آیا تضمینی وجود دارد که جدایی کردستان از عراق به جنگ میان سران خود کُردها تبدیل نشود؟

روزنامه الشرق الأوسط در گزارشی به بررسی همه‌پرسی جدایی کردستان از عراق و پیامدهای آن پرداخت.

آیا تضمینی وجود دارد که جدایی کردستان از عراق به جنگ میان سران خود کُردها تبدیل نشود؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه الشرق الأوسط چاپ لندن، در یادداشتی با عنوان «جنگ به دنبال همه پرسی‌ها» با اشاره به تصمیم کالین فرث، بازیگر مشهور انگلیسی که در اعتراض به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، موسوم به برکسیت، تابعیت ایتالیایی برای خود گرفت، همچنین با اشاره به سخنرانی جمعه گذشته ترزا می، نخست وزیر انگلیس، مبنی بر رد هرگونه احتمال عقب نشینی از برکسیت و نیز نزاع حقوقی مادرید با دولت (محلی) کاتالونیا، برای منصرف کردن آن از برگزاری همه پرسی ماه آینده برای استقلال از اسپانیا نوشت، دو روز پیش، صدها هزار کُرد، در شمال عراق، به پای صندوق‌های رای رفتند، تا به تعبیر سران خود به «استقلال» این منطقه (از عراق) رای بدهند. رویایی که آتش زیر خاکستر بود و اکنون فرصتی دوباره پیدا کرده است تا خود را نشان دهد. 

میان همه پرسی انگلیس برای جدایی از اتحادیه اروپا و قبل از آن همه پرسی جدایی اسکاتلند از انگلیس تا همه پرسی منطقه کردستان عراق یک وجه مشترک وجود دارد و آن، برملا شدن خواسته‌های سرکوب شده اقوام تشکیل دهنده ملت هاست که بر اساس روابط و احترام متقابل با یکدیگر همزیستی می‌کنند.

الشرق الأوسط در پایان با اشاره به افزایش روز افزون مداخلات اتحادیه اروپا در امور داخلی انگلیس و تاثیر آن در خواست این کشور برای جدایی از آن و همچنین اشاره به شکست همه پرسی اسکاتلند در جدایی از انگلیس، این سوال را مطرح کرد که آیا وضع کردستان عراق بعد از این همه پرسی بهتر خواهد شد؟ آیا تضمینی وجود دارد که رویای جدایی کردستان به کابوس جنگ با کشورهای منطقه و چه بسا جنگ میان سران خود کردها، تبدیل نشود؟

 

انتهای پیام/

 

پیامدهای همه‌پرسی کردستان عراق چه خواهد بود؟

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار