بروس گاگنون، فعال سیاسی طرفدار صلح درباره اقدام دولت ترامپ برای بررسی تولید تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی جدید هشدار داد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، بروس گاگنون،  فعال سیاسی طرفدار صلح،‌ گفت  دولت دونالد ترامپ،‌ رئیس جمهور آمریکا سرگرم بررسی تولید تسلیحات هسته ای تاکتیکی جدیدی است که در میدان نبرد کاربرد دارد. این اقدام واشنگتن می تواند توازن راهبردی جهان را به مخاطره اندازد.

او گفت: اگر آمریکا چنین اقدامی صورت دهد روسیه و چین نیز بی درنگ در مقابل آن واکنش نشان داده و اقدامات مشابهی خواهند کرد. هفته گذشته بود که وب سایت پولیتیکو اعلام کرد دونالد ترامپ گروه ویژه ای را تشکیل داده و این گروه را موظف کرده است تا به بررسی گزینه های احتمالی واشنگتن درباره ساخت نوع جدیدی از سلاح های هسته ای تاکتیکی ضعیف تر اقدام کند. بنا به نوشته وب سایت پولیتیکو،‌ هدف از این کار ایجاد توان بازدارندگی در برابر روسیه،‌ کره شمالی و دیگر دشمنان دارای توان بالقوه هسته ای است. اگر این برنامه به تصویب برسد و این نوع سلاح های هسته ای راهبردی جدید در آمریکا تولید شود،‌ شاهد چرخشی بسیار فاحش در ارتباط با سیاست های باراک اوباما،‌ رئیس جمهور پیشین آمریکا خواهیم بود. باراک اوباما تولید سامانه تسلیحات هسته ای جدید را ممنوع اعلام کرده بود. 


بروس گاگنون با اشاره به دلایلی که در پشت این چرخش موضع آمریکا وجود دارد به اسپوتنیک گفت این تغییر رویکرد از تغییر نگرانی های آمریکا درباره توازن قدرت جهانی ناشی می شود. 


او تصریح کرد «من گمان می کنم روی آوردن آمریکا به چنین سامانه های تسلیحاتی از ترس و نگرانی این کشور از حرکت جهان به سوی چند قطبی شدن ناشی می شود.» 


این فعال سیاسی صلح طلب گفت «این اقدام بسیار خطرناک است.» با این حال،‌ او تصریح کرد این گونه تفکرات در حال حاضر در واشنگتن بسیار مطرح شده‌اند. 


گاگنون در ادامه گفت «وقتی کسی این سلاح های هسته ای تاکتیکی کوچکتر را تولید کند،‌ گزینه های بیشتری را در میدان نبرد در اختیار فرماندهان نظامی قرار می دهد. در چنین شرایطی،‌ امکان استفاده از این گونه تسلیحات نیز بیشتر می شود.»

او در ادامه خاطرنشان کرد « متاسفانه،‌ این اقدام دولت ترامپ نشانه بزرگی از دو رویی دولت او تلقی می شود‌، زیرا آمریکا از یک طرف به برنامه هسته ای کره شمالی اشاره کرده و از مضرات دستیابی این کشور به سلاح هسته ای سخن می گوید و از طرف دیگر خود به این کار اقدام می کند. با این حال،‌ این گونه رفتارهای آمریکا تازگی ندارد و این کشور همواره بر اساس دو رویی رفتار می کند.»


گاگنون در پاسخ به این پرسش که واکنش دیگر قدرت های هسته ای جهان در قبال این رویکرد آمریکا چه خواهد بود گفت این اقدام به از بین رفتن ثبات راهبردی جهانی کمک خواهد کرد. 


این فعال سیاسی گفت روی آوردن آمریکا به چنین اقدامی باعث خواهد شد قدرت هایی مانند روسیه و چین نیز به رقابت تسلیحاتی با واشنگتن وارد شوند. او تصریح کرد‌ «در شرایطی که آمریکا به تولید و ساخت چنین تسلیحاتی روی آورد،‌ روسیه و چین توان تسلیحات هسته ای خود را توسعه خواهند داد.»

او تاکید کرد « کاری که آمریکا در حال حاضر قصد آن‌را دارد این است که به ایجاد هرج و مرج روی آورد. مقامات آمریکایی گمان می کنند اگر چنین هرج و مرجی وجود داشته باشد،‌ واشنگتن خواهد توانست همچنان به عنوان قدرت بلامنازع جهان عمل کند.» 

گاگنون در پاسخ به این پرسش که کاخ سفید و کنگره آمریکا درباره احتمال لغو توافق آمریکا و روسیه درباره توقف آزمایش های هسته ای چه دیدگاهی دارند گفت اگر واشنگتن برنامه خود در زمینه ساخت چنین تسلیحاتی را عملی کند،‌ توافقی که در این زمینه بین دو کشور منعقد شده است منتفی خواهد بود. 

او خاطرنشان کرد «این اقدام آمریکا باب اقدامات مشابه از سوی کشورهای دیگر را باز می کند و ما بار دیگر خود را در یک مسابقه تسلیحاتی جهانی مشاهده خواهیم کرد. 

گاگنون افزود «اکنون مقطع زمانی بسیار مهم و حساسی است. همه مردم جهان باید یکصدا علیه تولید چنین تسلیحاتی فریاد بزنند. آنها باید به آمریکا بگویند این کار را نکند. آمریکا دوست دارد به مناطق مختلف جهان برود و دیگران را بد،‌ محور شرارت و مخل صلح معرفی کند. اما برای من به خوبی روشن است امروز این آمریکاست که تهدید و خطر واقعی برای صلح جهانی است.» 

او افزود « به گمان من،‌ از آن جا که هنوز این نوع سلاح هسته ای تولید نشده و به کار هم گرفته نشده است،‌ اکنون زمان مناسبی است که همگان اعتراض کنند تا صدایشان شنیده شود. به همین دلیل است که گفتگو و بحث علیه این برنامه آمریکا بایستی صورت گیرد و همگان آن را بشنوند.» 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار