به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،قیمت پایین یکی از اصلیترین عوامل استقبال مشتری ایرانی از پوشاک چینی است جنسهایی که اغلب از نظر کیفیت در رده پایینتری از پوشاک ایرانی قرار میگیرد.
در ادامه گزارشی راجع به این موضوع را مشاهده نمایید:
در حال پرسیدن قیمت پیراهنها از فروشنده است و با تعجب میگوید: «چرا این همه گران، مغازه قبلی همین پیراهن را 30 هزار تومن میفروخت». فروشنده در جوابش میگوید: «جنس این را ببین با آن مقایسه کن. جنس چینی و چندبار مصرف باید هم ارزانتر باشد».
گفتوگویشان برایم جالبتر میشود و جلوتر میروم، مشتری میگوید: «برای چند روز محرم این پیراهن را میخواهم بهتر است بروم همان مغازه قبلی و آنجا خرید کنم» با گفتن این جمله با عجله از مغازه خارج میشود. قیمتهایی که روی قفسه لباسها خورده توجهم را جلب میکند. پیراهن مشکی مردانه از 40 هزار تومان تا 80 هزار تومان در مغازه پیدا میشود.
«تمام جنسهای ما ایرانی است پارچه ایرانی و دوخت ایرانی، اما جنسش را تضمین شده به مشتری میدهیم» اینها را فروشنده میگوید و یکی از پیراهنها را از قفسه بیرون میآورد و میگوید: این پیراهن را 80 هزار تومان میفروشیم بهترین جنس مغازه است ولی پیراهن ایرانی 40 تومنی هم داریم که دوخت آن متفاوت است.
این فروشنده میگوید: مشتریها جنس بیکیفیت چینی را فقط و فقط به خاطر قیمت پایینتر انتخاب میکنند وگرنه بیشترشان کیفیت جنس ایرانی را قبول دارند اما چون جنسهای چینی از راههای قاچاق وارد کشور میشود قیمت تمام شده کمتری دارد و قیمت جنس ایرانی با پایین ترین کیفیت نیز قابل رقابت با جنسهای چینی نیست.
به چند مغازه پایینتر میروم روی ویترین مغازه با ماژیک رنگی و خط درشت نوشته شده تمام اجناس این مغازه 15 تا 25 هزار تومن به نسبت مغازه قبلی بازارشان گرمتر بود و مشتری بیشتری داشتند. نگاهی به لباسها میاندازم بدون استثنا تمام جنسها چینی است.
استقبال مشتری از جنس ایرانی با مارک خارجی
به سراغ یکی از مغازههای پوشاک مردانه میروم وقتی از فروشنده در مورد فروش لباس مشکی در ایام محرم سئوال میپرسم، میگوید: از چندین روز قبل از محرم لباس مشکی از تولیدهای تهران سفارش دادیم اما باور کنید بازار کساد است و روی دستمان مانده و مجبور شدیم الان به قیمت خرید حراج کنیم چون لباس مشکی بیشتر در ایام محرم فروش دارد.
وی با خنده میگوید: تازه همین پیراهنهایی هم که داریم میفروشیم با اینکه پارچه و دوختش ایرانی است ولی با مارک خارجی میفروشیم چون وقتی به مشتری میگوییم جنس ایرانی خوب داریم خرید نمیکند ولی همین که اسم جنس خارجی بیاید مشتری دست به جیب میشود.
یکی دیگر از فروشندهها میگوید: الان پیراهن مشکی چینی ارزانتر است و با توان خرید مردم سنخیت دارد به همین دلیل است که مشتریها نه تنها از خرید پیراهن مشکی چینی در ایام محرم استقبال میکنند بلکه در بقیه ایام سال هم به سراغ خرید پوشاک چینی میروند.
توان تولیدات ایرانی برای تامین نیاز بازار
خدابخش رضایی، رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک شیراز، در گفتوگو با تسنیم میگوید: تولیدکنندگان داخلی توان تامین لباس مشکی مورد نیاز در ایام محرم را دارند اما از آنجا که قیمت تمام شده جنس ایرانی گرانتر است خریدار از جنس چینی با قیمت پایینتر بیشتر استقبال میکند هرچند که کیفیت آن پایینتر باشد.
وی با بیان اینکه برای کمک کردن به تولیدکننده ایرانی باید فرهنگ خرید کالای ایرانی در بین مردم نهادینه شود، میافزاید: از بحث قیمت هم که بگذریم متاسفانه در بین مردم خرید جنس خارجی باب شده است و همین مسئله نیز باعث شده که بیشتر پوشاک ایرانی داخل بازار با مارکهای خارجی به فروش برسد.
رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک شیراز میگوید: الان یک پیراهن مشکی مردانه درجه یک با پارچه یزدی و دوخت تهران با قیمت 80 هزار تومان در بازار به فروش میرسد و در کیفیتهای دوخت پایینتر پیراهن مشکی ایرانی 30 هزار تومانی هم در بازار موجود است اما خریداران یا به دلیل قیمت پایینتر یا بر اساس ذائقه بیشتر تمایل به خرید جنس خارجی دارند.
وی میگوید: تولیدکنندگان ایرانی توان تامین پوشاک مورد نیاز بازار را دارند و خوشبختانه در این زمینه هیچ کم و کسری در بازار وجود ندارد اما باید از نظر فرهنگی مردم به این نتیجه برسند که خرید جنس ایرانی کمک به تولید داخلی است و اشتغالزایی به دنبال دارد.
منبع:تسنیم
انتهای پیام/