بزرگ‌ترین اجتماع هیئت‌های مذهبی در روز تاسوعا با حضور عموم زائران و مجاوران بارگاه ثامن الائمه (ع) در صحن جامع رضوی برگزار شد.

بزرگ‌ترین اجتماع هیئت‌های مذهبی روز تاسوعا در حرم رضوی برگزار شد+تصاویربه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ در روز تاسوعا، اجتماع عظیم عزاداران حضرت عباس (س) در حرم مطهر امام رضا (ع) با حضور هیئت‌های مذهبی و عموم زائران پس از اقامه نماز ظهر و عصر به امامت آیت الله علم الهدی؛ نماینده، ولی فقیه در خرسان رضوی برگزار شد.


امام جمعه مشهد در این مراسم گفت: کربلا و عاشورای حسینی، مقابله جریان دین‏‌محور و استکبارستیز با جریان مادی‏گراست که این دو جریان همواره در طول تاریخ در حال تقابل هستند.

 

 آیت الله سیداحمد علم‌‏الهدی  افزود: بدنه لشگر عمر بن سعد کسانی بودند که دین ابزار دنیایی آن‏ها بود و تا زمانی که دنیای آن‏ها در خطر نبود، پای دین باقی می‏‌ماندند و اگر منافع مادی و دنیوی آن‏ها در خطر بود، دین را کنار می‏‌گذاشتند.

وی بیان کرد: شاخص و مولفه لشگریان یزید را افرادی تشکیل دادند که تنها به دنبال زنگی بهتر و مادیات بیشتر بودند و به جای آنکه مصلحت دین را مدنظر داشته باشند، مصلحت زندگی خود را در نظر گرفتند.


وی در توضیح آرایش لشگر دشمن در کربلا گفت: عصاره اصلی و جمعیت مخالفان امام حسین(ع) را عده‌‏ای از خوارج تشکیل دادند که در صف اول مخالفان بودند و رده دوم را افراد سیاست زده و نخبگان سیاسی کوفه هچون عمربن سعد تشکیل می‏دادند که در جریانات سیاسی منتظر قدرت و مقام بودند.

نماینده ولی فقیه در استان ادامه داد: کسانی که در کربلا در مقابل امام حسین(ع) و ولایت ایستادند، افراد نظامی و دوره دیده‏ای نبودند، بلکه ماهیت لشگر را عموم مردم کوفه و اطراف آن تشکیل می‌داد و در منابع تاریخی آمده است که حتی یک نفر هم از اهالی شام در این لشگر حضور نداشت.

 


 آیت الله علم الهدی  گفت: تاسوعا و عاشورای حسینی تجلیل یک خاطره و حادثه تاریخی یا یک رقابت سیاسی و منفعت شخصی نیست، بلکه کربلا و عاشورای حسینی، مقابله جریان مادی گرا با جریان دین محور و استکبارستیز است که این دو جریان همواره در طول تاریخ در حال تقابل هستند.


عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: مردم حسینی و عاشورایی در هر زمان باید مولفه‏‌ها و شاخص‌‏های دو جریان حسینی و یزیدی را که دو جریان حق و باطل است، بشناسند و در راه دفاع از جریان حسینی، جان، مال و زندگی خود را فدا کنند.
وی با تاکید بر این مطلب که شهادت ابزار و مقصد است، عنوان کرد: در عاشورا هدف شهدای کربلا مقابله با ظلم و کفر و اطاعت امام زمان بود و مقصد آن‏ها شهادت بود.


امام جمعه مشهد اظهار کرد: عاشورای حسینی یک برگه دو صفحه‌‏ای بود که یک صفحه آن نورانی و سفید، و صفحه دیگر آن تاریک و ظلمانی بود که اکثر اوقات گرایشات و توجهات بیشتر به صفحه نورانی آن است، در صورتی که برای تجربه، درس و عبرت آموزی از عاشورا باید به دو صفحه نورانی و ظلمانی آن توجه کرد.


یادآور می‌شود: در ابتدای ویژه برنامه روز تاسوعای حسینی حرم مطهر رضوی، زائران عزادار هم‏نوا با یکدیگر زیارت عاشورا را قرائت کردند، سپس پس از خواندن مقتل شهادت حضرت ابوالفضل(ع)، مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) به مرثیه سرایی و ذکر مصیبت پرداختند.

در این مراسم  مداحان و ذاکران خاندان عصمت و طهارت، به مدیحه سرایی و ذکر مصیبت پرداخته و در پایان مجلس سینه زنی باشکوهی برپاشد.
 
بزرگ‌ترین اجتماع هیئت‌های مذهبی روز تاسوعا در حرم رضوی برگزار شد+تصاویر

گفتنی است؛ هم زمان با اذان ظهر خیل عظیم عزاداران حسینی در حرم مطهر رضوی و خیابان‌های منتهی به حرم امام رضا (ع) عزاداری خود را متوقف و به تاسی از سیدالشهداء نماز اول وقت را در روز تاسوعا به جماعت اقامه کردند.
 
 
 

برگزاری بزرگ‌ترین اجتماع هیئت‌های مذهبی روز تاسوعا در حرم رضوی

 
انتهای پیام//ف.ف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار