رئیس شورای مرکزی ورزش مهاجرین گفت: بازیکنان افغانستان واقعا انگیزه داشتند که افغانستان دارای جایگاهی در فوتسال باشد و این حق ملت افغانستان است.

بازیکنان فوتسال افغانستان در ایران کارگری می کنند«خانعلی هدایت»، رئیس شورای مرکزی ورزش مهاجرین در گفتگو با حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان گفت: اکثر اعضای تیم ملی فوتسال افغانستان که از مهاجرین مقیم ایران هستند؛ یا کارگرند و یا محصل می باشند. 

 متن کامل این گفتگو را در زیر بخوانید:

باشگاه خبرنگاران جوان: در مورد موفقیت های تیم ملی فوتسال در رقابت های آسیایی ترکمنستان نظر خود را بیان کنید.

هدایت: بچه های افغانستان واقعا انگیزه داشتند که افغانستان دارای جایگاهی در فوتسال باشد و این حق ملت افغانستان است. همچنین بر کسی پوشیده نیست که این تیم در کشوری فوتسال را یاد گرفته است که دارای رتبه ششم جهان و قهرمان بلامنازع فوتسال آسیا می باشد؛ با توجه به این مسائل، انتظار دیگری جز این از تیم ملی فوتسال افغانستان نمی رفت.

آقای صافی، رئیس کمیته فوتسال افغانستان و آقای عبدالرزاق ممرک، سرمربی تیم ملی فوتسال نیز انسان هایی فهیم و دور نگر هستند و لذا همه این عوامل دست به دست هم داد که این موفقیت به دست بیاید.

باشگاه خبرنگاران جوان: چند نفر از اعضای کنونی تیم ملی فوتسال از مهاجرین مقیم ایران هستند؟

هدایت: 10 نفر از اعضای فعلی تیم ملی فوتسال از مهاجرین ساکن ایران هستند. آقای «ممرک» نیز سابقا جزو مهاجرین مقیم ایران و از بازیکنان تیم ملی فوتسال افغانستان بودند؛ همچنین آقای صافی نیز سالهای پیش در ایران زندگی می کردند و در فوتبال دستی بر آتش داشتند.

باشگاه خبرنگاران جوان: چگونه بازیکنان تیم ملی فوتسال افغانستان از میان مهاجرین مقیم ایران انتخاب شد؟

هدایت: حدود 5 یا 6 سال پیش به همت رسانه های ایران و افغانستان تلاش کردیم به ورزش مهاجرین توجه بیشتری شود زیرا اینجا پتانسیل و نیروهای زیادی وجود دارد که در این مسابقات نیز این مساله ثابت شد. قبلا توجهی به این ظرفیت بزرگ نمی شد اما ما از راه های مختلف جلو رفتیم و از دوستان خود در کمیته فوتسال و فدراسیون فوتبال افغانستان خواستیم یک دوره برای انتخاب بازیکنان تیم ملی فوتسال به ایران بیایند.

ما از سال 92 جامی تحت عنوان «جام عدالت» برگزار می کنیم؛ در این رقابت ها منتخبان و قهرمانان استان ها را دعوت می نماییم و مسابقات خیلی خوبی برگزار می شود. ما دیدیم که این رقابت ها فرصت خوبی برای انتخاب بازیکنان تیم ملی فوتسال است و اگر سرمربی تیم حضور داشته باشد، در این مسابقات همه بازیکنان شناسایی می شوند.

بعد از صحبت های متعدد حضوری و تلفنی و با نظر مثبتی که رئیس کمیته فوتسال و آقای ممرک داشتند، ما زمینه را فراهم کردیم که دوستان تشریف بیاروند؛ این افراد حدود 4 سال پیش به ایران آمدند و اعضای تیم ملی فوتسال از میان مهاجرین انتخاب شدند؛ یکی از آنها دروازبان تیم ملی فوتسال آقای «علی قربانی» است که در مسابقات خیلی خوب درخشید. ایشان به دلایلی از ابتدا در اردو نبود و بعدا با مکاتبه ای که با آقای ممرک انجام شد به تیم اضافه گردید و جواب این اعتماد را به خوبی پس داد.

باشگاه خبرنگاران جوان: تمرینات تیم ملی فوتسال افغانستان در کجا و چگونه برگزار شد؟

هدایت: تمرینات تیم ملی فوتسال در افغانستان برگزار شد اما تمرینات به صورت مرتب نبود؛ ما مثل بقیه کشورها امکانات نداریم بلکه با امکانات بسیار کم و با تمام حواشی که در افغانستان وجود دارد این تیم با مظلومیت تمام افغانستان را به اقتدار رسانید و برای ملت افغانستان افتخار آفرید. این نکته را نیز باید اضافه بکنم که اکثر اعضای تیم ملی فوتسال افغانستان در ایران یا کارگر هستند و یا محصل می باشند.

 

باشگاه خبرنگاران جوان: در مورد شورای مرکزی ورزش مهاجرین کمی توضیح دهید.

هدایت: شورای مرکزی ورزش مهاجرین در سال 1388 تشکیل شد و طبق برنامه هایی که داشتیم  کارها را به پیش بردیم و در این مدت، برنامه های بزرگی صورت گرفت. از جمله اردوی هایی که بازیکان تیم ملی فوتسال معرفی شدند و همچنین برگزاری کلاس های مربیگری و داروی.

ما در اواخر سال 95  به یک مشکلی برخوردیم که تاکنون از سوی اداره محترم اتباع حل نشده است؛ حدود 2 سال است که ما برای برگزاری جام ها و مسابقات دنبال مجوز هستیم اما صدور مجوز به دلایل مختلف انجام نشده است. ما خود را ملزم به اجرای قوانین می دانیم اما تقاضا داریم که اکر مشکلاتی هست بیان شده تا در صدد حل آن برآییم نه اینکه ورزش را به دلیل برخی مجوزها تعطیل کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان: شورای ورزش مهاجرین در چند رشته ورزشی فعالیت دارد؟

هدایت: ما ابتدا فقط در فوتبال فعالیت داشتیم اما هنگامی که رئیس کمیته ملی المپیک افغانستان به ایران سفر کرد وظیفه ای به من محول نمود تا ورزش مهاجرین را سر و سامان بدهم؛ من نیز با توجه به نیازی که احساس می کردم همه رشته های ورزشی را ساماندهی نمودم و اکنون حدود 70 سبک و رشته شناسایی شده و بچه های ما در این سبک ها جایگاه بسیار خوبی نیز دارند.

زحمت های زیادی برای این کار کشیده شد و شخصا حدود 8 ماه با هزینه های زیاد تمام ایران را گشتم تا زمینه را برای این کار مهیا نمایم.

باشگاه خبرنگاران جوان: شورای ورزش مهاجرین در چه مناطقی از ایران فعالیت دارد؟

هدایت: ما نمایندگی هایی در کل ایران دایر کرده بودیم و می توانم بگویم که مثل وزارتخانه کوچک فعالیت داشتیم. شورای ورزش مهاجرین بدون اینکه از جایی پول دریافت کند کارهای بزرگی برای ورزش مهاجرین انجام داد.

باشگاه خبرنگاران جوان: با توجه به موفقیت های بزرگ تیم ملی فوتسال افغانستان و با توجه به اینکه اعضای این تیم از مهاجرین مقیم ایران هستند چه درخواستی برای ادامه کار شورای ورزشی مهاجرین دارید؟

هدایت: درخواست ما از مسئولین این است که به ورزش مهاجرین نگاه سطحی نداشته باشند؛ جوانان زیادی هستند که می توانند همچون تیم ملی فوتسال، نمایندگان و سفیران مهاجرین و جمهوری اسلامی ایران در بیرون از مرزها باشند.

همه کسانی که امروز در تیم ملی فوتسال افغانستان افتخار آفریدند در داخل ایران فوتسال را آموزش دیدند و چه بهتر است که ما بسترهایی را فراهم کنیم که نمونه های بیشتری از این نوع اقدامات صورت بگیرد.

 انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار