رئیس دامپزشکی بافق از آغاز فاز دوم طرح واکسیناسیون برعلیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛  احسان زارع رئیس دامپزشکی بافق گفت: فاز دوم طرح واکسیناسیون دام سبک ، گوسفند و بز، علیه PPR در شهرستان بافق، روستاهای بخش مرکزی و مناطق دارای حیات وحش آغاز شد.

 زارع با بیان اینکه فاز دوم این طرح عملیاتی از اوایل مهرماه ازسوی اکیپ‌های دامپزشکی بصورت رایگان در جمعیت دام سبک شهرستان انجام می‌شود تصریح کرد: اولویت واکسیناسیون درکانون‌های سال‌های گذشته، دام‌های واقع در حاشیه مناطق حفاظت شده حیات‌وحش و جمعیت‌های پرتراکم است.

وی عنوان کرد: این طرح که به منظور پیشگیری از گسترش بیماری در دام های بومی شهرستان و همچنین پیشگیری از سرایت بیماری به حیات وحش منطقه انجام می شود.

رئیس دامپزشکی بافق بیان داشت: برای انجام این تعداد واکسیناسیون، واکسن بصورت رایگان ازسوی اداره کل دامپزشکی استان در اختیار شبکه دامپزشکی بافق قرار گرفته است و پیش‌بینی می‌شود بالغ بر 15هزار رأس دام سبک علیه بیماری PPR در این طرح زیر پوشش واکسیناسیون قرار بگیرند.

زارع افزود: از آنجا که همکاری تنگاتنگ با محیط زیست شهرستان جهت پیشگیری از سرایت بیماری به حیات وحش، ضروری می باشد، طی هماهنگی های بعمل آمده با اداره محیط زیست شهرستان، روند اجرای واکسیناسیون تسریع خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه PPR از بیماری های مشترک بین انسان و دام محسوب نمی شود ولی در صورت شیوع آن خسارات فراوانی به جمعیت دامی و حیات وحش وارد می شود خاطر نشان کرد: این بیماری با علائمی چون تب، سختی تنفس، ریزش ترشحات از چشم و بینی، زخم در دهان، اسهال و سرفه در دام بروز می کند و به دنبال آن دام مبتلا به شدت لاغر شده و تلف می‌شود.

رئیس دامپزشکی بافق گفت: میزان واگیری این بیماری 90-80 درصد و میزان مرگ و میر در حدود 80-50 درصد است که در صورت عدم واکسیناسیون سبب خسارت‌های اقتصادی سنگین به دامداران می‌شود.

وی بیان داشت: دامپزشکی در زمینه جلوگیری از شیوع بیماری‌های حیات وحش اقدامات پیشگیرانه مطلوبی انجام داده‌ که آغاز طرح واکسیناسیون PPR در شهرستان یکی از آن ها است.

انتهای پیام/ ی

فاز دوم طرح واکسیناسیون دام سبک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار