خبرگزاری فرانسه در گزارشی به روابط آمریکا و آلمان و اختلافات ایجاد شده میان دونالد ترامپ و آنگلا مرکل پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری فرانسه در گزارشی با عنوان «آنگلا مرکل و دونالد ترامپ، دو سبک متفاوت و دو دنیای متفاوت» نوشت: تصویر نخستین دیدار آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در دفتر بیضی (دفتر رئیس جمهور آمریکا)، امتناع ترامپ از دست دادن با مرکل بود. ماههای بعد دو طرف شاهد روابطی پرتنش بودند. انتظار می رود که روابط مرکل و ترامپ در سال‌های آینده دشوار باشد.

اگر آنگلا مرکل در انتخابات پارلمانی روز یکشنبه برای چهارمین دوره پیروز شود، آنها باید یک رویکرد کاری در درازمدت بیابند. خط سیر، شخصیت و رویکرد سیاسی صدراعظم 63 ساله آلمان که از 12 سال پیش در مسند قدرت است، به طور کامل یا تقریبا به طور کامل با رئیس جمهور 71 ساله آمریکا که از هشت ماه پیش وارد کاخ سفید شده است، متفاوت است.

مرکل محتاط، عمل‌گرا و ملاحظه کار و ترامپ، غیرقابل پیش بینی، شتابزده و لاف زن.

مرکل و ترامپ، دو سبک متفاوت و دو دنیای متفاوت

مرکل که فرزند یک کشیش است و در آلمان شرقی بزرگ شده، با تفاوت‌های جزئی از لحاظ ظاهری اما در عمل با همان جدیت، از اوایل امسال از اختلاف نظر خود با سومین رئیس جمهور آمریکا (پس از جرج دبلیو بوش و باراک اوباما) که با وی هم دوره بوده، خبر داده است.

وی در واشنگتن در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با غول املاک و مستغلات که با شعار «نخست آمریکا» به عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب شد، خواستار جهانی شدن با «اندیشه ای باز» شد.

در تائورمینای سیسیل، در پایان یک نشست پرتنش سران گروه هفت که رئیس جمهور آمریکا به تنهایی در برابر توافق آب و هوایی پاریس ایستاد، مرکل به صراحت این بحث‌های ناامید کننده را که در نهایت منجر به آن شد که شش کشور صنعتی جهان در مقابل یک کشور قرار گیرند، محکوم کرد.

وی در مونیخ به کشورهای اروپایی هشدار داد دوره ای که در آن می توانستند بدون کوچکترین تردیدی روی آمریکا حساب کنند، تقریبا به سر آمده است: «ما اروپایی ها باید سرنوشت خود را در دست بگیریم.»

اختلافات مرکل و ترامپ از تغییرات آب و هوایی تا پرونده ایران:

کارلز کاپچان، استاد امور بین الملل در دانشگاه جرج تاون و مشاور سابق باراک اوباما در امور اروپا، گفت: «از لحاظ سیاسی، تصور دو شخصیت بسیار متفاوت، دشوار است. ترامپ با وعده تغییرات گسترده برای آمریکایی‌های ناراضی وارد کاخ سفید شده است. مرکل با وعده استمرار و تداوم به آلمانی‌ها همچنان ادامه می دهد.» اختلافات نظر بین این دو واقعی و عمیق است.

هر چند که انتقادهای آمریکا درباره مازاد تجاری آلمان مسئله جدیدی نیست، اما ترامپ در مقایسه با رؤسای جمهور قبلی، در این خصوص لحنی تهاجمی تر در پیش گرفته و تهدید کرده است در اقدامی تلافی جویانه، مالیات‌ و حق گمرک اعمال می کند. برلین به خبر خروج آمریکا از توافق آب و هوایی پاریس به شدت واکنش نشان داد.

همچنین اگر همانطور که دونالد ترامپ از پیش گفت، به زودی توافق هسته ای ایران را که بین تهران و شش قدرت بزرگ از جمله آمریکا و آلمان منعقد شد، زیر سوال ببرد، روابط بین واشنگتن و برلین باز هم تشدید خواهد شد.

در سال 2003 هنگامی که دولت سوسیال-دموکرات گرهارد شرودر مخالفت خود را با جنگ در عراق که دولت جرج دبلیو بوش آغازگر آن بود اعلام کرد، تنش‌ها بین برلین و واشنگتن بالا گرفت.

چارلز کاپچان گفت اما هرگز این تنش‌ها بین دو طرف تا به این سطح نرسید.

وی افزود: « ترامپ تعهد آمریکا درخصوص تجارت آزاد، مقابله با گرمایش زمین و روابطی که آمریکا و اروپا پس از پایان جنگ جهانی دوم ایجاد کرده اند، زیر سوال می برد.»

این تنش‌ به طور گسترده ای فراتر از روابط دوجانبه است: آنگلا مرکل، نماینده سران اروپا در واقع در بازی سیاست، جایگاهی ویژه دارد.

مرکل و ترامپ، دو سبک متفاوت و دو دنیای متفاوت

اظهارات انتخاباتی:

در تحلیل روابط مرکل و ترامپ نمی توان مبارزات انتخاباتی در آمریکا و آلمان را نادیده گرفت. دونالد ترامپ که مسئله مهاجرت یکی از دغدغه‌های اصلی وی در طول مبارزات انتخاباتی بود، آنگلا مرکل را مثالی بد در زمینه مدیریت بحران مهاجران دانست و تصمیم وی را برای گشودن مرزها به روی صدها هزار پناهجو محکوم کرد.

وی در جمعی از هوادارانش در کارولینای شمالی به تمسخر گفت: «هیلاری کلینتون می خواهد آنگلا مرکل آمریکا شود و ما شاهد مشکلات متعددی هستیم که وی (مرکل) برای آلمانی ها به ارمغان آورده است.»

از سوی دیگر آنگلا مرکل که نگران است از سوی رقیبش مارتین شولتس به نداشتن قاطعیت در برابر ترامپ متهم شود، لفاظی تندتری در پیش گرفته است.

جرمی شاپیرو، مدیر تحقیقات در اندیشکده شورای روابط خارجی اروپا (ECFR) گفت: «مبارزات انتخاباتی آنگلا مرکل را به سمت لفاظی تندتری از آنچه که مورد علاقه اوست، واداشته است.»

اگر پس از انتخابات بتوان یک بهبودی نسبی در نظر گرفت، شمار اندکی از ناظران یک شروع جدید -یا بازگشت به جای نخست- در روابط این دو فرد بسیار متفاوت تصور خواهند کرد.

هدف مرکل عملگرا در قبال مستأجر جدید کاخ سفید چیست؟
جرمی شاپیرو به طور خلاصه گفت: « هدف مرکل این است که محکم اما همراه با آرامش از موضع خود دفاع کند. به طور علنی وارد جنجال ها و منازعات نشود و تلاش کند تا حد ممکن با ترامپ کنار بیاید بی آنکه نشانه ای از ضعف در وی دیده شود.»

 

انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار