاب بروند، باز هم 80 تا 90 درصد مجموعههای شعر مخاطب ندارد. این آثار واگویه شاعر با خود است و مخاطب متوجه معنای آنها نمی شود.
رضایی ادامه داد: شعر امروز با آثار شاعران چند دهه پیش فرق میکند. به جای آنکه شعر برای مخاطب و به زبان عمومی گفته شود، از منظر روانشناسی فردی گفته میشود و به طور مسلم مخاطب کمتری دارد.
انتهای پیام/