چهار مقام آگاه در واشنگتن اعلام کردند دونالد ترامپ قصد دارد تصمیم‌گیری درمورد خروج از برجام را به کنگره آمریکا محول کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه ان بی سی؛ چهار مقام آگاه از جمله یک مقام ارشد دولتی، نزدیک به کاخ سفید، اعلام کردند، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در مسیر محکوم کردن توافق هسته ای ایران قرار دارد؛ اما تصمیم گیری درباره خروج از این توافق را به نمایندگان کنگره واگذار خواهد کرد.

به گفته این منابع آگاه، ترامپ واگذاری تصمیم گیری درباره برجام را احتمالا تا قبل از 15 اکتبر (23 مهر) که موعد 90 روزه تایید پایبندی ایران به توافق هسته ای سر می رسد، اجرایی خواهد کرد. پس از آن نمایندگان کنگره 60 روز فرصت خواهند داشت تا درباره بازگرداندن تحریم های ایران به دوران قبل از برجام تصمیم گیری کنند. هدف رئیس جمهور ترامپ این است که در آن زمان، متحدان آمریکا را که بخشی از توافق هسته ای هستند، تحریک کند قسمت هایی از توافق بار دیگر مورد مذاکره قرار گرفته و ایران را برای بازگشت بر سر میز مذاکرات تحت فشار قرار دهند.

البته هنوز هم منابعی هستند که معتقدند ممکن است نظر ترامپ در سه هفته باقیمانده تا سر رسید تایید پایبندی ایران به برجام، تغییر کند. زیرا با اقبال چندانی از سوی متحدان اروپایی مواجه نشده است.

ترامپ روز چهارشنبه به خبرنگاران گفته بود وی درمورد طرحی عملی تصمیم گیری کرده است؛ اما از ذکر جزئیات این طرح خودداری کرد.

مقام ارشد دولت ترامپ به ان بی سی گفت: رئیس جمهور تصمیم گرفته است وضع کنونی را ادامه ندهد؛ اما دست کم یک گزینه دیگر را در ارتباط با توافق هسته ای مورد توجه قرار خواهد داد.

دو منبع آگاه دیگر درباره «گزینه دیگر» ترامپ اظهار کردند: در این گزینه جایگزین، به متحدان اروپایی 90 روز فرصت داده می شود تا بر سر مذاکره مجدد درباره توافق هسته ای ایران به توافق برسند. به این ترتیب دیگر تصمیم گیری درباره خروج از برجام به کنگره واگذار نخواهد شد. مقامات دولت ترامپ همچنان در حال مذاکره با متحدان اروپایی و جمهوری خواهان در کنگره بر سر این گزینه جایگزین هستند.

کاخ سفید حاضر به اظهار نظر درمورد سخنان این چهار منبع آگاه نشد.

ترامپ باوجود وعده انتخاباتی اش مبنی بر خروج از توافق هسته ای، تاکنون دو بار پایبندی ایران را به برجام تایید کرده است. اما رئیس جمهور آمریکا این هفته در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل بار دیگر مدعی شد برجام شرم آورترین توافق تاریخ آمریکا بوده است.

ترامپ از سوی جامعه بین الملل برای خارج نشدن از توافق هسته ای تحت فشار قرار دارد. یک مقام دولتی انگلیس گفت، «ترزا می»، نخست وزیر این کشور، در دیداری که با ترامپ خواهد داشت بر لزوم حفظ برجام با وی گفتگو می کند. این مقام آگاه در ادامه افزود: مقامات انگلیس، فرانسه و آلمان موسوم به E3 معتقدند توافق هسته ای، یک توافق کامل و تمام عیار نیست؛ اما بدون شک پیگیری ایران در زمینه فناوری هسته ای و اقدامات تهاجمی در منطقه را کاهش داده است.

«امانوئل مکرون»، رئیس جمهور فرانسه، در مصاحبه با سی ان ان، هشدار داده بود خروج آمریکا از برجام «یک اشتباه بزرگ» خواهد بود.

تلاش ترامپ برای برهم زدن برجام درحالی مطرح می شود که «رکس تیلرسون»، وزیر خارجه آمریکا، شب گذشته در سخنانی، پایبندی ایران به توافق هسته ای را تایید کرده بود.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار