احیای دریاچه ارومیه با تخصیص اعتبارات/ چالدران دومین شهر محروم کشور / آمریکا تار و پود برجام را نقض کرده است

جلسه شورای اداری آذربایجان غربی با حضور علی لاریجانی برگزار شد.

جلسه شورای اداری آذربایجان غربی با حضور علی لاریجانیبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛ علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در جلسه شورای اداری آذربایجان غربی گفت: در این جلسه در ارتباط با مسائلی صحبت می‌شود که نشان دهنده دغدغه مسئولان است.

رئیس مجلس گفت:در نگاه کلی ارزیابی من از کشور این است که در مسیری حرکت می‌کند که از هر نظری رفتار سنجیده‌ای دارد و این موضوع نقطه قوت جمهوری اسلامی است.

لاریجانی گفت: آمریکایی که از نقض برجام توسط ایران سخن می گویند خودشان تار و پود برجام را نقض کرده اند.

وی گفت: تصمیمی که اخیرا مجلس نمایندگان آمریکا گرفته که برجام را لغو کرده‌اند بنابراین نباید از روح برجام سخنی بگویند و باید بدانند اگر برجام بهم زده شود به ضرر خودشان است و اگر برجام برهم زده شود ایران قادر است بیش از زمان پیش بینی شده به حال نخست خود و حتی قدرتمند تر از قبل برمی‌گردد.

لاریجانی افزود: کشاورزی یکی از محورهای توسعه استان آذربایجان غربی است معیشت اکثر مردم این استان از طریق کشاورزی منطقه تامین می شود.

لاریجانی اظهار داشت: گسترش صنایع جانبی با کارآفرینی خلاقانه می تواند به حل مشکلات روستایی و کشاورزی منجر شود چراکه اگر مشکلات این چرخه اقتصادی برطرف نشود روستاها خالی از سکنه می‌شوند.

وی ادامه داد: کشاورزی این منطقه باید از حالت سنتی خارج و به کشاورزی مدرن تبدیل شود.

لاریجانی گفت:آذربایجان غربی ظرفیت بالایی در جذب توریسم دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: آذربایجان غربی می‌تواند در توسعه توریسم بیشتر در نظر گرفته شود و از آن نهایت استفاده را بکند و چون ما کشور نفت و گازی هستیم کمتر به معادن توجه می‌کنیم در حالیکه فقط حدود هفت درصد معادن کشورمان کشف شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد که این موضوعکفران نعمت است از این رو استفاده از معادن استانی مد نظر باشد و استاندار اذربایجان غربی باید پیگیر این موضوع باشد و تنها به دنبال بودجه های مرکزی نباشند.

وی گفت: مناطق آزاد کشور دچار یک سقط جنین شده اند و بجای گذرگاه صادراتی به گلوگاه وارداتی تبدیل شده اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مناطق آزاد به مناطقی برای واردات تبدیل شده اند و برای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در ارومیه نیز باید محور صادرات مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به ظرفیت معادن در کشور گفت: تا به حال حدود 6 الی 7 درصد معادن کشور مورد اکتشاف و استفاده قرار گرفته است.

 لاریجانی گفت: سال های گذشته در مبارزه با تروریسم ایران تنها بود اما اکنون تمامی کشورهای منطقه به این نتیجه رسیده اند که راه ایران، راه درستی است.

وی با اشاره به تحولات اخیر درباره مسائل مرتبط با برجام اظهار داشت: تصمیم ایران اسلامی در مورد انرژی هسته‌ای نیز داهیانه است اگر چه عده‌ای به دنبال فرافکنی هستند ولی ایران اسلامی به خوبی پیش می‌رود و روشن است که دشمنان در همه حال به دنبال ضربه زدن هستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: توسعه روستایی یکی از موارد مورد توجه قرار گرفته در سال های اخیر است.

وی ادامه داد: از مقام معظم رهبری درخواست شده  تا یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای توسعه روستایی تخصیص یابد‌‌.

وی با اشاره به اینکه پیشرفت صنعت در توسعه آذربایجان غربی عامل مهمی است گفت:در کنار کشاورزی باید به صنعت آذربایجان غربی توجه ویژه ای شود‌.

وی گفت: مسئله آب از موضوعات جدی کشورمان است و دولت و مجلس به سبب خشکی آب به دنبال استفاده بهینه از آب هستند و به همین سبب برای آبیاری تحت فشار بودجه‌ای در نظر گرفته می‌شود و امسال نیز بودجه آن افزایش یافته است.

روح الله حضرت پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در جلسه شورای اداری استان گفت: به دلیل هم مرز بودن آذربایجان غربی با سه استان، سالانه چندین شهید تقدیم کشور می کنیم.

وی افزود: از مسئولین می خواهیم برنامه ریزی های لازم برای احیای دریاچه ارومیه انجام شود.

حضرت پور در ادامه گفت: برای احیای دریاچه ارومیه اولین قدم تخصیص اعتبارات است.

وی تصریح کرد: موضوع دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد ساماندهی مناطق حاشیه نشین ارومیه است همانطور که در برنامه ششم به توسعه مناطق مرزی و محروم نگاه ویژه ای شده است، امیدواریم این برنامه هرچه بهتر اجرا شود.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: این منطقه کشاورزی است؛ باید برای قیمت گذاری و صادرات برنامه ریزی شود.

اشتغال و معیشت مردم  مهمترین  چالش در منطقه 

رسول خضری نماینده سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه گفت:اولین چالش ما در منطقه اشتغال و معیشت مردم است و باید برنامه روزشمار برای تامین اشتغال برنامه ریزی کرد و از دولت مطالبه کنیم.

وی ادامه داد: آذربایجان غربی در شاخص بهداشت در رتبه ۲، ۹ کشور قرار دارد و در زمینه توریسم درمانی نیز اقداماتی انجام نشده درحالی که باید شکوفا می‌شد.

خضری گفت:منطقه آزاد و تجارتی را به جا‌هایی دادیم که واردات محور شده اند در حالی که استان ما نقاط بسیار زیادی دارد که می‌توانند به عنوان پایانه صادراتی مطرح شوند و در اشتغال هم نقش بالایی داشته باشند.

وی ادامه داد:هر سه قوه کشور باید به بحث اشتغال اهمیت دهند و همکاری کنند چراکه دشمن اصلی ما بیکاری خواهد بود و بیشتر از دشمنان خارجی کشور را دچار بحران می‌کند.

تغییر وضعیت معیشت مردم با ایجاد پایگاه های صادرات و واردات

شهروز برزگر نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی در جلسه شورای اداری استان گفت:موقعیت دریاچه ارومیه و وضعیت بحرانی آن، موقعیت جغرافیایی استان و بحث کشاورزی استان از جمله موارد اصلی مطالبات مردم است که باید مورد توجه قرار گیرند چرا که در تمامی زمینه ها می توانند نقش بسزایی ایفا کنند.

وی ادامه داد:اگر وضعیت کشاورزی به همین منوال ادامه یابد آینده روشنی برای حوضه آبریز دریاچه ارومیه قابل تصور نیست.

نماینده مردم تبریز گفت:یکی از اقدامات اصلی برای تغییر معیشت مردم ایجاد پایگاه های واردات و صادرات است که باید از قدرت چانه زنی و دیپلماسی ریاست قوه مقننه استفاده کنیم.

وی ادامه داد: یکی از دیگر راهکارهای احیای دریاچه ارومیه انتقال آب از کشورهای همسایه است که باید دیپلماسی سیاسی نیز در منطقه فعال تر شود.

سه روستای آشوری نشین ارومیه برای اولین بار صاحب شورای روستا شدند

بت کلیا نماینده آشوریان در مجلس شورای اسلامی در جلسه شورای اداری استان گفت:اقوام و ادیان مختلف همواره در صلح و آشتی زندگی کرده اند.

وی با اشاره به نبود بسته بندی مناسب برای محصولات کشاورزی گفت:بسته بندی های غیر استاندارد باعث نبود فروش محصولات کشاورزی منطقه است که باید در این زمینه اقدامات اساسی صورت بگیرد.

سه روستای آشوری نشین ارومیه برای اولین بار شورای روستا دارند و امیدواریم دهیار هم به این روستاها اضافه شود.

چالدران دومین شهر محروم کشور

 نماینده ماکو و چالدران گفت: چالدران دومین شهر محروم کشور است.

 شریف پور نماینده مردم ماکو و چالدران در جلسه شورای اداری گفت:آذربایجان غربی در شاخص‌های کشوری توسعه در جایگاه پایین قرار دارد و به منظور رفع تبعیض و جبران عقب ماندگی استان در بودجه سال 97 تدابیر ویژه‌ای اندیشیده شود.

وی ادامه داد:پروژه آزادراه تبریز_ بازرگان یکی از پروژه‌های حیاتی است و امیدواریم ردیف اجرایی مکمل برای شروع بکار این آزادراه از مرز بازرگان ایجاد شود.

وی گفت: الحاق چالدران به منطقه آزاد ماکو به عنوان دومین شهرستان محروم کشور از جمله خواسته‌های ماست.

مشکل دریاچه ارومیه یک مشکل جهانی و بین المللی است

هادی بهادری نماینده مردم ارومیه در مجلس در جلسه شورای اداری آذربایجان غربی با اشاره به آخرین وضعیت دریاچه ارومیه گفت: مشکل دریاچه ارومیه دیگر یک مشکل استانی و ملی نیست بکله به یک مشکل جهانی و بین المللی تبدیل شده است.

وی ادامه داد: ۲۳ شهرستان در حوزه آبریز دریاچه ارومیه قرار دارند‌ که اگر دریاچه به مرحله احیا نرسد زندگی در حاشیه این دریاچه با مشکل مواجه می شود.

وی با اشاره به اینکه معیشت اصلی مردم آذربایجان غربی از راه کشاورزی است افزود: کشاورزی سنتی آذربایجان غربی باید به کشاورزی مدرن تبدیل شود.

بهادری افزود: تکمیل منطقه ویژه اقتصادی ارومیه می تواند نقش به سزایی در اشتغالزایی داشته باشد.

وی ادامه داد: از رییس مجلس شورای اسلامی می خواهیم قطار سریع السیر ارومیه_ تبریز به ردیف های بودجه کشور اضافه شود‌.

شاخص های توسعه در استا ن های مرزی افزیش یابد


محبی نیا نماینده میاندوآب تکاب و شاهیندژ در مجلس در ادامه جلسه شورای اداری گفت: برای ارتقای شاخص های توسعه در استان های محروم مرزی باید تصمیم گیری های جدی صورت گیرد تا مفهوم عدالت در کشور نهادینه شود.

سید تقی کبیری نماینده خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه استان آذربایجان غربی در شاخص های توسعه در جایگاه پایینی قرار گرفته است که نظارت ویژه ای می طلبد.

اتصال اووغلی به ارومیه در مسیر کریدور غرب یکی از مطالبات شهرستان خوی

کبیری ادامه داد:اتصال اووغلی به ارومیه در مسیر کریدور غرب یکی از مطالبات شهرستان خوی و استان است که برای کل استان تاثیر گذار خواهد بود.

ارومیه تنها مرکز استانی که کمربندی شرقی ندارد

نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به منطقه ویژه اقتصادی ارومیه گفت: باید طرح منطقه ویژه اقتصادی ارومیه و سرو  از سوی دولت ارائه شود.

وی با اشاره به نام فرودگاه بین المللی ارومیه گفت: 9 سال است که نام فرودگاه ارومیه را به شهید باکری می خواهیم تغییر دهیم اما انجام نمی شود.

قاضی پور گفت:ن عمت های بیکران در زمینه های مختلف اقتصادی و طبیعی در استان داریم اما باید سیاست گذاری های ویژه ای صورت گیرد تا مردم رنگ این نعمت ها را در سفره های خود ببینند.

 

 

انتهای پیام/ی

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.