عامل تلف شدن بره های قوچ و میش وحشی در مناطق حفاظت شده جنوب غربی شهرستان دامغان شناسایی شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، از سه هفته پیش ، گزارش هایی درباره تلف شدن کل ، قوچ و میش وحشی در مناطق حفاظت شده محدوده جنوب غربی شهرستان دامغان نزدیک منطقه حفاظت شده پرور به اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان اعلام شد.

 

پس از بررسی های تخصصی کارشناسان بهداشتی محیط زیست و دامپزشکی و نمونه برداری و کالبد گشایی های انجام شده ، مشخص شد این دام ها بر اثر ابتلا به طاعون نشخوارکنندگان کوچک تلف شده اند.

 

بهرامعلی ظاهری معاون محیط طبیعی اداره کل محیط زیست استان سمنان گفت : با مشخص شدن علت این اتلاف حیات وحش ، اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از شیوع بیماری شامل سترون کردن ، ضد عفونی کردن زیستگاه و آبشخورها و سم پاشی و آهک پاشی محدوده های کانون های درگیر آغاز شد.

 

وی افزود : در روزهای ابتدایی اعلام این بیماری ، روزانه پنج یا شش بره قوچ و میش وحشی تلف شده پیدا می شد ولی با اقدامات انجام شده روند شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک تا حدودی کنترل شده به گونه ای که حالا هر سه روز ، یک مورد نشخوار کننده تلف شده در منطقه حفاظت شده پیدا می شود.

 

ظاهری تاکید کرد : هنگامی که 10 روز پس از پیدا شدن یک لاشه ، مورد جدیدی از تلف شدن این دام ها پیدا نشود می توانیم بگوییم بیماری تحت کنترل قرار گرفته و اقدامات ضد عفونی زیستگاه و آبشخور ها تا آن زمان ادامه خواهد داشت.

 

معاون محیط طبیعی اداره کل محیط زیست استان سمنان درباره علت شیوع این بیماری هم گفت : طاعون نشخوارکنندگان کوچک ، بیماری واگیرداری است که از دام های اهلی به حیات وحش منتقل می شود و احتمالا این بیماری از دام های اهلی که در مراتع مناطق زیست حیات وحش چرا می کردند به چهار پایان وحشی منتقل شده است.

 

ظاهری با تاکید بر اینکه این بیماری به انسان منتقل نمی شود از گردشگران خواست در صورت مشاهده لاشه کل ، قوچ یا میش تلف شده به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان خود اطلاع دهند.

 

گفتنی است ، شروع بیماری طاعون  با تب ، ریزش ترشحات از چشم و بینی ، زخم دهان ، تنگی نفس ، لاغری و در نهایت تلف شدن دام است.


انتهای پیام / ه


بیماری طاعون علت تلف شدن حیات وحش جنوب دامغان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.