کارشناس و پژوهشگر مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی گفت : کتاب" روز دهم "و "آیین علم گردانی در ماه محرم ارومیه " در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است .

کارشناس و پژوهشگر مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی درحاشیه مراسم بزرگداشت روز جهانی گردشگری به خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛  گفت : بحث ثبت میراث معنوی و ناملموس در سال 2003 توسط کنوانسیون عمومی سازمان ملل متحد از طریق یونسکو مطرح شد و به دنبال آن از دولتها خواسته شد برای حفظ و حمایت از آثار معنوی ناملموس شان برابر مفاد سازمان نسبت به ارائه و ثبت آن اقدام کنند .

حسن سپهرفر افزود : ایران در سال 1385 عضو این کنوانسیون شد و تلاشها و تحقیقات در این راستا آغاز شد و در آذربایجان غربی کتاب "روز دهم " تبین کننده ی  ماه محرم ارومیه در سال 1388 بشماره ی 73 و به دنبال آن آیین تعذیه و شبیه خوانی و علم گردانی به شماره 1133 در سال 1394 در فهرست  آثار ملی کشور به ثبت رسید .

وی با بیان اینکه آئین علم گردانی اکثرا در شهرهایی که مراسم عاشورا را برگزار می کنند ، برپا می شود افزود : اما این آیین به لحاظ اینکه در مسجد مهدی القدم ارومیه از  قدمت بیشتر برخوردار بوده ، به مرکزیت این شهر در فهرست ملی کشور به ثبت رسیده است .

کارشناس و پژوهشگر میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی تصریح کرد :  آیین  علم گردانی که معمولا قبل از تاسوعا برپا می گردد علم تقدیس یافته توسط نذورات مردم که عمدتا پارچه سبز و روسری و پول میباشد ملبس شده و یک نفر به عنوان علمدار تعیین می شود .

حسن سپهرفر افزود : البته شرایط و خصوصیات و ویژگی مذهبی علمدار در این قضیه از اهمیت وافری برخودار است و چنین شخصی باید مومن ، معتقد ، متدین و دارای بدن پاک و مطهر بوده و گاها مردم نیت میکنند که تا همیشه علم را یک فرد پاک و مومن مشخص شده بردارد .

وی گفت : در این ایام خود علم در تفکرات دینی ما به جوش می آید  بدین صورت که این علم تقدس یافته به هر سمتی از مردم متمایل شده یا چنانچه بر دوش کسی از مردم حاجت مند فرو نشیند ، در واقع آن فرد حاجت روا شده است .

وی یاد آور شد : آیین علم گردانی همه ساله قبل از روز تاسوعای حسینی در حوزه شهری در شهرستان ارومیه و چالدران و درحوزه ی روستایی نیز در روستاهای عرب لو و دیزج تکیه ارومیه ، پیوسته با حفظ قداست و استقبال پرشور مردم به ویژه حاجت مندان برپا می شود . #

انتهای پیام/ب

ثبت 2 اثر معنوی و ناملموس حوزه ی ماه محرم آذربایجان غربی در فهرست آثار ملی کشور

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.