تولیت آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) :

لزوم احداث ایستگاه آتش‌نشانی در حرم حضرت معصومه(س)

آیت الله سعیدی گفت:اکنون نیازمند احداث ایستگاه آتش‌نشانی در محوطه داخلی حرم مطهر هستیم تا درصورت لزوم وباحضور به موقع آتش نشان ها خسارت‌ها را کاهش دهند.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم  ؛ آیت‌الله سید محمد سعیدی،تولیت آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) ،در دیدار جمعی از مدیران سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم که در سالن جلسات محراب حرم مطهر برگزار شد با اشاره به اینکه امام حسین(ع) در مدرسه عاشورا اهل صفا و محبت را گزینش کردند، اظهار کرد: این افراد در طول تاریخ اقوام و گروه‌های بسیاری را درس داده‌اند.

 امام جمعه قم آینده‌نگری را از اصلی‌ترین دروس عاشور دانست و گفت: در دفاع و جهاد اگر نگاهی به آینده نداشته باشیم نمی‌توانیم با انگیزه لازم کار خود را دنبال کنیم.

 تولیت آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) اضافه کرد: اگر یاران امام حسین(ع) ملاحظات فامیلی و قومی را مورد توجه قرار می‌دادند نمی‌توانستند به این جایگاه برسند.

وی تصریح کرد: با تأکید بر اینکه در کارهای فرهنگی گاهی در کوتاه مدت نمی‌توانیم به نتیجه برسیم، آینده‌نگری یکی از اصلی‌ترین دروس عاشورا است چرا که در دفاع و جهاد نیز اگر نگاهی به آینده نداشته باشیم نمی‌توانیم با انگیزه لازم کار خود را دنبال کنیم.

آیت‌الله سعیدی عنوان کرد:با بیان اینکه آینده‌نگری باید در امور مختلف مورد توجه قرار گیرد، امام خمینی(ره) در ابتدای نهضت انقلاب اسلامی اشاره کردند که یاران ایشان در گهواره‌ها هستند.

وی یادآور شد: در داستان کربلای امام حسین(ع) ۷۲ نفر مقابل هزاران نفر ایستادگی کردند و نتوانستند به پیروزی ظاهری برسند اما پیروزی اصلی ایشان در طول تاریخ رقم خورده است.

امام جمعه قم مطرح کرد:با اشاره به اینکه آتش زحمات چندین ساله یک شخصیت و جمعیت را در لحظاتی از بین می‌برد، مقابله با آتش نیازمند کارهای فوری و گسترش آموزش‌هاست؛ سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم باید نیروهای افتخاری و توانمندی را در صحنه عملی آموزش دهد تا بتواند از ظرفیت این افراد استفاده کند.

وی خاطرنشان کرد: ارائه آموزش‌ها بازدارنده نیز است چرا که اگر افراد با آموزه‌های لازم آشنا شوند اجازه نمی‌دهند اتفاقی رخ دهد و نگاه اصلی در این راستا باید به جوانان و نوجوانان باشد.

آیت الله سعیدی داشتن انگیزه دینی و ولایی را از ویژگی‌های آتش‌نشانان ایرانی دانست و اضافه کرد: با توجه به اینکه این افراد خداوند متعال را ناظر بر اعمال خود می‌دانند در انجام وظایف خود هیچ کوتاهی نخواهند داشت.

وی ادامه داد: در هنگام حوادث مختلف از جمله حریق موضوع جان مردم و اعتبار نظام اسلامی مطرح است به همین علت نباید در تأمین اعتبار این عرصه تأخیر داشته باشیم، مسئولان شهر و استان نیز باید نسبت به این موضوع اهتمام جدی داشته باشند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم نیز در این دیدار از نام‌گذاری هفتم مهرماه به عنوان روز ملی شهدای آتش‌نشان یاد کرد و گفت: نیروهای ارزشی و جهادی در سازمان‌های آتش‌نشانی فعالیت دارند چرا که این افراد در طول سال با خطرات جدی روبرو هستند.

عباس جعفری اضافه کرد:با بیان اینکه آمار شهدای آتش‌نشان قابل توجه است،  آتش‌نشان‌های قمی با روحیه ایثار و از خودگذشتگی در محدوده جغرافیایی مهمی فعالیت دارند چرا که هر ساله علاوه بر انجام ماموریت‌های شهری باید ایمنی میلیون‌ها زائر را نیز تامین کنند.

وی خاطرنشان کرد: در گذشته شهر قم با استانداردها فاصله زیادی داشته است اما با تاکید رهبر انقلاب اسلامی نسبت به ساماندهی وضعیت امینی و آتشانی شهر قم اقدامات مطلوبی در راستای رفع کاستی‌ها انجام شده که از جمله این اقدامات احداث ۱۲ ایستگاه آتش‌نشانی و ثبت‌نام ۳۰۰ نیرو جدید است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم عنوان کرد: با اشاره به خرید ۴۰۰ لباس ضد حریق ،در مورد تجهیزات مورد نیاز وضعیت مطلوبی نداشتیم اما طی این سال‌ها با خرید اقلام مختلف گام‌های مطلوبی برداشته شده است چرا که اگر آتش‌نشان‌ها ایمن نباشند نمی‌توانند به شیوه مطلوب به رسالت‌های خود عمل کنند.

وی از حضور نیروهای متعهد و ارزشی در سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم یاد کرد و گفت: علاوه بر اینکه روزانه به صورت میانگین ۲۵ علمیات را انجام می‌دهیم، در کنار فعالیت‌های خود ارائه آموزش به اقشار مختلف را نیز دنبال می‌کنیم تا بتوانیم حوادث را کاهش دهیم.

جعفری با تأکید بر اینکه اکنون در مورد وضعیت ایمنی آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها رضایتمندی مطلوبی وجود دارد، اظهار کرد: در دوره‌های مختلف ارائه مباحث مرتبط در حوزه ایمنی در قالب کارگاه‌های آموزش برای خادمان حرم مطهر دنبال شده است اما این امر باید استمرار داشته باشد.

وی یادآور شد: با توجه به مباحث امنیتی و ایجاد محدودیت‌هایی در اطراف حرم مطهر حضرت معصومه سلام‌الله علیها اکنون نیازمند احداث ایستگاه آتش‌نشانی در محوطه داخلی حرم مطهر هستیم تا در صورت رخ دادن حادثه نیروهای آتش‌نشان به همراه تجهیزات خود بتوانند با حضور به موقع خسارت‌ها را کاهش دهند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم مطرح کرد: با اشاره به اینکه آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها می‌تواند در تأمین مکان مورد نیاز برای ایستگاه مذکور مشارکت داشته باشد، سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم مراحل ساخت و ساز، تجهیز امکانات و تامین نیرو را دنبال می‌کند.

انتهای پیام/ح

آینده‌نگری از اصلی‌ترین دروس عاشورا است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار